~Alex~ Skrevet 3. desember 2004 Skrevet 3. desember 2004 (endret) En kjent sak for mennesket er utvikling. Uten den ville vi fortsatt hvert "primitive" dyr. Denne tingen, utvikling har hjulpet oss langt og formet vår historie, kultur og framtid. Også i spill I den store sammenheng er spill noe unødvendig herk, men det er utrolig morsomt. Det hele startet med den elektriske framgangen med ledere og den matematiske framgangen innenfor "Ubestemte forhold". Den matematiske delen har vart i mange hundre år, men den elektroniske delen kom med kanonfart på starten av 1900 tallet og skulle påvirke oss veldig. Etter hvert kom programmerbare elektroniske gjenstander, den første elektroniske programmerbare gjenstanden var en kalkulator som ble utviklet av en tysker som het Konrad Zuse i 1941. Fra dette har det gått framover innen alle elektroniske og programmerbare gjenstander. Noen eksempler er, Apple 2 kom i 1977 og i 1981 kommer "IBM PC". Før dette hadde "Spillkonsollene" vært den eneste spill plattformen, men nå kom det Pcer med fult utviklet programmering språk så dette ble etter hvert en ny aktør på "spillmarket". Spill konsollene på denne tiden (1958+) var stort sett store konsoller (+ skjerm) som vi i dag ser i spillehaller eller lettere sagt den typen spillemaskiner vi i dag kjenner til som "arcade spill" i spillehaller. I 1967 ble den første "konsollen" (det var et spill som kunne kobles til en tv, ikke en konsoll som vi kjenner til i dag som man kan bruke flere spill til) som kunne kobles til en vanelig tv. Den første konsollen som ligner de vi har i dag het Maganavox' Odyssey* og kom i 1972. I 1977 kom Atari med sin første konsoll som het Atari Video Computer**. Samme år kommer Nintendo med sin første konsoll "Tv Game 6". På konsoll fronten fortsetter utvilklingen fra 50kilos spillemaskiner til lette gamboyer. ] hvis du vil se "timeline" for konsoll sjekk http://www.ps3portal.com/?page=history]. Dette var noen utdrag fra PC og Konsoll historie. Som alle andre ting vi har funnet på er disse i konstant utvikling og vil vel en dag bli satt på hylla eller bli unødvendige, men det blir ikke med det første. Hvis vi sammenligner Spill med film, som har gått fra svarthvit til 3D så kan vi kanskje se et lite glimt om hva vi har i vente. Et Nirvana av elektroder og Unaturlige påvirkinger. Av alt jeg er det ikke mye poeng, så å poste i denne tråden kan bli vanskelig., men tror du Programmeringen kommer til å (eller har allerede) skadet "oss"? Det tror jeg. Hva mener du er høyde punktet vårt innenfor utvikling av spill og tingene som gjorde spillene mulige. Og tilslutt hva har vi vente? Vil vi finne en glede i livet som gjør at vi kan legge spillene "på hylla"? Det er lov å hope, for etter min mening burde vi legge mer av vår bevissthet i "den ekte verden" og ikke dra bort i noe i virtuelt. [Dette er ikke en anti spill tråd, bare jeg som prøver å se objektivt på spill] [Fakta kan være feil i så fall rett meg, en god del av faktaene er etter hodet] *en annen stave måte Magnavox Odyssey, ikke sikker på hvilken som er riktig **senere omdøpt til Atari 2600 [ http://darkwatcher.psxfanatics.com/console/nameindex.htm ] EDIT: har funnet en del feil, kommer sikkert flere Endret 3. desember 2004 av ~Alex~
Djevlen Skrevet 3. desember 2004 Skrevet 3. desember 2004 den store sammenheng er spill noe unødvenig herk Hvorfor sier du(han?) dette? Hvis det er din(hans?) mening er det greit, men å si at det er unødvendig er helt på trynet. Hvorfor gikk romerne til colosseum? Hvorfor har vi teater? Hvorfor har vi underholdning i det hele tatt? Fordi mennesker blir stressa og utslitt og derfor har vi igjennom alle verdens tider funnet opp måter å slappe av på, måter å samle sammen ny energi på. Spill er det 21-århundrets Colosseum, og jer er sterkt uenig i at "spill er noe unødvendig herk", samme hvilken sammenheng du ser det i. Det er lov å hope, for etter min menning burde vi legge mer av vår bevisthet i "den ekte verden" og ikke dra bort i noe i viretuelt. Spillere flest spiller for å ha det gøy eller for å ha noe å gjøre, og spillere flest har kontroll på "den virkelige verden" og spillverdenen. At vi har noe å drømme oss bort i kan da umulig være noe negativt, noe du tydeligvis mener.. Jeg mener dog at det er bra at vi kan ha en helt annen verden vi kan leve oss inn i for å gjøre noe helt annet for en liten stund. Hva mener du for eksempel om film? Totalt unødvendig det også? Du mener jo tross alt at vi " burde vi legge mer av vår bevisthet i "den ekte verden" og ikke dra bort i noe i viretuelt".. Din løsning på verden: Bare seriøsitet, ingen drømmer, ingen avslapning...
