Gå til innhold

Hvilken bærbar HJPC ville du valgt?


MortenS

Anbefalte innlegg

Bedriften vår tilbyr ny runde med Hjemme PC og jeg tenkte på en bærbar..

Jeg har ikke kjøpt laptop før så ønsker gjerne litt konstruktiv feedback. Har lest testene på barbara.no men finner brukernes tilbakemelding nyttig ;)

 

Valgene er enten en Fujitsu-Simens Amilo M1425 eller Fujitsu-Simens Amilo A1630.

Prisen og specs er nemlig helt like, utenom CPU, så jeg er litt usikker ift bruk. Jeg skal ikke drasse med den så mye, mest desktop erstatter, men vil ha den mest mulig støysvak og god batteritid likevel :) HJPC som bedriften tilbyr har litt bedre spesenn feks komplett.no har:

 

 

Fujitsu Siemens Amilo M1425

Intel Pentium M 745 1.8 Ghz

15.4" WXGA TFT 1280x800

ATI Radeon 9700 128MB

Ram 512 MB PC2700 333 MHz

Harddisk 80GB

DVD±RW DL+R XPH

Lyd AC97

Trådløs 802.11g, 802.11b

10/100 Mbps LAN

Fax / modem 56 kbps

Vekt 3 kg

Batteri Litiumion 4400 mAh 3 timer (?)

 

 

Fujitsu Siemens Amilo A1630

AMD Athlon 64 3400+ SiS755

15.4" WXGA TFT 1280x800

ATI Radeon 9700 128MB (tror ikke det er Pro??)

Ram 512 MB PC2700 333 MHz

Harddisk 80GB

DVD±RW DL+R XPH

Lyd AC97

Trådløs 802.11g, 802.11b

10/100 Mbps LAN

Fax / modem 56 kbps

Vekt 3.6 kg

Batteri Litiumion 4400 mAh 3 timer (???)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
The mobility 9700 pro does not exist. It is made up by the shops.

 

The A64 pc will be substantially faster, but it will also have a lot less battery life and get hotter, and it will be noisier.

 

So I'd go for #1.

Thx for input!

 

Men hvor mye "ekstra" støy, varme og batteritid bruker Amilo A1630 i forhold til Amilo M1425? På Komplett.no står det oppgitt samme batteritid på disse modellene, men er da dette feil info?

 

Noen sier at når man skal sammenligne reel prosessor hastighet på Centrino laptop modeller, som feks Intel Pentium M 745 1.8 Ghz, med prosessor hastighet til desktop pcer, så må man legge til ca 1000 mhz på oppgitt CPU hastighet...

Er dette korrekt?

 

Dvs Intel Pentium M 745 1.8 Ghz vs AMD Athlon 64 3400+ (2.4 Ghz), bør egentlig sammenlignes med tallene 2.8 Ghz (1800 + 1000 mhz) vs 2.4 Ghz (Intel omregning)?? Altså Pentium M er høyere Ghz messig ift AMD enn jeg først anntok... Er litt forvirret :whistle:

Endret av MortenS
Lenke til kommentar

Ei i klassen har den A1630 med AMD 64 3000+ Den bråker som et uvær ved belastning, men har veldlig god lyd i høytalerene (for å være bærbar) i tillegg at den er veldig kraftig i 3D applikasjoner. Du bryter nok 3000 grensa i 3dmark 03 med den. Hun fik 3050 3Dmarks med sin. Bare så det er sagt. den A1630 har tre vifter. Iallefall den hun hadde så det sier seg at det bråker. Men du sa du ville ha stille og lang batterilevetid. Da går du for den Centrino saken. Uten tvil.

 

Du får kanskje rundt 2800 2900 3dmarks på den (Noe samme som min) så du er ikke så langt unna. Dessuten holder batteriet mye lengre og en centrino lager mye mye mindre støy.

 

Edit: Kunne misforståes

Endret av Gromit
Lenke til kommentar

Har hatt min Amilo A1630 siden slutten av Juni, og er veldig fornøyd med den. Den er ikke den mest stillegående, men ikke blandt de mest bråkete heller. På lett bruk er vifta ikke sjenerende for meg iallefall. Til spilling slår vifte nr. 2 inn (2 vifter, ikke 3 som det var skrevet tidligere) og viftestøyen går merkbart opp. Men det plager ikke meg når jeg spiller, da det skal ikke mye lyd til fra høytalerene for å overdøve viftestøyet.

 

Den er ganske lett for å være en skrivebordserstatter. Er som sagt ikke tingen hvis du skal ha en lett reiselaptop men da må du senke kravene til cpu og gpu betraktelig. Spiller alle spillene jeg har prøvd i det siste utmerket (doom 3, NFSU:2, Far Cry etc.).

 

Anbefaler den på det sterkeste

 

Btw. Ser at A1630 3700+ er i salg ute i Europa, mulig den kommer til norge snart og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...