Gå til innhold

På tide med noen gåter..


phax

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trådstarter er en polfarer. En dag spiste han frokost i leiren sin og gikk 10km mot nord. Da han har gått 10km, stoppet han for å spise lunsj. Etter lunsjen drog han 10km mot nord. Etter 10km, er han i leiren der han spiste frokost. Hvordan kan dette ha seg?

Han gikk over nordpolen og tilbake..

...tror jeg, da..

Lenke til kommentar
helt riktig...

oi.. :dontgetit:

 

trodde egentlig den var litt i tynneste laget, siden brevene sånn helt egentlig ikke går jorda rundt. men men, lønner seg og ha jobbet i posten altså. :D

det trodde jeg med lik-kiste også...

 

forresten, frimerker går rundt hele jorden, akkurat som at biler kjører rundt jorden (altså ikke direkte rundt jorden, som månen å solen, det utrykket brukes på 2 måter...)

Lenke til kommentar

Man deler opp de ni myntene i tre porsjoner, hver på tre mynter.

Man veier to av dem mot hverandre. Hvis vekta gir utslag ser man i hvilken gruppe den tyngste mynten må befinne seg, hvis vekta er i likevekt, er mynten i den siste gruppa.

Man veier to mynter fra den gruppa som inneholder den tyngste mynten mot hverandre, og man ser hvilken mynt som er den tyngste på samme måte som ovenfor.

 

Hvis man derimot skulle finne ut om mynten var lettere/tyngre i tillegg, måtte man hatt tre veiinger... Det er en vanskeligere metode, men man ka se om dere greier den.

Lenke til kommentar

Tid 7-minglass 4-minglass

-4,,,,,,,,,,,,,,,7,,,,,,,,,,,,,, 4

-3,,,,,,,,,,,,,,,6,,,,,,,,,,,,,,,3

-2,,,,,,,,,,,,,,,5,,,,,,,,,,,,,,,2

-1,,,,,,,,,,,,,,,4,,,,,,,,,,,,,,,1

0,,,,,,,,,,,,,,,,3,,,,,,,,,,,,,,,0 (snu) -> 4

1,,,,,,,,,,,,,,,,2,,,,,,,,,,,,,,,3

2,,,,,,,,,,,,,,,,1,,,,,,,,,,,,,,,2

3,,,,,,,,,,,,,,,,0(snu)-7,,,,1 (snu) -> 3

4,,,,,,,,,,,,,,,,6,,,,,,,,,,,,,,,2

5,,,,,,,,,,,,,,,,5,,,,,,,,,,,,,,,1

6,,,,,,,,,,,,,,,,4(snu)-3,,,,,0 (snu) -> 4

7,,,,,,,,,,,,,,,,2,,,,,,,,,,,,,,,3

8,,,,,,,,,,,,,,,,1,,,,,,,,,,,,,,,2

9,,,,,,,,,,,,,,,,0,,,,,,,,,,,,,,,1

 

Ser denne riktig ut? Litt usikker på om jeg har tenkt riktig eller ikke. Hmm. Kloke hoder må se over tror jeg... Var vanskelig

 

Edit: Prøvde å gjøre den mer leselig, forumet likte ikke mange mellomrom.

Endret av ZLatzman
Lenke til kommentar

var det dette du tenkte på??

 

Snu begge timeglassene over samtidig.

Når 4 minutters timeglasset renner ut, snu det rundt.

Når 7 minutters timeglasset renner ut, snu det rundt.

Når 4 minutters timeglasset renner ut denne gangen (8 minutter har nå passert), har 7 minutters timeglasset stått på hodet i 1 minutt. Snu så 7 minutters timeglasset rundt og når det er tomt, har 9 minutter gått.

 

 

skjønnte ikke helt den "tegningen" din, er trøtt i hodet etter noen timer med scripting

Lenke til kommentar

Orker ikke matte så sent så jeg bare tar en vanlig gåte jeg:

 

Du har en meget verdifull gjenstand som du vil sende i posten til en nær og kjær venn. Du har et skrin som passer godt til formålet og du har flere hengelåser av meget god kvalitet til å sikre skrinet med. Skrinet har et hengsle som legger seg over en ring, og denne ringen knepper du hengelåsen innpå. Helt vanlig prinsipp.

Problemet ditt er imidlertid, at bare du har nøkkel til hengelåsene, og du kan ikke sende den i et brev eller en pakke, fordi noen da kunne knabbe den eller ta kopi av den, og dermed stjele gjenstanden i skrinet.

Hvordan løser du denne konflikten, slik at vennen din kan få gjenstanden trygt tilsendt?

[/color]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...