Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Post dine kjerringråd for bilen!


moray

Anbefalte innlegg

En 5 liters kanne med bensin/diesel plassert slik at den ikke velter eller suser rundt på andre måter i bagasjerommet skader heller ikke.

 

Det vil koste deg under 50 kroner å slippe å gå de fem kilometerne til nærmeste stengte bensinstajon den gangen uhellet er ute.

Joda, ikke dumt det :)

 

Sjelden jeg går tom for bensin (en gang på mine 8 år som sjåfør), det er vel mest motorstopp jeg er redd for.

Blir trangt baki den stakkars TT'n min om jeg skal ha alle disse "tipsene" baki, men litt bensin er vel noe av det smarteste hittil :) Får man kanner som ikke er så store alle veier, men heller lange, brede og flate eller noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det med ekstra bensin kom jeg ikke på, selv om jeg har kjørt rundt med ei reservekanne i 2 år nå. Har gått tom for bensin endel ganger også jeg da, ingen av bilene mine har hatt tankmåler som har fungert :p

 

Dersom man er redd for at den tidligere nevnte kassa til å oppevare ting i bagasjerommet skal flyge rundt i hver minste sving, så finnes det slike vinkler laget av plastikk med borrelås slik at man kan "sette fast" kassa i bagasjerommet.

Lenke til kommentar
Eller bare passe på drivstoff-nålen innimellom ;)

 

Det skal jo ikke være mulig å unngå å legge merke til lys og lyd på TT'n når drivstoffet når 15 liter eller hva det nå er...

Bensinmålern på bilen min lever sitt eget liv. Kjører jeg rolig viser den at jeg har mye på tanken, kjører jeg hardt viser den at det nesten er tomt. Har kjørt tom for bensin én gang og det er nok. Flaut er det også.

Lenke til kommentar
Det skal jo ikke være mulig å unngå å legge merke til lys og lyd på TT'n når drivstoffet når 15 liter eller hva det nå er...

Joda. 8 liter er det hos meg, og det holder i massevis til nærmeste stasjon.

Det er jo masse lys og lyd, men det jeg vil ha er en slik sexy damestemme man kan få til navigasjonssystemer... "Master, could I have some more juice?"

 

Men nok OT...

 

 

Knipetak kan være greit å ha i bilen den gangen du sitter fast i bunnen av en bakke (vært der, gjort det, har t-skjorta)

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle legge inn en liten post anngående å hjelpe andre ut av snø skavlen... Forsikringen du har på din bil vil ikke dekke eventuelle skader som skulle oppstå på din, eller den du hjelper sin bil dersom noe skulle skje... OG det er den personen som prøver å hjelpe sin "feil" dersom noe skulle skje med en av bilene... Så vær litt forsiktig dersom du prøver å hjelpe noen opp fra grøfta... Det kan fort bli dyrt for deg som hjelper...

 

De gutta som er ment for å dra biler opp av grøfter (falken, viking osv osv) har en slik forsikring som dekker eventuelle uhell som skulle skje. Dette fant jeg ut når viftereima, og radiator reima røk sammtidig langt vekk fra noen som helst bensinstasjon... Pratsom Falken kar jeg fikk sendt til meg.. følge jo jeg lærte noe nyttig :thumbup: Så, kort sagt... vær litt forsiktig om du finner ut du skal prøve å hjelpe noen og skal bruke bilen din som "hjelpemiddel"...

 

-mamazboy-

Lenke til kommentar
Tenkte jeg skulle legge inn en liten post anngående å hjelpe andre ut av snø skavlen... Forsikringen du har på din bil vil ikke dekke eventuelle skader som skulle oppstå på din

Bør ikke dette variere litt med hvilke vilkår som står i avtalen? :roll:

Hvordan skal forskringselskapet vite om det var hærverk på bilen eller om det var ved slep? Feks. om slepetauet ryker og smeller tilbake i bilen din...

Om man napper av halve hekken på en bil er det kanskje litt værre...men du merker fort om du faktisk har sjans til å få ut bilen.

 

Generellt sett er det vel bare å si at du ikke tar ansvar for noe som helst...med eller uten vitner så kommer man liten vei da.

Lenke til kommentar
  • 10 år senere...

Du kan få sort gummi og plast dekor som ikke er lakkert (som fangere lister osv) til og se ut som nytt igjen om du bruker bremsevæske.Påfør forsiktig på en myk klut og unngå lakken på bilen ;)

 

 

Tips til dugg/fukt i bilen.

Ta 2 sokker dobbelt fyll de med kattesand (den som ser ut som krystaller)

(hygroskopisk) leg sokken i hattehylle,under seter,frontruten osv.

Du kan også bruke Silicagel her men det der vesentilg dyrere og ikke så lett og få tak i som kattesanden ;)

Lenke til kommentar

Ha alltid en leatherman eller swiss army knife tilgjengelig i bilen.

Du vet aldri hva du trenger den til, og det trenger ikke engang å være bilrelatert. For eksempel til å åpne emballasjen om du kjøper noe på Clas Ohlson...

 

Medmindre du skal ut på vidda, støtter jeg ikke rådet om bensinkanne i bilen. Hold heller tanken minst halvfull. Om vinteren motvirker dette kondens og motorstopp. Medmindre du har lite penger og venter på at bensinprisen skal synke, er det ingen grunn til å utsette drivstoffylling.

 

Ha alltid motorolje i bagasjerommet. Du vet aldri når motorlampa lyser, og da kan det bli dyrt å kjøre videre.

Statoil hadde en reklamekampanje med en spiker i en blyantspisser, og teksten "følelsen av en motor uten olje". Det er en god illustrasjon. Ha med en reservekanne bare i tilfelle.

 

Husk den lovpålagte refleksvesten i hanskerommet. Ha også en lommelykt liggende der, med godt batteri.

 

Kjøpen plastmappe til vognkortet og andre papirer som du alltid har med deg. Selges på Clas Ohlson eller bokhandel.

 

Ta med reservepære til frontlyset. Gjerne flere forskjellige typer om nødvendig. Bilen min har både H1 og H7, for eksempel.

 

Ha alltid med en spade om vinteren. Biltema selger billige sammenleggbare snøskuffer, men den tar mye plass i bagasjerommet.

Jeg har en militær feltspade. Den skal kunne bæres av soldater, så den er både solid og kompakt. Den kommer veldig godt med når brøytebilen har laget snøborg rundt bilen min mens jeg står parkert. Kostet bare en hundrelapp eller så der de selger gamle militæreffekter. Jeg kjøpte min på kanonmuseet i Kristiansand. De har mye annet flott der også, som varme luer og andre klær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...