Gå til innhold

Mobilgarantien gjelder i fem år!


aurstad

Anbefalte innlegg

"Produsenter av mobiltelefoner er ansvarlige for feil på telefonene i fem år. Det har Forbrukertvistutvalget slått fast."

 

Endelig - nå kan det være en mulighet til at enkelte mobilprodusenter slutter å se på sine mobiler som "bruk og kast".. siden feilprosenten er uhyggelig høy på enkelte modeller..

 

Se VG link

 

 

Hva mener dere? endelig på tide?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

He he, den artikkelen i vg inneholder mye feil. Journalisten blander frivillig garanti og den lovpålagte reklamasjonsrett. De mente 5 års reklamasjonsrett.

 

Det har vært slikt hele tiden siden forbrukerkjøpsloven kom, men synes det er fint at vi har fått en avgjørelse fra forbrukertvistutvalget på dette.

Jeg har ikke fått lest saken, lette etter den på forbrukertvistutvalget.no (står mye intressant der, om fukt skader blant annet).

 

Men man må ta forbehold om at den blir rettskraftig og dermed kan lage preseden (juridisk rettesnor i lignende saker). Hvis innklagede bringer saken opp for domstolene kan det hende at han får medhold og dermed lage en annen presedens. Forbrukerrådet hadde ikke lagt noe inn på sine hjemmesider enda om denne saken.

 

Men selvfølgelig hvis dette går igjennom er det bare bra da forbrukerene har en rettskraftig avgjørelse til å støtte seg på.

 

De har også gitt forbrukerne medhold i de fleste saker når det gjelder fuktskade. Her er et par uttalelser hentet fra denne siden: http://www.forbrukertvistutvalget.no/index...?Saknr=20040158

 

At fukt er konstatert, godtgjør ikke i seg selv skjødesløs behandling av telefonen eller at telefonen på annen måte har vært utsatt for et fuktig miljø under omstendigheter som forbrukeren må ha risikoen for. Fuktskader kan forekomme selv om telefonen ikke har vært utsatt for uforsiktig bruk. Produsent eller forhandler står fritt til å unnta fuktskader fra garantien på produktet. Dette berører imidlertid ikke forbrukerens rettigheter etter forbrukerkjøpsloven

 

Det er sjelden mulig å si med sikkerhet om fuktskade på mobiltelefon er oppstått som følge av uforsiktig bruk av telefonen. Har man ingen konkrete holdepunkter for dette i skadens art og omfang eller i andre forhold, herunder forbrukerens egen redegjørelse for bruken av telefonen, må forbrukeren normalt gis medhold i at fuktskade innenfor normal levetid for en mobiltelefon utgjør kjøpsrettslig mangel.

 

Så hvis man har en fuktskade så skal det mye til for at man ikke for reparert det. Siste er litt på kanten, men mener det er on- topic da det tar for seg samme emnet, nemmelig reklamasjon.

 

Alle uttalelser som finnes på den siden er rettskraftige, så hvis man opplever en lignende sak er det bare å ta utskrift fra siden og legge det ved sin skriftlige klage. :D

 

Men uansett så er dette i tråd me hensikten til forbrukerkjøpsloven, styrke forbrukerenes rettigheter. Dessuten dukker det mer og mer saker der det e fukt inn i bildet, selv om eieren har behandlet telefonen veldig fint.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar

Dette er ikke rettslig gjeldene ennå, problemet er at forhanlderne må ta tapet hvis ikke produsentene gjør det mao. så må prisene økes for å dekke inn tapet...håper at produsenten tar dette på alvor og tar støyten, men det blir 100% sikkert at dette vil bli anket inn i rettsapparatet og først når den mølla er ferdig får vi resultatet, inntil videre er det gjeldene praskis som fungere, alt er som før med andre ord...

Lenke til kommentar
Dette er ikke rettslig gjeldene ennå, problemet er at forhanlderne må ta tapet hvis ikke produsentene gjør det mao. så må prisene økes for å dekke inn tapet...håper at produsenten tar dette på alvor og tar støyten,

Ja men dersom man man selger et produkt/merke som under gjeldende regler fører til tap for forhandleren vil det jo være naturlig å slutte å selge produktet/merket? (eller evt. prise det ut av markedet, som du nevner, for å dekke tapet). Da vil forhåpentligvis produsenten også merke svakere salg og må begynne å produsere produkter som holder et minstekrav av kvalitet.

Lenke til kommentar

De (produsentene) kommer ikke til å gi seg så lett. Nokia har allerede startet kampen. Vanligvis så er jeg opptatt av rettighetene til forbrukeren men 5 år er lenge. Hvem har telefonen sin i 5 år?? Har en kompis som har en 6120 og han blir jo nesten mobbet for de "kjøleskapene" han drasser rundt på. Er enig i at 1 år er for lite. Tror det er de færreste av de som kjøper seg en telefon i dag som regner med å ha den til 2010. 2-3 år er vel det vi forbrukere regner med å ha en telefon.

