Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Post dine kjerringråd for bilen!


moray

Anbefalte innlegg

Enkelt og greit, post deres beste bilråd her.

 

Eksempler? Det kan være så mangt, alt fra hvordan man best løsner fastrustede skruer til stylingtips, fjerning av dugg, hvordan pakke bilen, poleringstips, smarte ideer også videre. Bare fantasien som setter grenser.. :)

 

 

Begynner med noen her:

 

Har du vært uheldig å få hull i radiatoren på bilen og trenger hurtighjelp? Hell noen skjeer kanel oppi. Kanelen klumper seg og tetter.

 

Trafikkfilm på frontruta kan fjernes lett med et eple eller med tannkrem.

 

Hvis bilen ikke blir varm nok i vinterkulda: Dekk radiatoren med en papplate i front fra bunnen og oppover.

 

Edit: Lagt til "i front"

Endret av morcan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går bra å kjøre med tildekket radiator i front (var det jeg mente, papplate foran radiator.), men start gjerne med halve først. Eller tett igjen i grillen.

 

Husker blant annet noen biltyper, tror det var Opeler som hadde spesiallagde og serieproduserte "boblejakker" (I mange av et bedre ord) i grillen. På gamle lastebiler og busser var dette vanlig også.

Lenke til kommentar

Ja det går helt bra å kjøre med helt tildekket radiator i front. Har porbl. med termostaten på bilen min, dekte til halve radiatoren først, hjalp ingen ting, så dekte jeg til hele og tenke, "nå koker'n". Nix, den kokte ikke. Ble nesten ikke mer enn normalt varm. Kan legge til at det var -20 grader ute da dette ble gjort.

Lenke til kommentar
Går bra å kjøre med tildekket radiator i front (var det jeg mente, papplate foran radiator.), men start gjerne med halve først. Eller tett igjen i grillen.

 

Husker blant annet noen biltyper, tror det var Opeler som hadde spesiallagde og serieproduserte "boblejakker" (I mange av et bedre ord) i grillen. På gamle lastebiler og busser var dette vanlig også.

Angående det du kaller "boblejakker". Ja grilltrekk var da å få til biler helt opp til våre dager, ,d.v.s. 80-tallet. Det var ikke bare Opel som hadde radiatortrekk. De ble produsert til alle slags biler de. (Bl.a. var det et firma som het Bitex på Hamar som lagde disse).

Lenke til kommentar

Grilltrekk og radiatortrekk var vel mer dekkende betegnelser, ja!

 

Lenge siden jeg har sett det nå, og husket bare å ha sett det på Opel. Ikke spesielt tiltalende, egentlig.

 

Har selv også kjørt med papplate foran radiatoren. Ble godt og varmt i kupeen da. Har sett mange biler med grillen dekket av sølvpapir, også. Skulle vel gjøre omtrent samme nytten som papp skulle man tro.

Lenke til kommentar

cola funker som rustløser.

 

Dersom du har vært så uheldig å miste koppen til låsebolten, som du hadde tenkt å beskytte de fine alufelgene dine med, kan du sveise på en mutter og skru av med den.

 

Vask hjulene før du setter de bort for vinteren.

 

Ikke fyll etter med iskaldt vann dersom bilen koker og har sprunget lekk.

 

Ikke kjør bilen helt tom for bensin.

 

damestrømpebukser kan fungere som viftereim i nødstilfeller.

Lenke til kommentar

Dette vet vel "alle" men jeg fyrer løs: Hvis du får et hull i eksosanlegget ditt, slik at det blir skjemmende (kul vil mange si) lyd og eksosgasser inne i bilen, kan du klippe opp en tom brusboks og legge den som "kompress" på hullet. Man strammer til med kraftig ståltråd og vips er hullet tettet, midlertidig i allefall. Man bør selvfølgelig reparere eksosanlegget så fort man får anledning.

 

Hvis man har problemer med at bilen har blitt sur og går på tre sylindre, d.v.s. en plugg har sotet igjen, løfter man av plugghetta for den sylinderen det gjelder og holder hetta slik at det blir en overslagsgnist mellom pluggen og hetta. Da vil pluggen få bedre gnist, og begynner å antenne bensin igjen slik at den går rent. Etter en stund dytter man plugghetta helt på plass igjen. Dette trikset funker bra (har fått bruk for det selv et par ganger). Problemer med at bilen blir sur kan f.eks. oppstå etter en kald "vinterstart".

Lenke til kommentar

Hvis man står fast på glatt vinterføre, kan man bruke gummimatta man vanligvis har beina på, som underlag under dekket som spinner. Mange slike matter har nemlig små "pigger" på undersida som klorer seg fast. Multi purpose med andre ord. :yes:

 

Et annet tips hvis man begynner å slire i f.eks. en bratt bakke er å ikke få panikk.( :cry: ). Det hjelper ikke å gi bånn gass, jo mere hjulene spinner, jo mindre friksjon blir det mellom hjulene og underlaget. Prøv å hold jevn moderat gass, bruk gjerne 2.gir til å ta i gang med hvis man først har fått full stopp. :)

Lenke til kommentar

Kommet masse konstruktivt allerede, jo!

