Gå til innhold

Anbefaling av PSU til strømkrevende pc


diss

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Generellt tips: Ikke vær knepen på lommeboka når du skal kjøpe strømforsyning. Kjøp en av god kvalitet og som gjerne er godt over det du egentlig trenger. Da har du en som varer lenge og du risikerer ikke så mye ustabilitet o.l.

Riktig. Er det noe som det ikke bør salderes på når det gjelder PC er det PSU, du kan ha skikkelig bra HW, men har du en dårlig PSU får du ofte ikke utnyttet PC'ens potensiale.

Levicom er det ingen som har nevnt, har en 450 W, som leverer høy Amper på de viktige rail'ene og den er ikke for dyr heller.

Levicom, Enermax, OCZ og Targa er noen av de jeg vil anbefale, sikker et par andre også som er bra.

Lenke til kommentar
Zadu: Thermaltaken bråker altså?

 

Hmm, hadde håpet å få en kraftig, men stille PSU i huset  :roll:

Vil på det sterkeste anbefale Antec sine strømforsyninger. Har selv en True power 550W, er meget støysvak og. Kan også anbefale Antec true power, der har du muligheten til å regulere viftehastighet manuelt.

Er "litt" dyre strømforsyninger, men man betaler gjærne noen kroner ekstra for kvalitet.

 

Har og lest mye om Fortron Source sine strømforsyninger, de skal og være meget stabile og støysvak.

 

Lykke til i søket. :thumbup:

Lenke til kommentar
Tviler på at den er noe særlig når man ser på watt i forhold til pris + at den ser temmelig fancy ut

Hva er ulempen med at den er rimelig billig og ser bra ut? Så lenge den leverer det den skal. De har testa den ultra spaca lillebroren på 500w og med bare 2 vifter i her på overklokking.no og den kom veldig godt ut. Test av aspire 500watt

 

Gikk fra en 350w mist med 12cm vifte til 700kr, og denne jeg har nå bråker ikke mer med de 3 viftene på fullt. I tillegg er det mye mer krefter og spore. Kommer høyere på overklokkingen også. Alle psuene som dere nevner her over 500watt er gode. I alle testene jeg har sett så er det stort sett bare qtek som ikke leverer i nærheten av det de reklamerer for. Men syns det er for drøy pris på enkelte av merkene når de ikke leverer mere ampere eller mindre støy enn rivaler til mange 100 lapper mindre. :no:

Lenke til kommentar
Hvis han er så skeptisk mot billige og bra PSU som er testet på flere forskjellige web sider (og er fått god kritikk), da er det bare å kjøpe den dyreste han finner. Kanskje han blir fornøyd. :ermm:

 

Eneste ulempe med Aspire er at den ikke har S-ATA strøm kontakt, men jeg kan leve med det.

Jeg var litt skeptisk til den fordi jeg ikke hadde lest noen tester av den, så regnte med at det var litt sånn q-tec over den pga prisen

Lenke til kommentar

Jeg sitter fortsatt igjen med en følelse av at Thermaltake, Forton/Source og Antec alle er kvalitetsmerker. De kommer godt ut i tester, og koster mer enn en "vanlig" Chieftec. Men jeg klarer ikke å finne forsvar for at OCZ Powerstream 520w skal koste såpass mye mer enn en Antec eller en spesiellt en Thermaltake med samme watt nivå??

Lenke til kommentar
520W-versjonen har 2x SATA ;)

:blush: Er det mulig?

Jeg har 520W versjon. Må se litt bedre når jeg åpner kabinett igjen....

 

På en annen side er jeg ganske sikker at jeg ikke har S-ATA kontakter. Er det mulig at det er ny versjon av PSU? Jeg kjøpte min for 6 måneder siden.

 

Må se.... :hmm:

Endret av jokab
Lenke til kommentar

Huhm? Hva med Tagan 480w? (ikke den X-eye tingen). Har tenkt en del på den, men er den er så bra som folk skal ha det til?

Noen som har den og kan si noe om det?

 

Eller fins det en annen PSU med aktiv pfc som trykker litt til max 1000,-?

 

Er lei av ustabil PC nå..

 

 

EDIT:Leif

Endret av Surre Sprett
Lenke til kommentar

Som en oppdatering til denne tråden (og muligens en avslutning), så vil jeg nevne at jeg nå har installert min nye OCZ Powerstream 520w PSU, og resultatet er ganske imponerende. Overgangen fra Chieftec 360w til OCZ 520w førte til:

 

-vesentlig lavere støynivå

-6800GT kortet mitt lot seg klokke omtrent 10% lenger

-Ny harddisk er installert, og pcen har sluttet å henge 5 - 10 sekunder ved "multitasking" mellom hd'er.

-Ikke èn eneste spontan reboot under load

-Temp på cpu fallt 15C og temp i kabinett 12C.

 

Riktignok var denne PSU'en ganske dyr, men denne skal jeg bruke i en hel del år fremover og da synes jeg det var greit å investere i kvalitet. :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Vel, det er en stund siden denne tråden ble lagt "brakk", og jeg må si at jeg har vært svært fornøyd med OCZ powerstream 520w psuen som jeg kjøpte, det vil si fornøyd helt inntil igår.. Jeg vet ikke hva det er med strømnettet her i gården jeg bor, men strømmen forsvinner plutselig både titt og ofte. Det gjorde den også igår morges.

 

Jeg trodde ting skulle fungere som normalt ved oppstart igjen, men det gjorde den altså ikke. Det er 3 stykk ledlamper på psuen som angir om volten på de 3 railene er innenfor +\- 5% nivået, led lampen på 3.3V visste konstant rødt. De andre viste grønt, og da jeg overvåket strømmen med et voltmeter, så viste det seg at disse railene også reagerte når jeg justerte ved hjelpe av "regulatorene" ovenfor led lampene. 3.3V railen reagerte derimot ikke, og ved hjelp av voltmeteret viste det seg at denne var "låst" på 3.8V. Resultatet, etter mye spontan booting og slikt er at psuen ikke reagerer på noe, det kommer en svak summelyd fra den, men det er alt.

 

Psuen er kjøpt på netshop, og ifølge dem er dette en garantisak. Jeg vurderer å betale et lite mellomlegg og få en Enermax Coolergiant 600w i retur, er dette et godt bytte? Noen som har erfaring med denne eller Enermax overhodet?

Lenke til kommentar

Ta alt med en klype salt, mye personlige meninger:

 

OCZ er kvalitet, og skal man ha Rolls Royce, betaler man ekstra for det. Det du får igjen for pengene er høy stabilitet og kraft.

Thermaltake syns jeg er noe overpriset i forhold til elektriske spesifikasjoner. Det er jo også OCZ, men det er lov å ha personlige meninger, og da ville jeg valgt OCZ fremfor Thermaltake.

Mist 500W fra Microplex er veldig god og stabil, og skulle være en grei sak om du har pengene.

Bzerk og Aspire er to litt mer billigmerker, men gir veldig mye Ampere (strømstyrke) på de forskjellige spenningskursene, vil mene disse gir mye for pengene.

Tagan har høy kvalitet, men tror ikke du får tak i "mer enn" 480W i Norge.

 

Som nevnt før, en strømforsyning er en mer langsiktig investering enn en harddisk, prosessor, skjermkort, osv, som etterhvert blir preget av at nye ting er mye bedre. Legg heller litt mer penger i strømforsyning enn du hadde tenkt, så slipper du senere bry ved å skifte, eller risikere ustabilitet.

 

Med tanke på dagens hovedkort er det lurt å gå for en som har mulighet for både 20 og 24-pins ATX-kontakt, og gjerne ikke bare gjennom en overgang, men med "ekte" kabler for de 4 ekstra pinnene. her skulle vel Tagan 480W være et godt valg, samt Mist 500W.

 

 

Og sist, men ikke minst: En 650W til 350,- er IKKE en 650W dersom du skulle tro det. Bruk mer penger enn som så. :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg har bestemt meg for å satse på kvalitet når det gjelder psu, det var derfor jeg kjøpte OCZ Powerstream 520w. Jeg har snakket med netshop, og de var positiv til at jeg kunne legge til et mellomlegg og få en annen psu i retur, når jeg nå sender denne OCZ psuen tilbake på garantien. Jeg er godt fornøyd med OCZen så lenge denne faktisk fungerte, men at den svikter fullstendig i løpet av så kort tid, er et minus. Det er godt mulig at jeg har vært uheldig, men jeg tror at jeg skal be om en Enermax Coolergiant 600w i retur, så får jeg litt flere watt å gå på, samt at jeg får prøvd en ny psu produsent :)

 

Er det noen som har erfaringer med denne Enermax psuen, eller som har andre sterke grunner til å anbefale\fraråde anskaffelsen av en Enermax Psu?

Lenke til kommentar

Enermax er bra, kort og enkelt.

 

Microplex har skikkelig yrkesstolthet, og det man får kjøpt derfra har god kvalitet, derfor anbefaler jeg til andre f.eks. bZerk eller Mist.

 

Jeg sitter i dag med en Tagan 480 watter og er STRÅLENDE fornøyd med denne, de har ikke kommet seg opp med doble rails til 12v enda som jeg har sett, og det tilsier at de lever litt i fortida enda, men er som sagt fornøyd.

 

Til de som skal handle inn PSU -> http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=MIST500BHE12

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...