 

http://www.digi.no/php/art.php?id=113680

Lenke til kommentar

Som jeg skrev før at den artikkelen inneholdt masse feil. Det som er fei lat mobiltelefoner i dag ikke har den kvaliteten de hadde, det er bedre at dette blir gjort noe med av produsentene. Uansett så er det få som har tlefonen i fem år, men en reklamasjon på tre år er helt ok. Tror ikke batteriet lever så lenge enn gang med mindre man aldri har brukt telefonen da.

Lenke til kommentar

KVTL. det har aldri vært noen reklamasjon på 3år.. kun 2 og 5 år.

 

Den VG artikkelen er helt på tryne. det er riktig at forbrukertvisutvalget har bestemt at det skal være 5år REKLAMASJONSRETT (ref forbrukerkjøpsloven) men tullingen som har skrevet artikkelen sier det er garanti. men dårliger reportere ute å går for tiden. gidder ikke gjøre forarbeidet riktig.

 

Har allerede hatt 3 kunder innom i dag som har lest på vg nett at det er 5års garanti...

 

Fantastisk dårlig journalistikk.

 

 

og "gjennomsnitlig" levetid på batterier (mobilbatteri generelt) er etter min "personlige" erfaring på rund 1.5 - 2 år.

 

Personlig så hadde jeg ønsket at bransjen og forbrukertvistutvalget hadde blitt enige om en delt reklamasjonsrett... 2år på "billige" mobiler (ikke t630 til 1krone nei, men low end mobiler (som nokia 3510i f.eks)) og 5år på high end mobiler (k700, t630 nokia 6230 osvosvosv).

 

er jo litt logikk at en telefon som er produsert med litt dyrere hardware burde holde lengre enn en jallamobil :)

Lenke til kommentar

Surreality: Beklager dårlig formulering. Mente at det kunne vært 3 år som en slags mellom løsning.

 

Det var to saker, en av de har blitt anket og havner havner inn til domstolene. Kan lese forbrukerrådets artikkel her.

 

Jeg satser på at det var den saken som omhandlet om Nokia Corp. måtte erstatte telefonen selv om de var finske, som kommer til å bli dratt inn for domstolene.

Lenke til kommentar

5 år for mobiltelefoner? :dontgetit:

I økonimitimene har vi hvertfall hatt dette:

 

Utdrag fra kjøpsloven, under Mangler, § 32:

Reklamerer ikke kjøperen innen to år etter den dag han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldene.

 

Under samme paragraf står det også:

Når tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år.

Endret av Mr.fungus
Lenke til kommentar
Blir vist nye regler for dette. Forbrukertvistutvalget har kommet fram til at alle (!) mobiler er ment til å vare vesentlig lengre enn to/tre år.

 

Det du nevner i innlegget ditt er slik det blir praktisert i dag mer eller mindre. synd det er så mange forskjellige tolkninger :)

De er ikke mange tolkinger, det er to tolkninger, produsentenes/bransjeforbundet tolkninger og forbrukertvistutvalget sine tolkninger. Alle andre tolkinger betyr ikke noe.

Det som er rart er at alle andre produkter som er nærligende å sammenligne mobiltelefonen med er det ikke mer enn 2 år på. Laptoper, kamera osv. (forbehold om gullfisk minne)

Endret av Habla
Lenke til kommentar

Denne saken blir nok aldri helt ferdig. I andre land er garantier og reklamasjonstider 1 eller 2 år. Her i Norge prøver jurister og paragrafryttere å bestemt at telefonene skal vare i minst 5 år selvom produsenter, importører og bransjeforeningen går ut og sier at gjennomsnittlig levetid på produktene er 3-4 år. Hvor er logikken? Kan reklamasjonsretten være lengre enn levetiden på apparatet? Kan norske jurister bestemme at et apparatet lever lengre i Norge enn i andre land?

Lenke til kommentar

Har jobbet i mobilbransjen i veldig mange år, og vet hvordan det meste fungerer i alle retninger. Produsent-leverandør-butikk-support-service.

 

Vil begynne med å si at det er i hovedsak to grunner til at alle er enig i at gamle mobiler (1611, 5110, ga628...) er MYE bedre på kvalitet. På printekortet hvor alle komponentene er loddet ble det sprayet en spesiallakk som beskyttet mot fukt og smuss. Denne ble ulovelig å bruke siden EU eller noen fant ut at denne lakken kunne avgi skadelige gifter i noen bestemte temperaturer. 3mnd etter at det ble slutt på denne lakken begynte alle fuktskader å oppstå. Lite å gjøre med det. Den andre grunnen er at når man kjøpte en nokia 1611 eller en ericsson gh888 uavhengig av pris, så var dette noe som var rimelig nytt å eksklusivt for allmennheten. Husker enda da det ble regnet som galskap å ta med mobilen på byen, (ikke p.g.a. størellse, var jo ingen problem) Mobilen var da ett status symbol som man ville ta vare på. I tilleg så har det seg slik for de som bryr seg om teknologi og utvikling av nye muligheter på mobilen, at når du i dag kjøper en mobil, så har du automatisk lyst på en med litt bedre kamera, edge, umts, mp3, bt, video, minnekort, o.s.v. listen er lang. Produsentene er i samarbeid med operatørene svært flinke (frekke pengesugende) til å slippe modeller med funksjoner som blir litt bedre ca. hver 3mnd. Når det gjeller SW problemer så er det klart mobiler går i retning av datamaskiner hvor det er greit å formatere en gang i blant….

