Gå til innhold

Spenningsvern - Hva er bra og hva koster det ?


Anbefalte innlegg

Aldri hatt spenningsvern men har litt lyst til å ha en liten "forsikring" da jeg skal handle pc for rundt 20 lapper. Har jo hørt om folk som har spenningsvern og når det først skal funke så gjør det ikke det. Da føler man seg ganske snytt tenker jeg, når man sitter der med noe som skal redde hardwaren din og så blir alt svidd.

Noen anbefalinger, priser m.m hadde vært fint ?

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er veldig viktig at overspenningsvernet står i en jordet stikkkontakt, hvis ikke er du like langt.

 

Dette er tull...vi selger finvern(type Transinor) på jobben som tar inntil 80% av overspenning hvis den står i ujordet stikk...ikke optimalt ,men ingen krav fra forsikringsselskapene(men du MÅ ha et om du skal få igjen på forsikringa)

Lenke til kommentar
Det er veldig viktig at overspenningsvernet står i en jordet stikkkontakt, hvis ikke er du like langt.

 

Dette er tull...vi selger finvern(type Transinor) på jobben som tar inntil 80% av overspenning hvis den står i ujordet stikk...ikke optimalt ,men ingen krav fra forsikringsselskapene(men du MÅ ha et om du skal få igjen på forsikringa)

Hvor mye koster det? Har ujorda stikk på rommet...

Lenke til kommentar

Uberboss skriver:

 

Det er veldig viktig at overspenningsvernet står i en jordet stikkkontakt, hvis ikke er du like langt.

 

 

 

Dette er tull...vi selger finvern(type Transinor) på jobben som tar inntil 80% av overspenning hvis den står i ujordet stikk...ikke optimalt ,men ingen krav fra forsikringsselskapene(men du MÅ ha et om du skal få igjen på forsikringa)

 

Hvis finvernet dere selger ikke står i jordet stikkontakt - hvor blir overspenningen avledet når den ikke ledes til jord! Akkurat det skulle jeg like å vite. Det må jo være det eneste i landet som ikke trenger jordet kontakt - og det kan ikke stemme, dvs virke uten jording. Jeg har hørt om tesla-effekten, men ikke i overspenningsvern. Hvis du sjekker alle andre overspenningsvern (både for fast montasje eller til stikkontakter) står det at det må kobles til GOD jording eller i jordet kontakt eller de er avbildet med jordet kontakt/støpsel. Jeg tror du tar feil og utfordrer deg til å evt. motbevise mine påstander.

Endret av husmann
Lenke til kommentar

Mange forsikringsselskap gir også betydelig rabatt på hus/leilighet/innboforsikring om du monterer i sikringsskapet ditt også. Kan lønne seg etter meget kort tid. Kanskje derfor jeg har montert slikt hos ca 40 stykker nå? Når det gjelder priser finnes det et uttall typer - og selvfølgelig priser. Jeg er litt svak for Phönix sine Trabtech, men det finne så mange typer som nevnt. Kjenner ingen som bor i byområder som har hatt behov for finvern, men hos noen venner "på bygda" der har jeg montert overspenningvern også på telelinjen (for telefon/ADSL/ISDN) - og det har vist seg å være svært viktig og lønnsomt. Problemet med overspenning oppstår aller mest i områder hvor det er mye luftstrekk og det er det mindre av i byer.

Lenke til kommentar

Skal det være godkjent tror jeg du må ha en elektriker, men det vel jeg ikke. Det er ikke så vanskelig å montere selv - sett det inn etter måler, men før fordelingssikringer. Huks GOD jording. Har faktisk ikke slått meg hvordan det blir meldt til forsikringsselskapet. Det har ikke jeg gjort, men jeg er bl a elektriker og har også jobbet utrolig mye med telekom og industri-pc'er

Lenke til kommentar

Sjekket litt nå og det er iallefall to store forsikringsselskap som ikke krever regning eller "bevis" fra elektriker. Det som derimot er saken er at hvis noe skjer - pc'en ryker, huset brenner e lign og du har fått reduksjon i din forsikringspremie - da bør du ha hatt dette overspenningvernet på plass ellers blir du uten unntak anmeldt for forsikringssvindel.

 

Kikket litt nå på dette for egen del - og hvis jeg hadde betalt et firma for å installere overspenningsvern hadde jeg tjent inn dette over 2 år bare pga reduksjon i min forsikringspremie. Overspenningsvernet kan du ha i mange år og det blir ikke utslitt, dvs mange typer kan du bytte ut en liten "blokk" hvis det blir "utslitt". Det er et lite vindu på mange som viser hvordan det ligger an. Bytte en slik "blokk" er ikke dyrt og det kan du gjøre selv, som å bytte sikring. Og da har overspenningvernet spart deg for mange penger på forhånd.

Lenke til kommentar

Overspenningsvern i sikringsskap, SKAL monteres av elektriker ja. Du kan jo selvfølgelig gjøre det selv (ikkelov fy fy:) ), siden det ikk er vanskelig osv, men er som regel alltid greit å ha et papir på at noe nytt er utført i sikringsskapet ditt hvis noe eventuelt skulle skje i det elektriske anlegget i heimen din.

 

Det er en sikkerhet for både deg og eiendelene dine å ha et slikt i heimen.

 

EDIT:

så litt på pris på overspenningsvern nå....de såkalte finverna koster fra 150 og oppover, men jeg så at noen er merket med FG godkjenning (forsikringsselskapenes godkjenningsnemd) om man må ha dette for å få igjen noe hvis noe skulle skje, vet jeg ikke....men dette kosta kroner iforhold da...1250,-

 

Grov vern i skap....vil jeg tippe i underkant av 3000kr ferdig montert..

Endret av tempoking
Lenke til kommentar

Hmm, nå ble jeg litt usikker her for jeg skal ikke bo så altfor lenge i den leiligheten jeg bor i nå. Flytter muligens til høsten. Hvor mye koster det å få kun én jordet stikkontakt, og eventuelt, går det ann å gjøre selv ?

Antar at lommeboka sier nei til å få en elektriker til å innstallere overspenningsvern i sikringsskapet så da må jeg jo forhøre meg om billigste alternativ :hmm:

Lenke til kommentar

Hvis du ikke skal bo der så lenge kan du jo iallefall starte med å kjøp et finvern - et slik du putter i jordet stikkontakt - og du kan ta med deg dit du flytter. Hvis du skal ha et elektrisk anlegg etter forskriftene husk på at du ikke har lov å ha en jordet kontakt i "stua" og resten ujordet. Alle stikkontakter i samme rom skal være like - enten med eller uten jording.

 

Jeg vet at grovvernet som skal monteres i sikringsskapet skal monteres av elektriker. Er du det minste usikker skal du ikke gjøre det selv, men vanskelig - vet ikke riktig jeg ......................Husk bare at et grovvern med dårlig jording kan gjøre mer skade enn gavn.

 

For noen av de jeg har montert overspenningvern hos har antall ødelagte pc'er, ISDN- og ADSLmodem sunket fra opptil mange til 0 - null. Slik sett lønner det seg, du slipper masse ergrelser og du slipper å være uten pc og telefon/internettforbindelse i lange tider.

Lenke til kommentar

Men jeg tenker ikke å prøve meg på forsikrings utbetaling om det først skulle gå galt. Vil det ikke da hjelpe og ha én jordet stikkontakt ? Btw, hvordan vet jeg om de jeg har fra før er jordet eller ikke, de ser rimelig standard ut så jeg antar at de ikke er.

