Gå til innhold

Dama min sin DELL dimention mangler AGP..


molsen

Anbefalte innlegg

Som emnet sier mangler Dellen AGP porten, eller det er lagt opp til en, men socketen er borte hehe. Dette gjør at den brukbare pcen (2.2GHz pentium 4) ikke er brukbar til noen spill som vi planla :( hvorfor gjør dell dette? er det for å selge dårlige pc-pakker? Eller bare tjene penger og neddrysse forburkere med dårlige produkter som er dårlig for miljøet (ender vel med at hovedkortet blir kassert).. Er det noen som har vært i kontakt med Dell om dette? kanskje fått et nytt hovedkort eller noe :) Selv synes jeg at det er vanlig at hovedkort med onboard skjærmkort blir levert med en brukbar mulighet til å installere grafikkort! Må jo innrømme at det er lenge siden jeg har titta inn i andre pcer fra oem markedet. Er det vanlig at ekspanskjonsplasser sløfes her?

 

hilsen molsen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var ca to år siden hun gikk til innkjøp av denne, og tanken var å oppgradere nå. Jeg er enig at man må kjøpe pc etter behov, men når man ikke vet noen ting om data, som f.eks at onboard skjærmkort ikke er veldig bra, så er det lett å gå i *fellen*. Det rare her er jo at AGP-kort festet ikke finnes, selv om det er lagt opp til det på layouten på kortet. Jeg har sett at dette er tilfellet på IDE og minne fester på billigere hovedkort, men ikke på AGP porten, som faktisk er ganske kjekt. Det som er irriterende er at dette hindrer en enkel og rask oppgradering for resten fungerer ganske ok.

Lenke til kommentar

Men dell tjener jo svin på dem som oppgraderer også, men jo billigere jo bedre og så lenge kunden er fornøyd så....

 

Det som er det sure nå er at alle delene er utdatert i forhold til dagens komponenter... Så ett pci skjermkort er det beste du kan putte inn om du ikke bare kjøper en ny pc. Oppgradering er null poeng, maskinen har vel ddr og ikke ddr2 ram, 533 mhz quad pumpet cpu ikke 800 (1024 kommer vel nå om de ikke er her), kabinettet er fra dell og sikkert no spesialgreier, psu er litt liten kanskje.

 

Så det som kan tas med videre er harddisk cdrom diskettstasjon og div pci ekspansjonskort...

 

 

Er det som er kjipt i pcverdenen, er bedre å selge enn å oppgradere.

Lenke til kommentar
Dimension 2400 er jo ikke akkurat en spille pc. Det er en av de billigste modelene fra DELL. Hva med å informere seg før man kjøper?

Mja, det er en fordel å lese gjennom produktspesifikasjonene før man kjøper noe.

 

Her, for eksempel. Under "spor" står det 3x PCI, altså ingen mulighet for et AGP-skjermkort. Trykk på "konfigurér selv"-linken, og det står med rød skrift: "Legg merke til at Dimension 3000 ikke har plass til AGP-kort".

Lenke til kommentar
Ja. Fordi DELL da håper på at kunden skal komme tilbake igjen og kjøpe en ny og bedre pc hos dem. Enkelt og greit

Dette er ikke et fenomen som bare Dell har, men faktisk mange av de ferdibygde "billigmaskinene " er slik ,ja faktisk er det en del av hovedkortene du kjøper i "løs vekt" som også mangler agp port .

Så som flere nevner her , det er viktig å lese spec før en kjøper maskinen .

Lenke til kommentar

Sparer Dell noe særlig på sånne løsninger? Eller er det taktikk for å få kundene til å kjøpe ny PC hos dem om kortere tid.

 

Selve AGP socketen kan jo ikke koste mye.

Kan man da unvære noen chip eller andre komponenter i tillegg ?

 

Eller har man også benyttet et helt annet, og billigere Chipset, uten støtte for AGP ? For chipsettet utgjør vel en større del av hovedkortets pris ?

 

Uansett burde det jo ikke være mange kronene i reduserte kostnader.

Men med mange nok PCer blir det jo en god totalsum likevel

 

De fem siste PCene mine har vært selvbygde, og det blir nok de neste fem også :)

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Dette lukter nytt hovedkort. Jeg kjøpte min dimension 8300 med vanlige IDE-harddisker, og tror du ikke at de har latt være å bruke hovedkort med s-ata-mulighet.. Dette er jo egentlig et i875-kort, men det var vel mer praktisk å lage hovedkort skreddersydd for hvert enkelt system. (dette forklarer jo også hvorfor det koster skjorta å oppgradere fra IDE til s-ata-disker på dette systemet.)

Lenke til kommentar

Forstår nå at dette er vanlig for OEM produsentene å gjøre slikt så de kanskje får økonomisk vinning av dette i lengden. Men tilbake til dette med bytte av hovedkort, er det stor forskjell på ytelesen av de forskjllige typene? Da vil jeg hjelst ha et som jeg kan bruke den gamle 2.2 GHz prosessoren med 533MHz minne. Kravene er ikke den monster-pcen, men hvordan kan jeg få mest ut av denne pcen for 2000 kr? tenker da på å kjøpe hovedkort, mer minne og et skjermkort med tv-ut. Planen er at det skal gå an å spille the sims og litt battlefield brukbart :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er litt korttenkt å kritisere Dell, HP, Siemens..etc. for å lage (for dem) skreddersydde PC'er som skal dekke ett behov..(og gi profitt).

Å komme 2 år etterpå og klage fordi man enten ikke hadde evnene til å se hva man trengte av HW dengang.. eller fordi man rett og slett ikke har/hadde peil, men bare "skal ha en PC.. til Office/kabal".. det blir litt "feil"..

Har selv kjøpt "billig dr**-PC" ..fra bidlet (den gang de fantes).. en Compaq basert på i810...uten AGP-port..

Litt surt da jeg året etter tenkte å oppgradere til eksternt skjermkort.. , men jeg "whiner" ikke mot Compaq/HP av den grunn..

Det var rett og slett min egen feil.. at jeg ikke sjekket dette/prioriterte dette da jeg bestilte..

En slik PC er grei nok til "fileshare" i hjemmenettverket..

Lenke til kommentar

Fikk ikke sove i natt pga dette hehe, neida.. Men jeg synes det er leit at man blir lurt. Jeg kjøpte en siemens pc en gang og ble lovet et hav av oppgraderingsmuligheter med seks "brønner" som selgeren kalte det, det endte med at pcen havnet på loftet av den grunn at jeg ikke liker å kaste ting jeg har betalt penger for hehe. Men jeg lærte at jeg skulle bygge selv neste gang iallfall da, selv om det var en dyr lærepenge for meg.

Lenke til kommentar

Hvis man ikke har lyst til å bygge selv, så selger Komplett, Netshop, PS etc masse fine ferdig-PCer med gode oppgraderingsmuligheter. Disse jeg bruker å anbefale til venner og familie.

 

Man kan trøste seg med at de store maskinprodusentene var værre før. Hvor mange har vell ikke vært borti Dell og IBM PCer med ikke-standard PSU.

Lenke til kommentar

Hehe, de er på bedringens vei da, fint :) Jeg har ikke tatt i en slik ferdigpc på fem år, og fikk da sjokk at det var en sånn mangel der hehe.. Men skjønner folk som blir lei slikt syt, så jog må bare lære meg å leve med det og prøve å komme videre i livet ;) Netshop ja, bygde en pc helt lik den ene Netshop hadde og satt det sammen selv, og det har blitt en fanastisk maskin. Eieren ble iallfall kjempefornøyd.

Lenke til kommentar

Skulle oppdatere en pc for en kamerat som hadde kjøpt den for noen mnd siden av en kjent webshop ,men så viste det seg at datteren ikke fikk spilt spillene sine på den . Åpnet kassen og samme problemet der ,ingen agp slot ,så det er nok ikke bare Dell nei , i tillegg var denne maskinen en del dyrere en det jeg syntes innmaten tillsa .

Samme problemet har jeg støtt på med feks Compaq maskiner , et annet problem på en del av disse maskinene er at det ikke er bara bare å skifte hk da det viser seg at enkelte har egne løsninger på uttakene på kortet samt festene .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...