 

Følte bare for å komme med mine synspunkter (ikke dine, helt greit for meg at du har andre) på det.

For at mobilbransjen skal overleve i Norge med 5års reklamasjons tid, ser jeg or meg følgende:

 

Selvfølgelig går det å lage mobiler med litt bedre kvalitet. Men det ville kostet sluttbuker MYE penger. Når det kommer til SW problemer så kan det enkelt å greit legges inn SW til en 5110 som fungerer utmerket inn på en SE P910, men det ville vært forferdelig kjedelig. Dette er jo ikke noe løsning uansett siden ingen INGEN ville kjøpt seg ny telefon. Men er enig i at mye av nye telefoner som leveres på markedet i dag kan virke som de ikke er testet i det hele tatt. Mulig produsentene kunne brukt litt mer penger på testing, isteden for å bruke sluttbruker som siste ledd i testingen. Men igjen det koster.

 

Telefonene kunne også fysisk vært bedre som 6250, R310 o.s.v. men dette koster, pluss at det er i all hovedsak skandinaviske kunder som spør etter disse produktene. Altså for dyrt når de ikke kan masseproduseres.

 

Med 5år reklamasjonsrett kunne de produsentene som føler for de vil fortsette å leke seg på det Norske markedet, kutte ut internasjonal garanti ordning for det Norske markedet. Slik at en Telefon du kjøper utenfor Norge kun blir reparert mot kostnader. Da kunne de sette opp prisene i samarbeid med forhandlerne til et prisnivå som ville være forsvarlig i forhold til 5års reklamasjonsrett. Altså prisene blir kanskje dobbelt så høy som i nabolandene våre, men skal du ha garanti på den så må den være kjøpt i Norge til en pris som får de fleste sluttbruker unna.

 

Resultat på 1-2år så har vi bare halvparten av de mobilforhandlerne vi har i dag eller mindre, og et svært dårlig utvalg av modeller. Mulig noen produsenter også vil trekke seg ut av det Norske marked. Netcom og Telenor ser ikke fortjeneste i å lansere nye tjenester når folk ikke har terminaler som kan brukes. Folk som har vært i Sverige å kjøpt telefon er akkurat like langt med garantien, men må bruke penger på porto til verksted pluss vente i lang tid på reparasjon. Det som er greit med dette er at du får hva du betaler for. Men trur heller det blir billigere å kjøpe en telefon i dag, og ha den i 2år eller så lenge den varer så deretter kjøpe en ny. Altså 2 telefoner som har "dagens teknologi" eller 1 telefon med veldig lang garanti men totalt retro på 5 år til prisen av 2 telefoner.

 

Anyway dette er mine synspunkter på saken. Brenner for dette synes det er for dumt med 5års reklamasjonsrett på mobiltelefoner. Hovedsakelig synes jeg det verste er at forbrukerrådet har null ide på dette feltet. Fuktskade er fuktskade lite å gjøre med det. Ja kan renses men sjansen for følge feil etter 1-2mnd er veldig stor. Heller ingen andre en kunden sin feil.

 

For de av dere som er veldig opphengt i skrivefeil i forumet må jeg bare beklage at jeg skriver som en anabolape som ikke har vært så mye på skole. Trenger ingen kommentar på det med mindre det er veldig viktig.

 

 

Hva med heving/omlevering av kjøp uavheing av 2 eller 5års reklamasjonstid. Når man kjøper en telefon til 1,- med abbo. å deretter får 3.gangs feil står man vel fritt til å heve kjøpet på 1,- eller fullpris? Vel ikke godt å si man har jo benyttet seg av både telefonen og abboet i ett år...

Lenke til kommentar

Sånn jeg ser det er dagens ordning med 2 års reklamasjonsfrist helt grei.

Om telefonen din har holdt i 2 lange år er det stor sannsynlighet for at den holder en god stund til, så lenge du behandler den pent.

 

Problemet er at de færreste behandler telefonen sin pent. Eneste jeg kommer på av alle de jeg kjenner, er mamma (som lar den ligge i en liten miniveske i sin større veske hele dagen) og bestemor (som har den i jakkelomma når hun går de 100meterne ned til butikken og tilbake et par ganger i uka).

 

Det man burde konsentrere seg om er ikke å få utvidet reklamasjonstiden fra 2 til 5 år, men heller få styrket våre rettigheter når det skjer noe innenfor de første 2. Sånn det er nå er det alt for mye forskjellig praksis og lureri når vi som kunder leverer telefonene våre til reklamasjon.

 

Skulle vært mye enklere å heve kjøpet, kreve omlevering osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...