Gå til innhold

Uleselige plater med BenQ 1620


Format71

Anbefalte innlegg

Halloen!

 

Har satt opp en ny maskin med en BenQ 1620 brenner. Får brendt CD'er men DVD'er får jeg ikke til.

 

Programvare: Nero 6.6.0.1

Plater: Samsung DVD-R General 4x (InfoTool: BeAll G40001)

Firmware: B7M9

 

Nero brenner filene og sier alt gikk helt flott. Men når jeg putter plata inn i en hvilken som helst dvd-drive forstår de ingen ting. Dette gjelder også brenneren selv.

 

Har forsøkt å brenne masse data og bare en liten fil og også en video dvd fra en samling vob-filer, men samme resultat.

 

Hva er galt?

 

Er det platene den ikke liker, eller er det noe annet galt?

 

mvh,

-Vegar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøv med andre plater. Samsung BeAll40001 er drittplater (men de burde likevel vært lesbare i brenneren).

 

Benq har Seamless Link i hardware, buffer underrun skal derfor ikke ha noe å si. Tror heller ikke det spiller noen rolle om brenneren er master eller slave, det var i "gamle dager" det var viktig.

Hvordan kan du si at de platene er drittplater? Det er noe av de bedre platene jeg har brukt, og ikke hatt problemer med de i det hele tatt.

 

BeALLG4001 4x DVD-R: Plater av bra kvalitet, produsert av BeALL i Korea, BeALL er en tidligere del av Samsung. Merker: BeALL og Samsung. Leverandører: http://www.norwaydisc.no og www.psdata.no Kvalitets score: 80%

 

Se her

Lenke til kommentar

Tror ikke at man slavisk skal følge den kvalitetsscore som står i denne lista.

Har selv kjøpt eProformance 8x som i følge liste har kvalitetscore 85 %.

De virker bra hos meg, på min plextor 712, på 4x. På 8x er de en katastrofe og på 12 x er de meget dårlige. Detter til tross for at de i følge lista skal kunne brennes bra på 12x på denne spilleren. Eriond testet disse på sin Benq 1620 og fikk ikke noe særlig bedre resultat. Han sendte noen plater til OC-Freak som fikk bedre resultat enn det vi hadde fått.

Tror nok at det er en forskjell inviduelt på spillere som gjør litt utslag.

Så det kan nok tenkes at disse platene ikke er bra i spilleren til Format71.

 

Arne M

Lenke til kommentar

Har brent mange slike (Edit: Samsung BeAll40001 DVD-R) på min PX-708 og de leser tilbake perfekt på denne, men likevel har jeg fått masse tilbakemeldnger fra venner om at de ikke virker i DVD-spillere.

 

Nå etter at jeg har kjøpt en DW1620 og har fått testet endel av dem er det ikke vanskelig å se hvorfor, feilnivået er rett og slett sjokkerende høyt. Mange av diskene har også POF feil, dvs. uopprettelige feil, og her snakker vi om disker som er brent for under en måned siden.

 

Det kan selvsagt godt være at andre og bedre brennere som NEC og Benq klarer å brenne disse bedre enn Plextor, men jeg vil uansett holde meg langt unna både Samsung og BeAll i fremtiden.

Endret av simfan
Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker på om feilverdiene BenQ DW1620 rapporterer er helt korrekte.

Den brenner jo DVD-R media med svært varrierte resultater, så kanskje den også leser/feiltester litt dårlig?

 

Jeg har ihvertfall opplevd klart høyere feilverdier på flere DVD-R plater som også er brent med andre brennere og som skal være på høyde med DVD+R kvalitetsmessig

 

Når det gjelder kvalitet på platene har jeg hatt bedre resultater med Verbatim DataLifePlus DVD+R (MCC 002) enn med pastellplatene (YUDEN000 T02).

Jeg er litt skuffet over Yuden men overraskende over MCC!

RICOH er også stort sett veldig bra, men i enkelte tilfeller har jeg fått litt høye feilverdier.

Lenke til kommentar

Vet ikke hva du mener med helt korrekte. Du har nok litt urealistiske forventninger hvis du forventer helt korrekte resultater fra en dvd-brenner til 600kr, men etter det jeg har fått med meg er på diverse nettsteder stemmer scan fra Benq og Plextor 712 veldig godt overens med resultater resultater fra profesjonelle CATS skannere. Resultater fra Lite-On/K-Probe er derimot mer variable.

 

Uansett er resultatene med Samsung så dårlige at de ikke kan forklares med unøyaktigheter i skanningen. QA score for Samsung disker brent med PX-708 ligger ofte på 0, de beste ligger på 25-30, de fleste har også mange PO feil. Jeg har skannet flere andre DVD-R disker brent på den samme brenneren og ingen er i nærheten av å ha slike feilnivåer som Samsung, Ritek G04 har f.eks. QA score på 90 eller høyere.

Lenke til kommentar

Korrekte ville i denne sammenheng bety de feilveridene platen faktisk har, med utgangspunkt i CATS skannere.

 

Jeg klager ikke på nøyaktigheten ved feilmålinger totalt sett, jeg setter bare spørsmålstegn ved om DVD-R feilverdiene på BenQ stemmer like bra som for DVD+R.

Endret av Gerrard
Lenke til kommentar

Wipeout,

Det kan være store kvalitetsforskjeller på plater fra samme produsent. Uansett synes jeg Benq burde klare å brenne disse platene slik at de blir leselige.

 

Det er heller ikke noe merkelig at brenningen går bra og alt ser helt flott ut selv om platene etterpå er uleselige. Dette har jeg selv sett flere ganger med andre drittplater, både med PX-708 og med Benq.

 

Format71:

Du bør også prøve å oppgradere til siste fw, B7P9. Brenningen av -R har blitt forbedret i alle nye fw fra Benq.

Lenke til kommentar

Testa ePerformance DVD+R-plate. Gikk like ille. Denne gangen stoppet den å brenne på 50%. Lyset skiftet fra rødt til grønt, men ingen ting annet skjedde. Fikk aldri kontakt med en igjen.

 

Etter en restart installerte jeg CopyToDVD og forsøkte igjen. Det gikk som en drøm!

 

Skal nå teste samsung-platene igjen også. Mulig CopyToDVD rett og slett gjør en bedre jobb en Nero. CopyToDVD installerte også patin-couffin. Kanskje det har noe med saken å gjøre?

 

Hva er forresten poenget med booktype manager som kunne lastes ned fra BenQ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...