Gå til innhold

Film: kritikk på nyklipt Dypfryst ønskes!


Anbefalte innlegg

Hallo, laget denne filmen basert på Roald Dahls novelle.

Filmen er filmet med et Sony VX2100 og vi hadde desverre ikke ekstern mic så lyden kan virke litt bad av og til, se bort i fra dette og den dårlige kvaliteten på komprimeringa skal det nok gå bra... -noen som kan lære meg og lage bra komprimeringer kansje?.. hehe

 

last den ned her: http://www.mrskull.net/Dypfryst.mpg

 

:D

Endret av skitz0r
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har tydeligvis ikke lest retningslinjene på forumet. Nå måtte jeg slite meg igjennom en treeeeg side(sikkert fordi home.no har serverproblemer i skrivende stund). Det står i retningslinjene at du skal ha en link DIREKTE til filmen. Derfor ber jeg deg endre det nå.

 

Så over til filmen:

Jeg legger flere ganger merke til at du har glemt å redigere lyden skikkelig. F.eks. i begynnelsen når de snakker med hverandre legger du merke til at lyden endrer seg når kameraet endrer vinkel, og DET skal ikke skje. Jeg synes også at musikken er feil; flere ganger overdøver musikken små samtaler. Samtalene skal jo være i fokus, ikke musikken.

 

Stort sett er jo det en bra film, men jeg synes du kunne fått mer orden på oppmikking og redigering.

Endret av Oleway
Lenke til kommentar

Egentlig burde det ikke være nødvendig men jeg vil påpeke at følgende er mitt helt subjektive syn på denne filmen. Er filmskaperene uenig i det jeg skriver må de selvfølgelig få lov til å være det...

 

Er dessverre redd jeg må være ganske negativ, men det var litt for mye som skurret her for min del:

 

1: Wobbley-cam. Altså greit at dere kanskje ønsker å ha det slik, men for meg blir det helt feil. Er det meningen at alle karakterer, hver eneste samtale foregår mellom mentalt ustabile personer, er det en verden av kaos som har fått dere til å gjøre det på denne måten? Forøvrig funker det for min del finfint med den strobeeffekten når det klikker for dama, her er det en sammenheng mellom subjektets sinnstilstand og kamerabruk - bra!

 

2: Klipp og overganger: Det virker strengt tatt som om hvert eneste utsnitt er improvisert underveis uten noen særlig tanker om at dette skal kunne klippes sammen. Jump cuts, kutt mellom to utsnitt som er tilnæremt identiske etc. Virker som de harde klippene har blitt forsøkt skjult med en disolve mellom kuttene. Dette virker uheldigvis bare merkelig da man får en overgang mellom to klipp som burde tilsi en forflytning i tid/sted - allikevel fortsetter samtalen og det hele blir bare ...merkelig. Her kunne dere ha spart dere for mye bare ved å ha noen cut-aways. Et nærbilde av et vinglass... et eller annet.

 

3. Hva er interessant? Stusser litt over turen politietterforskeren har til kaffebaren. I samme scene er det dessuten filmens andre w-cam oversikt over en kaffé´vi var på bare minutter tidligere. Dessuten er det fokus på et ungt par som ikke har noe som helst med handlingen å gjøre - hvem er disse menneskene? Den håndholdte kameraføringen fører dessuten til at jeg opplever scenen som om den er vist fra et subjektivt ståsted - hvem sitt subjektive ståsted aner jeg dog ikke... Dere kunne faktisk ha kuttet nesten direkte fra etterforskeren nevner "Barista" til han stiller spørsmålene. Ja, litt mer vågalt kunne dere nesten ha klippet fra konas forklaring til utspørringen av servitrisen...

 

Til slutt vil jeg nok en gang beklage at jeg er såpass surmaget, mulig jeg bare har en dårlig dag. Mener jo ikke å ta motet helt fra dere. ;) Hvis det er noen trøst ville jeg ha sablet ned Peter Jackson også hvis han hadde spurt meg om tilbakemelding på sin versjon av Ringenes Herre - men han tør vel ikke det. ;) Det er gøy å se at dere går på et såpass ambisiøst prosjekt med en klar narativ fortelling. Tror mye vil bli veldig bedre ved å finne frem et kamerastativ og planlegge bildeutsnittene litt bedre neste gang.

 

Stå på. :thumbup:

Lenke til kommentar

Det var bare det jeg følte kort sagt.

Jeg syntes det var så mange klipp som ikke hadde noen mening og var bare slengt over i hverandre, i blandt med rare fadinger. Noen scener med såkalt jumpcut. For lite variasjon av bildeutsnitt og vinkel. Dette burde dere ha tenkt mer på da dere lagde "storyboardet" deres. (Særlig starten av filmen) Filming uten stativ duger heller ikke. Lyden var som de andre sa: dårlig. Skuespillerne presterte greit, men det politigreiene var ikke så bra. I så utrolig mange amatørfilmer leker ungdom politi uten å tenke på kostyme og hvordan de oppfører seg. "Politiet" i denne filmen var dårlig, og det ødelegger selvfølgelig litt. Ellers så var det godt å se at dere filmet litt på et spisested, som gjorde at det ble litt variasjon, og ikke bare inne i et hus. Det negative der var den slappe skuespillerprestasjonen hun som stod i kassen viste. Dialogene var litt tamme.

 

Tips til neste gang er å fokusere på mer stødige klipp, med kamerastativ. Og fokuser mer på lyden. Den er selvfølgelig utrolig viktig i film.

 

Jeg syntes dere har gjort et for dårlig forsøk på å lage en spennende film. Filmen må jo ha noe som gjør at vi seerne vil se den...? eller hva? :cry:

 

Anders

Endret av Andyax
Lenke til kommentar

:hmm:

jeg er forsåvidt enige med dere i alt egentlig, men vi hadde liksom kort tid til og lage filmen, klippe den og vi hadde heller ikke noe penger i kassa.

 

politiuniformer prøvde vi virkelig og få tak i (tru meg) men vi fikk ikke tak i noe så dermed valgte vi og droppe det for og heller filme scenene.. de kunne kansje brukt mørkere klær eller noe, men har de ikke politiklær så er det vel det samme om de har mørke eller lyse klær.. trur ikke sivile politimenn tenker noe serlig over det.

 

jeg veit at lyden var dårllig, og det irriterer meg ganske mye. når jeg klippet den irriterte det meg så grenseløst.. dusing i bakgrunnen som forandret seg osv. derfor valgte jeg og legge til en del musikk, men så etter jeg hadde klipt det meste viste det seg jo at lydnivået var svært forandret igjennom hele filmen, dette kan og skal fikses sefølgelig...

 

Men takk for kritikken, og jeg tar meg ikke nær av det, vil jo vite hva jeg kan forbrede til neste gang :] ..

Lenke til kommentar

Enig med hva de andre skriver sånn cirka, bortsett fra den noe underlige førsteanmeldelsen av Andyax. Jaja man får skrive hva man vil. Tror dere hadde lagd en bedre film dersom manuset hadde vært fastere. Kutt ut alt som ikke har noe å si for historien. Alltid lurt å være kritisk. Tror dere burde fokusert mer på det tematiske istedenfor musikken. Får inntrykk at det å bruke musikk er viktigere enn å få frem en historie. Ang. musikk er det nok fornuftig å unngå å bruke så mye variert musikk dersom det ikke underbygger handlingen, forsøk snarere å finne et tema og varier rundt dette. Personlig er jeg også litt lei at så mange amatørfilmmakere bruker Requiem for a Dream-musikken, den bringer assosiasjoner fra en helt annen film med en helt annen tematikk. Lyden er allerede godt kommentert og det problemet er jo forsåvidt lett å løse.

