Tdale Skrevet 3. desember 2004 Skrevet 3. desember 2004 Jeg har overført 20 sanger fra en kasett til Wav format. Til sammen er det omtrent 95 minutter musikk. Når jeg skal brenne dette, er det altså ikke plass på plata. Men er det noe jeg kan gjør for å få plass? Redusere filstørrelsen f.eks? Eller er CD formatet slik at 1 minutt musikk tar like mye plass uansett? Tommy
capy Skrevet 3. desember 2004 Skrevet 3. desember 2004 bruk for eksempel EAC til å konvertere til mp3. om den skal brukes i vanlig cd-spiller som ikke støtter mp3, må du nok kutte ut en del av sangene.
sssh Skrevet 3. desember 2004 Skrevet 3. desember 2004 Tar like mye plass uansett, ja.. Når du brenner CD, brenner du i wave-format.
Simen1 Skrevet 3. desember 2004 Skrevet 3. desember 2004 (endret) CD formatet er slik at 1 minutt musikk tar like mye plass uansett. (10,6 MB/minutt) En CD tar normalt 74 eller 80 minutter avhengig av hvilken CD-r plate du skal brenne den ut på. (Det finnes også 90 og 100 minutters plater med de er dyre, vanskelige å få ta i og er ofte problematiske å både brenne og få lest av) Hvis du ikke trenger å bruke det vanlige CD-formatet som vanlige CD-spillere leser så kan du f.eks lagre musikken i Mp3-formatet eller et annet bra format (f.eks FLAC). Da vil filene ta mindre plass, men til gjengjeld får du ikke spillt de av i vanlige CD-spillere uten Mp3-støtte. Endret 3. desember 2004 av Simen1
bleidd Skrevet 3. desember 2004 Skrevet 3. desember 2004 (endret) Så lenge du brenner en audio-cd på ei "vanlig" plate får du ikke plass til noe særlig mer enn 80 minutter uansett kvalitet. Du kan overbrenne litt, dvs at du brenner lenger ut i kantene på plata på slutten, men du kommer nok aldri helt opp mot 95 minutter vil jeg tro. Men det finnes mange plater: 21-minuttere (80mm/3-toms)(184MB), 74-minuttere (650MB), 80-minuttere (700MB), 90-minuttere (790MB), og 99-minuttere (870MB). Jeg vet dessverre ikke hvor man får kjøpt disse andre, men kanskje noen andre vet det Kilde: CD-R FAQ. EDIT: brukte aaaalt for lang tid på å svare... Endret 3. desember 2004 av Vandalen
Tdale Skrevet 3. desember 2004 Forfatter Skrevet 3. desember 2004 Takk for svar. Det er snakk om 93 min, evt. 89,5 hvis jeg kutter en av låtene som ikke er helt komplett. Klarer ikke å finne plater på mer enn 700MB...svært takknemlig for tips om hvor jeg kan få tak i noen som rommer flere. hadde forøvrig et visst håp om at det gikk an å gjøre noe med wav filene som brennes til CD..justere oppløsningen ned litt, eller noe sånt... Tommy
Simen1 Skrevet 3. desember 2004 Skrevet 3. desember 2004 hadde forøvrig et visst håp om at det gikk an å gjøre noe med wav filene som brennes til CD..justere oppløsningen ned litt, eller noe sånt... Desverre, det går ikke. Vanlige CD-spillere leser kun en eneste oppløsnsnig: 16 bit per sample per kanal * 2 kanaler * 44100 samples/sekund = 176.400 Byte/sekund = 10.584.000 Bytes/minutt Dette er ufravikelig så lenge du skal ha det spilt av i en vanlig CD-spiller. Selv om du reduserer oppløsningen før brenning så vil brenneprogrammet øke oppløsningen igjen så det skal bli kompatibelt med audio-CD formatet. Hva med å dele det opp på 2 stk CD'er ?
sofTest Skrevet 3. desember 2004 Skrevet 3. desember 2004 Dette søket i Prisguden gir flere som selger 90 minutters CD-R-plater.
bleidd Skrevet 4. desember 2004 Skrevet 4. desember 2004 Dette søket i Prisguden gir flere som selger 90 minutters CD-R-plater. Ikke hos meg
sofTest Skrevet 4. desember 2004 Skrevet 4. desember 2004 (endret) Prøv igjen senere. I går fikk jeg opp 5-6 webshopper. Prisguiden er litt lunefull til tider. Har du hastverk, så har databutikken.com noen alternativer. Edit: Søket fungerer igjen nå. Endret 5. desember 2004 av sofTest
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå