Gå til innhold

Spenningsvern - Hva er bra og hva koster det ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Btw, hvordan vet jeg om de jeg har fra før er jordet eller ikke, de ser rimelig standard ut så jeg antar at de ikke er.

Se her http://www.pc.no/guiden/for_oppgradering.html for bilde av jordet stikkontakt. En ujordet har ikke de to "metallklipsene".

 

En jordet stikkontakt kan du ofte med letthet montere selv, forutsatt at det er jording i strømledningen (ledningen som er gul og grønn). Kjøpes billig på f.eks. Clas Ohlson.

 

Forslag: slå av sikringen, og skru av lokket på én jordet og én ujordet stikkontakt i leiligheten din. Se på forskjellene. Skjønner du ikke bæret, skru på lokkene igjen og ring elektriker. Selv gjorde jeg dette, og byttet bare de to dekslene, for den jordede stikkontakten var unødvendig der den var. Jeg er ikke elektriker, men tør påstå det er umulig å se av jobben ikke er gjort av en, det er ikke så vanskelig.

 

Lykke til.

Har du målt fasen til jord etter tilkobling?

 

Det holder ikke bare å ta av dekselet for å se om den er jordet eller ikke. De fleste kontakter uten jord leveres med innmat hvor du ser jordingtilkobling og kan koble til jord. Men, det er ikke forbindelse fra dette punktet til tilkoblingen i dekselet. Altså, koble til jord kan du, men apparatet i stikkontakten har ikke forbindelse med jord.

 

Dersom du har innmat med forbindelsespunkt til dekselet, så har du en jordet stikkontakt. NB!! Det er strengt forbudt å sette på jordet deksel dersom den virkelig ikke er jordet.

 

I alle nyinstallasjoner er det krav til jordet anlegg.

 

Vit hva du driver med, ellers så tror du at du har et jordet anlegg mens du i virkeligheten ikke har det.

 

-xhilerate-

Lenke til kommentar

Skifte deksel hjelper vel stort sett null og niks? Det er jo ein grunn til at den stikkontakten ikkje er jorda, fordi det ikkje er lagt jord til den. Men det finner du fort ut ved å skru opp kontakten og sjå om det er jording der (ledning utan isolasjon eller gul\grønn isolasjon).

 

Einaste grunnen eg kan sjå til å ha eit ujorda deksel på ein jorda stikk er at du har eit støpsel som ikkje passer til jorda stikker.

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...