 

Synes ikke skuespillet var glitrende, men dette henger nok godt sammen med klippingen. For eksempel sier Herr Jensen noe, så går kameraet over til konen som venter i nesten ett sekund før hun i det hele tatt reagerer. Mer stødige og varierte klipp kunne også vært en fordel. Forsøk å unngå zooming i den grad dere bruker den, den eneste funksjonen den får er å påminne seerne om at man ser en film, dvs det blir vanskelig å leve seg inn i. Et siste tips før jeg ikke orker å skrive mer er å justere kontrastene i større grad. Kanskje dere kan gi bildet et kaldt preg (mye blå) for å underbygge den kalde stemningen. Uansett er det flott at dere lager film. Jeg blir verken kvalm, sint eller noe annet av å se den, snarere ser jeg at dere har et godt potensiale. Det tar tid å lære en del basic som får dere over den verste kneiken, men når det er unnagjort har man kommet et godt stykke. Lykke til!

 

MVH

 

JoLa

Lenke til kommentar

takk takk..

skal lage en ny film i vinterferien, vi plannlegger mye bedre den, Dypfryst var en film vi hadde dårlig tid på og lage, og resultatet blei som dere så..

personelig synes jeg mye av den er ganske bra.. men det er alle de andre små tingene som ødelegger ja :| ..

 

Requiem for a Dream i tidligere film?.. det viste jeg ikke.. hadde jeg vist det hadde jeg ikke brukt den, var ganske opptatt av og ikke få med vanlig brukt musikk i filmen.. bare digger Dream Theater jeg :/ ...

 

:dontgetit:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Denne historien har jeg da hørt om for lenge siden? Er det ikke no Roald Dahl eller no som går sånn? :hmm:

 

Filmen var ok, men hvorfor blir samtalene så rare med norske stemmer? Jeg merker det selv når jeg prøver å få folk til å prate sammen. Da pleier jeg å ta det igjen og igjen til de blir varmere i trøya på sin egen stemme. Hehe.

 

Meneh, hvorfor bruker så mange sånn vanvittig heavymusikk for å fortelle at "nå skjer det noe"? Man må huske på at musikken ikke skal støte folk bort fra filmen.

 

<Edit 1>

Her fant jeg no om historien ja:

In 'Lamb to the Slaughter' the evidence of a murder, a frozen leg of lamb, is eaten by officers who in vain search for the murder weapon. The story was inspired by a meeting with the writer Ian Fleming at a dinner party.

:yes:

 

<Edit 2>

Dette minner meg om et gotisk skolekjøkken. :!:

 

<Edit 3>

Jeg klarte å skru på en gang til, og må si at den musikken som spilles når dem er i den kafeteriaen er den mest grusomme jeg noensinne har hørt. Bare den gjør at jeg aldri vil se denne filmen igjen. :thumbdown:

Endret av BrutusMcGregor
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Hoppsann godtfolk!

 

takk for masse kritikk! har ikke vært her på år og dag. trur jeg prøvde og fortrenge hele sulamitten hehe..

 

men det har gått 3 år siden vi laget dette og siden jeg nå driver med et annet større prosjekt og ville ha noe og "terpe" på og klippe så tok jeg ett par dager og klipte Dypfryst på nytt.. for dere som så den første ikke så lovende utgaven så vil dere legge merke til at den er 10 minutter kortere og har forandret seg litt.

 

jeg gjør ikke underverker på lydbiten for det er noe jeg virkelig ikke har peiling på så litt støy er der fortsatt.

 

Musikken nå er nok litt bedre og det er musikk som jeg har tillatelse av artistene til og bruke siden jeg jobber med dem på ett annet prosjekt som jeg sikkert legger ut mer om senere.

 

Her er den "nye" Dypfryst hvertfall!

 

 

 

Setter pris på masse konstruktiv kritikk og tilbakemeldinger.

 

 

og til slutt BrutusMcGregor:

håper (hvis du ikke har fortrengt det helt) at du vurderer og se den på nytt!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det som trekker ned for meg i denne filmen er særlig skuespillet, men syns dette er typisk i norske amatørfilmer, det høres alltid så rart ut. Men måten filmen var redigert på var ganske så godt til å være en skolefilm, klippingen var heller ikke så verst. Ser ikke alt de andre klager på i denne nye redigeringen, så det betyr nok at du har forbedret deg i løpet av disse tre årene!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...