NothgaliC Skrevet 3. desember 2004 Skrevet 3. desember 2004 Er det virkelig mulig å presse så mange skrivefeil inn i en tekst? Og det heter "konsoll" ikke "konsol"
Frekkas Skrevet 3. desember 2004 Skrevet 3. desember 2004 Jeg mister litt oversikten i posten din, den er dessverre litt for rotete og man må stavre seg gjennom den. Så kan du kanskje fjerne de mest åpenbare skrivefeilene.
~Alex~ Skrevet 3. desember 2004 Forfatter Skrevet 3. desember 2004 (endret) Mye rart jeg har skrevet her , det er mine menninger. De er metaforer, jeg misliker tanken bak overfladisk underholdning, men spiller selv, ser på tv osv. Hvorfor jeg skriver det? Hmm godt spørsmål, kanskje for å få svar på hvorfor jeg bruker så mye ting på overfaldiske ting som jeg kunne klart meg uten når jeg kunne gjort noe vettugt. Jeg syntes du svarer bra Hvorfor gikk romerne til colosseum? Hvorfor har vi teater? Hvorfor har vi underholdning i det hele tatt? Fordi mennesker blir stressa og utslitt og derfor har vi igjennom alle verdens tider funnet opp måter å slappe av på, måter å samle sammen ny energi på. Spill er det 21-århundrets Colosseum, og jer er sterkt uenig i at "spill er noe unødvendig herk", samme hvilken sammenheng du ser det i. [2] Spillere flest spiller for å ha det gøy eller for å ha noe å gjøre, og spillere flest har kontroll på "den virkelige verden" og spillverdenen. At vi har noe å drømme oss bort i kan da umulig være noe negativt, noe du tydeligvis mener.. Jeg mener dog at det er bra at vi kan ha en helt annen verden vi kan leve oss inn i for å gjøre noe helt annet for en liten stund. Hva mener du for eksempel om film? Totalt unødvendig det også? Du mener jo tross alt at vi " burde vi legge mer av vår bevisthet i "den ekte verden" og ikke dra bort i noe i viretuelt".. Din løsning på verden: Bare seriøsitet, ingen drømmer, ingen avslapning... Hva jeg mener om film: Film kan være noe dritt og/eller noe sensuelt etter min menning. Grunnene til at jeg fremhevet data framfor film er fordi jeg mener/tror at i dataspillene prøver vi å spille en historie som ikke er vår egen, noe som gir mindre tid til vårt "ekte" liv. Film kan være en sensuel og opplevelse som en slags fortellerkunst. Jeg mener ikke at alt skal være seriøst, men jeg lurer kan man ikke få de samme gledene i denne verden som i data verden? For å være helt ærlig vet jeg ikke helt hva jeg mener er unødvendig. Første posten min var for å provosere og det har jeg fått til. Slike tråder er sunne. Endret 3. desember 2004 av ~Alex~
Djevlen Skrevet 3. desember 2004 Skrevet 3. desember 2004 Eneste denne tråden har bevist er at det finnes folk på forumet som burde lære seg litt ordentlig norsk
The_evil_blue_toad Skrevet 3. desember 2004 Skrevet 3. desember 2004 Så du mener spill ikke er fortellerkunst? Jeg kan nevne som eksempel: *Zelda serien *MGS serien *Final Fantasy serien Er ikke det noen form for histore eller fortellerkunst i disse spillene skal jeg spise cd-samlingen min. Spill forteller historier på lik linje med film, eneste forskjellen er presentasjonen.
fargoth Skrevet 3. desember 2004 Skrevet 3. desember 2004 Spill forteller historier på lik linje med film, eneste forskjellen er presentasjonen. Bra sagt!
Snorre Skrevet 3. desember 2004 Skrevet 3. desember 2004 Nå synes jeg at vi skal slutte å slenge drit om skrivekyndigheten til Alex som mange av dere tydeligvis synes er ganske morsomt. "Cut the crap!" Det å leve seg inn i en annen verden er noe av det flotteste med dataspill. Å kunne flykte fra hverdagen å glemme alt som heter stress og ting du må gjøre er en god opplevelse, som mange trenger for å takle det "virkelige livet". Jeg hadde personlig ikke taklet det virkelige livet mitt uten dataspill. Mennesker trenger underholdning og dataspill gir mye underholdning. Hvor ofte sitter man ikke å tenker på ting som "Skulle øsnke at jeg slapp å gå på skolen" eller "Søren, har så mye å gjøre". Det er når du begynner å tenke slik at du kan sette deg ned med et dataspill eller konsollspill å bare slappe av. Dere kan være uenige med meg, men dette er min personlige mening. Og man skal ikke se bort ifra at spilindustrien skaper jobber for mennesker. Det er mange mennesker som lever av spill og arbeidsløsheten er stor nok som den er allerede.
Djevlen Skrevet 3. desember 2004 Skrevet 3. desember 2004 Hvor ofte sitter man ikke å tenker på ting som "Skulle øsnke at jeg slapp å gå på skolen" eller "Søren, har så mye å gjøre". Det er når du begynner å tenke slik at du kan sette deg ned med et dataspill eller konsollspill å bare slappe av. Dere kan være uenige med meg, men dette er min personlige mening. Helt enig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå