Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Poeng med gigabit bit kjernenettverk på lan ?


Anbefalte innlegg

Skolen vår (dalane.v.g.s) arrangerer lanparty to ganger i året og vi har et økende antall besøkende. Neste gang planlegger vi for ca 100 stk.

 

Planen min er som følgende:

 

En 8p gigabit switch i sentrum. Denne knytter til seg 4 stk 24p 100mbit + gigbit uplink. I tillegg står serveren på 8 port switchen og vi har en ny switch til spillserverene. Tipper det blir en 8p 100mbit + gigabit uplink.

 

Er det vits med gigbit i "kjernen"når vi har 100 deltakere. (vi blir sikkert ikke så mange.. men det er dette vi planlegger for )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ja jøss, Gb uplink er å foretrekke. bedre flyt i spill og fildeling.

for monitorering og åpning lukking av porter trengs en switch på lag 3 i OSI modellen. men med 100 stykk trengs ikke managed. gå for Gb du! er verdt invisteringen i en Gb switch

Monitorering/management kan du like fint kjøre mot en lag 2 svitsj....

Endret av dakri
Lenke til kommentar

Bedre med en switch som faktisk leverer 100 enn en gb switch som ikke klarer å levere noe i det hele tatt.

 

Gb i kjernen om man kan kalle det det er en fordel på lan ja, men ikke kjøp billigere cnet, smc, dlink og billige 3com gb switcher og tro at dette leverer 1 gb på alle porter i ett kjør....

Lenke til kommentar

Hmm er det ikke slik at en god 100 mbit leverer opp mot 100 (eks. 95 mbit) mens en middels gigabit leverer ca 400 - 500 mbit ??

 

Har noen en anbefaling på en ok gigabitswitch som jeg kan ha i backbone (eller hva det nå heter.)

 

Siden jeg tenkte på en billig gigabit ( begrenset økonomi) så lurer jeg på hva må jeg opp i for å få bra ytelse.. ?? (verd pengene m.a.o)

Lenke til kommentar

Tror du har rett der idos, burde funke bedre med dårlig gigabit enn bra 100mbit. Så etter båndbredde på billig- 8p gb switchene, men klarte ikke finne ut av det.

 

Selv om båndbredden på 8p switchen er 1gb så blir det 125mbit pr port mens en 100mbit switch ikke har mer enn 100 mbit pr port (logisk nok). Mest sannsynlig så har den 2-4gbit å dele på og du vil få et kjappere nettverk.

 

De billige switchene her burde funke helt ok:

http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=10290&s...rice=&maxPrice=

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Kommer nok til å kjøpe en av de rimeligere gigabit switchene fordi vi får støtte til innkjøp og en av forutsetningene skal være at utsyret går inn i en "utstyrspool" som er tilgjengelig for alle.

 

Vil en ok test av gigbit switchen være å kople 8 maskiner med gigabit nic og så starte overføring av store filer på mellom maskinene. (4 filer samtidig) ?? For så å bruke oppgavebehandlingen til å sjekke hastighet (nettverks grafen )

 

Gjorde dette hjemme (har bare 2 pc'er) og lå på ca 83% (= 83mbit pr sekund ??)

Målte også nettet med Sisoftsandra 2005 of fikk 10MB/s = 80mbit/s ..

 

Vel vel.. skal poste resultater når innkjøpet er gjort..

Lenke til kommentar

Gb mellom pcene er det lite å tjene på, det er mest mellom switcher dette har noen hensikt, hvertfall på Lan.

 

Jeg tviler fremdeles at du finner en billig gb switch som takler feks 5 gbporter med som omtrent peaker hele tiden, tror jeg heller ville prøvd å få til en avtale med noen om lån av en sikkelig en fram til økonomien tillater å investere i en grei gb switch

 

Men om flere skal bruke de burde det jo være mulig å legge noen kroner til på bordet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...