Fikseren Skrevet 11. desember 2004 Skrevet 11. desember 2004 Hva er egentlig Pipelines?? Hva gjør det på grafikkortene?? Blir det bedre med MANGE pipelines på grafikkortet??
Deadringer Skrevet 11. desember 2004 Skrevet 11. desember 2004 ja, det blir bedre. jo flere pipes et kort har jo raskere kan det bearbeide data. pipes er "linjer" på kortet som leder data fram til kjernen. veldig lettvint forklart, men det er non andre poster om dette også. alt står der!
Deadringer Skrevet 11. desember 2004 Skrevet 11. desember 2004 her er linken til den andre posten. flere svar der! http://forum.hardware.no/index.php?showtop...va+er+pipelines
Dux ducis Skrevet 11. desember 2004 Skrevet 11. desember 2004 Jeg har faktisk skrevet litt om det i guiden: Pixel pipelines Når skjermkortet skal finne riktig farge for hver enkelt pixel i en 3d scene må hver enkelt pixel tekstureres, filtreres og blendes. Kort med få pixel pipelines kan ikke jobbe med så mange pixler om gangen. De kortene med 8x1 pixel pipelines kan jobbe med 8 parallelt, det er en av de store forskjellene mellom f.eks 9800 og 9800SE: SE har bare 4x1 pixel pipelines mens 9800 Non pro/pro og XT har 8x1.
Palme Skrevet 11. desember 2004 Skrevet 11. desember 2004 Det at skjermkortet har "six programmable vertex shader pipelines" Hva betyr det egentlig?
Dux ducis Skrevet 11. desember 2004 Skrevet 11. desember 2004 Hmm.. Betyr vel at kortet har 6 pixel pipelines.
sixx Skrevet 11. desember 2004 Skrevet 11. desember 2004 Det at skjermkortet har "six programmable vertex shader pipelines" Hva betyr det egentlig? tror det betyr at du kan åpne de siste pipelinsene med å softmodde kortet ditt...
Carnifex Skrevet 11. desember 2004 Skrevet 11. desember 2004 Det betyr at du har 6 vertex shaders. Som f.eks et 6800 GT kort som har 16 pipelines og 6 vertex shaders.
frodd Skrevet 12. desember 2004 Skrevet 12. desember 2004 Det betyr at du har 6 vertex shaders. Som f.eks et 6800 GT kort som har 16 pipelines og 6 vertex shaders. hva er en vertex?
Carnifex Skrevet 12. desember 2004 Skrevet 12. desember 2004 (endret) Det betyr at du har 6 vertex shaders. Som f.eks et 6800 GT kort som har 16 pipelines og 6 vertex shaders. hva er en vertex? En vertex er hjørnet på en trekant der kantene møtes. Det står mye bra informasjon om dette rundt om på nettet. nvidia har en som er ganske enkel og grei å lese: http://www.nvidia.com/object/feature_vertexshader.html Endret 12. desember 2004 av Carnifex
lapla Skrevet 7. januar 2005 Skrevet 7. januar 2005 Vil det si at et kort med 8 pipelines vil jobbe dobbelt så raskt som et med 4 pipelines, eller er det mer komplisert enn som så? Da tar jeg jo i betrakting at klokkehastigheter og slikt er likt på kortene.
Orbo Skrevet 7. januar 2005 Skrevet 7. januar 2005 Mer og mer leit at jeg ikke fekk åpnet noen av pipelines'a på mitt 6800LE
MistaPi Skrevet 7. januar 2005 Skrevet 7. januar 2005 Vil det si at et kort med 8 pipelines vil jobbe dobbelt så raskt som et med 4 pipelines, eller er det mer komplisert enn som så? Da tar jeg jo i betrakting at klokkehastigheter og slikt er likt på kortene. Hvis de rette forholdene er til stede så ja. Flere pixel pipelines vil kreve høyere minnebåndbredde og det kommer ann på om spillet er fillrate begrenset, vertex begrenset eller båndbredde begrenset. Man skal også være forsiktig med å sammenligne antall pixel pipelines på kryss av forskjellige arkitekturer, for egenskapene til pipelinene spiller også en stor rolle. PS, antall TMU's, ALU's, egenskapene til disse osv.
lapla Skrevet 7. januar 2005 Skrevet 7. januar 2005 Vil det si at et kort med 8 pipelines vil jobbe dobbelt så raskt som et med 4 pipelines, eller er det mer komplisert enn som så? Da tar jeg jo i betrakting at klokkehastigheter og slikt er likt på kortene. Hvis de rette forholdene er til stede så ja. Flere pixel pipelines vil kreve høyere minnebåndbredde og det kommer ann på om spillet er fillrate begrenset, vertex begrenset eller båndbredde begrenset. Man skal også være forsiktig med å sammenligne antall pixel pipelines på kryss av forskjellige arkitekturer, for egenskapene til pipelinene spiller også en stor rolle. PS, antall TMU's, ALU's, egenskapene til disse osv. Ok. Har sett litt sammenligning på GeforceFX 5900 XT og Geforce 6600 GT. 5900 har hukommelses tilgang og båndbredde og har 4 Pixel pipelines, mens 6600 GT har 8 Pixel Pipelines med dårligere hukommelse og båndbredde tilgang. Den har også raskere klokkehastighet. Synes likevel det er to kort som er interesante å sammenligne.
ExcaliBuR Skrevet 8. januar 2005 Skrevet 8. januar 2005 Ok. Har sett litt sammenligning på GeforceFX 5900 XT og Geforce 6600 GT. 5900 har hukommelses tilgang og båndbredde og har 4 Pixel pipelines, mens 6600 GT har 8 Pixel Pipelines med dårligere hukommelse og båndbredde tilgang. Den har også raskere klokkehastighet. Synes likevel det er to kort som er interesante å sammenligne. Det er jo nettopp her Z-bufferen osv kommer inn, optimering av båndbredde. Nå er jo GF6600 er generasjon nyere enn GFFX serien bl.a SM er bedre aligna, ALU'ene er kraftigere etc etc...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå