Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverkshastighet - går det for tregt?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har en server med noen harddisker. Serveren har 10/100 Mbit nettverkskort og kabelen er plugget inn i en SMC 10/100 Switch. I den samme switchen er også min PC koblet. Denne PC'en har også en 10/100 Mbit nettverkskobling (men på hovedkortet).

 

Når jeg overfører filer fra den bruksmaskinen til serveren, får en overføringshastighet på ca 2140 kbytes/s (2.1 MB/sec). Det første som slår meg er at dette virker veldig lavt. 100 Mbps tilsvarer 12.5 MB/s. Det virker som 10 MB/sec er borte. Hvor er den blitt av? Eller er 2.1 MB/sec den riktige hastigheten?

 

Takker,

Imran

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må trekke fra litt for paritetsbit og kontrolltrafikk, så et 10Mbit kort vil gi deg en overføringshastighet i praksis på ca 1 Mbyte i sekundet. 100Mbit kan teoretisk gi en overføringshastighet på 10Mbyte pr sekund. Men det kommer an på om harddisker og maskinvare klarer og holde følge med den hastigheten. De fleste moderne IDE disker skal klare dette helt fint da de ligger på 100MByte pr sek og oppover. Men så kommer det an på om server og datamaskin gjør noe annet mens overføringen foregår? Går noen annen trafikk på nettet samtidig? Hva slags overføringsprogrammer bruker du? Er dette over ftp eller til delt nettverksdisk?

 

Jeg ville vel gått over utstyret først jeg og sett om jeg fant noen flaskehals der. Deretter sjekket software og oppsett av server og klient. Til slutt kontrollert for små grønne menn, ofret en geit under fullmånen og prøvd igjen. :)

Lenke til kommentar

Hum, har det samme "problemet" selv. Jeg får også maks 2.1 Mb/s overføringshastighet.

 

Har Gigabits onboard-nettverkskort på den ene (overflødig :p), en 10/100Mbit switch, og 100mbit nettverkskort på den andre pcen. Hastigheten er målt ved vanlig mappedeling i windows. Kan legge til at det ikke er annen trafikk på nettverket enn trafikken mellom de to pcene.

 

Jeg tror feilen hos meg ligger i nettverkskabelen, som jeg har rulla ut selv. Og var ikke så nøye på at de små ledningene skulle ligge i rett rekkefølge i "kabelkontakta", bare de var like i begge ender.

 

Men så overfører jeg filer mellom disse pcene svæært skjelden, så det er ikke noe problem... Bare litt tillegsinfo, eller noe :p

Endret av MrPingu
Lenke til kommentar
Du må trekke fra litt for paritetsbit og kontrolltrafikk, så et 10Mbit kort vil gi deg en overføringshastighet i praksis på ca 1 Mbyte i sekundet. 100Mbit kan teoretisk gi en overføringshastighet på 10Mbyte pr sekund. Men det kommer an på om harddisker og maskinvare klarer og holde følge med den hastigheten. De fleste moderne IDE disker skal klare dette helt fint da de ligger på 100MByte pr sek og oppover. Men så kommer det an på om server og datamaskin gjør noe annet mens overføringen foregår? Går noen annen trafikk på nettet samtidig? Hva slags overføringsprogrammer bruker du? Er dette over ftp eller til delt nettverksdisk?

 

Jeg ville vel gått over utstyret først jeg og sett om jeg fant noen flaskehals der. Deretter sjekket software og oppsett av server og klient. Til slutt kontrollert for små grønne menn, ofret en geit under fullmånen og prøvd igjen. :)

Skulle likt å se en IDE harddisk overføre over 100Mbyte/sekund! Min raptor ligger på ca 50-60Mbyte/sekund!

 

 

Må opp i RAID for å få slike hastigeter med IDE disker...

Lenke til kommentar

Hei, og takk for svarene.

 

Det er ingen annen aktivitet mellom PC'enog serveren, og for den saks skyld i det interne nettet. All diodene på switchen (Link/Act, 100M og FDX) lyser fast (ingen blinker). Så i prinsippet er alt stille. Bruker nettverkskabel som jeg har kjøpt. På serveren er diskene mapped mot windows 2000. Har ikke ftp oppsett på serveren.

Lenke til kommentar
Du må trekke fra litt for paritetsbit og kontrolltrafikk, så et 10Mbit kort vil gi deg en overføringshastighet i praksis på ca 1 Mbyte i sekundet. 100Mbit kan teoretisk gi en overføringshastighet på 10Mbyte pr sekund. Men det kommer an på om harddisker og maskinvare klarer og holde følge med den hastigheten. De fleste moderne IDE disker skal klare dette helt fint da de ligger på 100MByte pr sek og oppover. Men så kommer det an på om server og datamaskin gjør noe annet mens overføringen foregår? Går noen annen trafikk på nettet samtidig? Hva slags overføringsprogrammer bruker du? Er dette over ftp eller til delt nettverksdisk?

 

Jeg ville vel gått over utstyret først jeg og sett om jeg fant noen flaskehals der. Deretter sjekket software og oppsett av server og klient. Til slutt kontrollert for små grønne menn, ofret en geit under fullmånen og prøvd igjen. :)

Skulle likt å se en IDE harddisk overføre over 100Mbyte/sekund! Min raptor ligger på ca 50-60Mbyte/sekund!

 

 

Må opp i RAID for å få slike hastigeter med IDE disker...

 

Sjekk noen datasheets på IDE disker med Ultra ATA 100/133 støtte du...

 

S-ATA gir hardisker med teoretisk overføring på 1.5Gb/sek...

 

Eks: Diamondmax 10 datasheet

 

I praksis er dette selvsagt lavere pga annen maskinvare, fragmentering og filsystemet det aktuelle OS bruker.

Endret av GA75
Lenke til kommentar
I praksis er dette selvsagt lavere pga annen maskinvare, fragmentering og filsystemet det aktuelle OS bruker.

Dette burde du absolutt nevne i første posten din, for en skulle tro at du MENTE at vanlige disker skulle klare 100MB sekundet :)

Men I alle dager hvorfor legger du skylden på operativsystemet og/eller filsystem? Det er på langt nær den vanlige begrensningen diskene vi har i dag lider av. Men det man heller kunne si hvor flaskehalsen ligger; Hardisken's - Datatetthet, antall plater og omdreiningshastigheter- som setter begrensinger, for å nevne noen.

Og mens vi enda utvider båndredden på selve grensesnittet til f.eks. hele 300 MB/s for S-ATA 2, så dilter diskene fortsatt etter med mellom 30-60 MB/s...

 

Hjemme har jeg selv Gbit LAN, og hastigheten der ligger på mellom 30-40 MB/s for en enkel en-veis overføring. Merk at her er det harddiskene som er flaskehalsen. :p

Men så hadde jeg tidligere et gammelt 100mbit realtek nettverks kort, den ville ikke særlig høyere enn 8 MB/s, men burde absolutt klare 10. Hadde en stygg mistanke om at kortet ganske enkelt var av laber kavlitet....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...