 

I og med at gjennomsnittsalderen her på forumet er forholdsvis lav, tror jeg ikke det gjør noe å poste det "alle" vet. Sikkert greit for de som får lappen snart, og er i gang med lappen også å vite slike ting på forhånd. Det jeg prøver å komme fram til er vel at etter min mening er ingen tips/råd "dumme".

 

Tips:

For å få ut fuktighet i bilen og dermed dugg på rutene kan man ha aviser under mattene i bilen som man bytter ut innimellom. Pass også på å ha rene ruter, da de ikke dugger like fort som møkkete ruter. Eventuelt fjern pollenfilteret på vinteren. A/C fungerer også som avfukter. (Men, de færreste norske biler har jo det)

 

Ett til når det gjelder å kjøre seg fast i snøen. Prøv å gyng deg fri. Først i små bevegelser for å få bevegelsene i gang, og etter hvert litt og litt mer til du har fått nok bevegelse til å prøve å komme av gårde.

 

Edit: skrivefeil.

Endret av morcan
Lenke til kommentar

Hvis du kjører deg skikkelig fast så hverken gynging eller mattene hjelper så er det mulig å lage en vinsj ved hjelp av et tau. Hvis dette skal fungere så er det endel småting som må ligge til rette, men det vil vel de fleste skjønne når de vet hva det går ut på.

 

Hvis du sitter fast i snøen så kan du knytte et tau stramt, for eksempel mellom bilens slepekrok, og et tre noen meter unna. Hvis du så stiller deg midt mellom bilen og treet og løfter i tauet, vil du trekke i bilen med en effekt mange ganger det du klarer å dytte bilen. Om du klarer å lage en strammefunksjon rundt treet, så kan du med noen 'jukk' komme løs igjen. Dette er lettere om det er flere til å hjelpe til, men det fungerer også om du er alene.

 

Jeg er litt usikker på tallene her, men mener å huske at hvis tauet er 5-7 meter langt og du løfter med 50kg, så vil det utgjøre en effekt på ca 2 tonn.

 

Jeg fikk behov for dette en gang og klarte på egenhånd og få en volvo 740 "opp" på veien igjen. Den sto med alle 4 hjul utenfor vegen, godt plantet i snøfonnen. Det var ikke mulighet å komme løs ved hjelp av kun egne hjul. Skal nevnes at det var mer å få bilen ned på vegen igjen, så jeg hadde jo tyngdekraften på min side. Er gøy å gi gass igjennom svingen med bakhjulstrekk på snø :innocent: , men det førte da til allt for høy hastighet i utgangen av svingen... :blush:

 

Litt vanskelig å forklare dette, men skal vel ha fått fram det viktigste her. Er vel fare for litt edit'ing når jeg må forklare bedre

Lenke til kommentar

Svært få har faktisk slepetau og spade i bilen om vintern....merkelig hvor få som faktisk har det. Du treffer alltids på en traktor eller børstraktor som ikke har tau som kan hjelpe deg...:) (Jeg snakker av erfaring, freelandern var lett match for en traktor på 6tonn, men uten tau så måtte man tilkalt viking og det er ikke gratis midt på nattta..)

Lenke til kommentar

Når man snakker om at det kan være dyrt å tilkalle viking...

Det er alltid lurt å ha en reservenøkkel gjemt et sted på utsiden av bilen, i tilfelle du plutselig oppdager at du har mistet den nøkkelen "du var sikker på at du hadde i jakkelomma", o.s.v. er forsvunnet. Reservenøkkelen kan du gjemme f.eks. bak grillen, oppunder støtfangeren, e.l. Det finnes tilegnede tette "bokser" til dette formålet. Boksen er utstyrt med en kraftig magnet/og/eller dobbeltsidig teip, og boksen festes et lurt sted med reservenøkkelen gjemt inni.

PS! Det gjelder å huske hvor man har gjemt den da...

Lenke til kommentar

Et hett vintertips....

Det er lurt å smøre opp dørlåsene skikkelig før nettene blir lange og kuldegradene setter inn. Om man har glemt dette kan dørlåsen bli helt umulig å få opp en kald vintermorgen man har dårlig tid. Det er viktig når man smører dørlåsene at man ikke bruker "låsspray", da den ikke har noen vesentlig smørende funksjon. Låsspray er spritbasert og vasker effektivt vekk olja. Låssprayen tiner låsen kjemisk, og er en nødløsning man kan ty til når man IKKE har smurt låsen slik man burde. Bruk heller låsolje, som selges på samme sted som man får låssprayen. PS! man kan også bruke universalolje, det er billigere, men utformingen av flasketuten kan gjøre det vanskelig å få olja helt inn i låsen. (Om det er vanskelig å få olja inn i låsen, tar man bare olje på nøkkelen før man stikker den inn.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...