Som flere andre skriver så hjelper det vel ikke stort å bare kjøpe en sånn sak man stapper i veggen om veggkontakten ikke er jordet. :(

Lenke til kommentar
Uberboss skriver:

 

Det er veldig viktig at overspenningsvernet står i en jordet stikkkontakt, hvis ikke er du like langt.

 

 

 

Dette er tull...vi selger finvern(type Transinor) på jobben som tar inntil 80% av overspenning hvis den står i ujordet stikk...ikke optimalt ,men ingen krav fra forsikringsselskapene(men du MÅ ha et om du skal få igjen på forsikringa)

 

Hvis finvernet dere selger ikke står i jordet stikkontakt - hvor blir overspenningen avledet når den ikke ledes til jord! Akkurat det skulle jeg like å vite. Det må jo være det eneste i landet som ikke trenger jordet kontakt - og det kan ikke stemme, dvs virke uten jording. Jeg har hørt om tesla-effekten, men ikke i overspenningsvern. Hvis du sjekker alle andre overspenningsvern (både for fast montasje eller til stikkontakter) står det at det må kobles til GOD jording eller i jordet kontakt eller de er avbildet med jordet kontakt/støpsel. Jeg tror du tar feil og utfordrer deg til å evt. motbevise mine påstander.

Der er overspenningsvern som leder overspenningen tilbake i den andre fasen. Men de er sterkt annbefalt å ha jordet stikkkontakt for at eit overspenningsvern skal fungere optimalt.

 

Litt om eit slikt vern: http://www.elmagasinet.no/show_article.asp...id=360&prod=yes

Endret av leffa
Lenke til kommentar
Btw, hvordan vet jeg om de jeg har fra før er jordet eller ikke, de ser rimelig standard ut så jeg antar at de ikke er.

Se her http://www.pc.no/guiden/for_oppgradering.html for bilde av jordet stikkontakt. En ujordet har ikke de to "metallklipsene".

 

En jordet stikkontakt kan du ofte med letthet montere selv, forutsatt at det er jording i strømledningen (ledningen som er gul og grønn). Kjøpes billig på f.eks. Clas Ohlson.

 

Forslag: slå av sikringen, og skru av lokket på én jordet og én ujordet stikkontakt i leiligheten din. Se på forskjellene. Skjønner du ikke bæret, skru på lokkene igjen og ring elektriker. Selv gjorde jeg dette, og byttet bare de to dekslene, for den jordede stikkontakten var unødvendig der den var. Jeg er ikke elektriker, men tør påstå det er umulig å se av jobben ikke er gjort av en, det er ikke så vanskelig.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Har sjekket litt nå - og funnet ut at det stemmer at et overspenningvern virker (om enn dårlig) ved å "kortslutte" mellom fasene, så der tok jeg litt feil, beklager. Har jobbet endel med overspenningsvern, men aldri hørt om noe slikt som nevnt i forrige link. Ser også at vernet som det var linket opp til - OV 230 TB bli beskrevet som et som kan brukes i et TO-FASE nett.

Mulig dette vernet virker, men verken Gjensidige eller Storebrand godkjenner vern satt opp slik. Akkurat dette er kanskje ikke det viktigste, for det må jo være å beskytte pc'n din.

 

Det er jo utrolig, måtte helt tilbake til en lærebok fra 1909, Elektroteknik, Schulz, Trondheim 1909 for å finne noe om et TO-FASE-nett. Kan ikke skjønne når folk skal lære at to-fasenett ikke finnes. I to-faseanlegg er det som regel 4 ledninger + evt jord, og er du heldig finnes utgamle anlegg i Afrika eller Syd-amerika. I to-fasenett er det 90 grader faseforsyvning mellom fasene, mens i Norge er det 120 grader. I Norge finnes kun en-fase = to ledere (+jord) og 3-fase = 3 ledere (+jord) og 380/400-voltanlegg = 4 ledere (+ jord).

Mer info om to-fase-anlegg kan gjerne fremskaffes, bare si ifra.

Endret av husmann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...