Gå til innhold

MP3 og kvalitet?


Anbefalte innlegg

Dette tror jeg er et omvendt spørsmål i forhold til hva folk vanligvis er ute etter.

Hvor mye kan du redusere/pakke en wav fil og en mp3 fil uten å miste for mye av kvaliteten?

Problemstillingen er at jeg spiller over taler og foredrag fra casett til pc. Jeg redigerer så bort skurr i start og på slutten, + hved snuing av casetten. De er fra 40 minutter og helt opp i 70 min. så det blir en stor fil. Siden skal jeg ha den samme tale på en cd både som mp3 og som wav, for alsidighetens skyld. Kvaliteten er ikke så farlig, bare det blir tydelig. Hva gir best resultat i hertz, bits og kps osv? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor mye kan du redusere/pakke en wav fil og en mp3 fil uten å miste for mye av kvaliteten?

Dette blir veldig subjektivt, spesielt når det gjelder musikk.

Men du skal jo ha kun tale, og dermed trenger du ikke allverdens høye bitrater. Prøv med 128 kbps, eller 96 kbps hvis 128 skulle ta for mye plass.

 

 

Edit: egentlig kan du jo bare prøve deg fram med så lave bitrates som mulig, og se hva som blir hørbart.

Endret av nr.4
Lenke til kommentar

Tale kan du kjøre kraftig ned og jeg tror det skal gå helt fint med under 70kbs der. Hvis du skal ha det på CD så tror jeg du er nødt til å holde deg på 44khz i wav filene, men husk på å lagre alt som mono. Når det gjelder mp3'ene kan du jo bare prøve deg fram litt. Er ikke så mye ekstra arbeidet å prøve litt forskjellig. Kjør ned både frekvensen og kbs kraftig og se hvordan det låter.

Lenke til kommentar

Har nå 48 min tale:

Som mp3 stereo på 56 kbps og 24000Hz er filen på 19 799kb. Det er grei lyd og grei størrelse.

Som Wav stereo, 16bits og 44100hz er filen på 498 929kb. Den er stoor. Er det best å kjøre ned bits eller hz først?

Er det noen som kan forklare hva Hz og bits gjør med fila og hvordan det virker inn på den?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...