Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Post dine kjerringråd for bilen!


moray

Anbefalte innlegg

Husk å bytte fremre og bakre hjulpar med hverandre når det ene hjulparet begynner å bli slitt (som regel drivhjulparet). Slik kan man spare seg utgiften med å kjøpe dekk litt lenger. (Men når man først skal kjøpe seg nye dekk, må man kjøpe alle fire :p ).

 

PS! Det finnes noen biler der felgene fremme og bak ikke går om hverandre.

Endret av Lada2103
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vær forsiktig med bruk av "skinnende blank" midler som Armor All, o.s.v. på ratt, pedaler, gulvmatter og dashbord. Ikke nok med at det blir glatt og farlig! En jeg kjenner som driver med bilpleie, fortalte at produktene kan være svært vanskelige å få av igjen når man først har fått de på. Det er vel ikke så veldig praktisk med et dashbord som er speilblankt og glatt til evig tid? Dessuten har det blitt fortalt at en del produkter faktisk tørker inn plasten og gjør at den sprekker når den utsettes for sterkt sollys og varme. (F.eks. dashbordet).

Lenke til kommentar

Kom på en ting til.

For å komme seg inn i bilen hvis låsen er frosset og man ikke har smurt låsene og ikke har tilgang på låsspray.

 

Ta en plastpose med varmt vann og hold inntil låsen til den tiner. Kan også brukes på bensinlokket hvis du har nøkkel eller lokket har frosset fast. (Det var på en bensinstasjon jeg lærte det) Funker merkverdig bra.

Lenke til kommentar
(Jeg snakker av erfaring, freelandern var lett match for en traktor på 6tonn, men uten tau så måtte man tilkalt viking og det er ikke gratis midt på nattta..)

Er man medlem av Naf får man to gratis "veiassistanser" i året. Utover det koster det 300 kroner per gang.

hvis man har del- eller fullkasko ja.

Hvis ikke, koster det fra 1000,- og oppover, alt etter hvor langt bergningsbilen må frakte deg.

Lenke til kommentar

Rotete i bagasjerommet?

Kjøp ei oppbevaringskasse i plast (F.eks. Europris, 30kr.) til å ha "vintersakene" i (Vintersaker: Slepetau, lommelykt, startkabler, spylevæske, sammenleggbar spade a lá forsvaret-varianten ). ;) Hvis man har greiene i kassa slipper man også søl utover hele bagasjerommet hvis dunken med spylervæska er lekk :)

Endret av Lada2103
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. Ha en potet i bilen hvis du har Bil med Stifter "fungerer som kondensator om den skulle ryke"

 

2. Kondens fjerner er greit å ha. " kondens fjerner for biler med Insprøyting finnes"

 

3. sett de beste dekkene BAK. " du får ikke sleng på forhjulene"

 

4. Tyggis for å tette radiator utvendig. "liker ikke Søl inne i motoren, Mye små kanaler som kan tettes ved bruk av Kanel"

 

5. LåsOlje.

 

6. SilikonStift/spray for gummilister.

 

7. Dekke til Radiator er et fint tips.

 

8. sjekk frostvæske for den store kulda setter inn.

 

9. Bytt ut bilens Orginale verktøy med ordentlig verktøy. Spesielt "hjul verktøy."

 

10. Poler bilen NØYE før vinter og salting setter igang.

 

My 10Cent ;)

Lenke til kommentar

1. Vask dekka dine med Zalo og lunkent vatn. Fjerner effektivt salt og skit.

2. Slipp et visittkort med navn og adresse ned i vindusåpningen. Det kan en dag komme godt med hvis det gjelder å bevise at du er den rette eieren av bilen. (Bør lamineres).

3. Klistermerker fjernes lett ved hjelp av ein hårføner. Varm opp og dra merket forsiktigt av. Fjern så limrester ved hjelp av Rødsprit, matolje, tennveske, har også hørt at sitrusvesker hjelper, etc. Vask med zalo etterpå.

P.S Ver obs på sterke løysemiddel da dei ofte kan sette merker som det tar meir tid å bli kvitt.

4. Største grunnen til at bilen iser ned er at det er varmere inne i bilen enn ute. Så ved å holde døren oppe i eit minutt eller meir etter at du er ferdig med bilturen, hjelper ein del på nedising av bilen.

5. Vask av seter. Ei blanding av Salmiak og milo er fantastisk til å drive ut skitten. La virke ein halv time og tørk så godt av med varmt vatn med litt såpe i.

P.S Bør gjøres på sommeren da seta treng å tørkes etterpå.

6. Bil og Miljø

7. Skjekk oljenivå, frostveskenivå, spylerveskenivå, batterisyrenivå og div, før langturer. Kan fort bli dyrere å etterfylle når du er langt på tur enn å fikse dette før du reiser.

Lenke til kommentar
3. sett de beste dekkene BAK. " du får ikke sleng på forhjulene"

Litt off-topic, men...

 

Jeg har en forhjulsdrevet bil og kan ikke helt si meg enig i denne uttalelsen. Så å si alle gangene bakenden slenger litt er det fordi jeg ikke har klart å holde meg unna håndbrekket.. :innocent: Den slenger ikke fordi jeg kjører rart.

Anngående "sleng på forhjulene" vil da dette si at de mister veigrepet. Noe som ikke ønskelig i alle situasjoner. Som jeg ser det er det lurest å ha de beste dekkene FRAM, men dette er noe som går fra bil til bil. ..eller?

Lenke til kommentar

Man bremser mest med forhjulene. Alle retningsforandringer går gjennom forhjulene. På mange biler sørger framhjulene for framdriften.

 

Ergo vil jeg si at de beste dekkene skal fram! Er viktigere å kunne svinge unna noe uforutsett enn å komme seg opp de bratteste bakkene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjører selv bakhjulsdreven bil (Lada), men også fremhjulsdrevne biler. Jeg sverger til at de beste dekkene skal sitte på DRIVHJULENE.

 

På en bakhjulsdreven bil vil overstyring, d.v.s. sleng på bakhjulene alltid være den største faren. Derfor bør man, etter det jeg har erfart, ha de beste dekkene BAK på en bakhjulsdreven bil. En understyring på en bakhjulsdreven bil, d.v.s. at bilen går rett frem når den skulle ha svingt, er etter min mening mye enklere å rette opp (og mindre farlig) enn en uforutsett overstyring.

 

En framhjulsdreven bil, derimot, vil ha størst tendens til å understyre, d.v.s. miste grepet med fremhjulene. Derfor skal de beste dekkene sitte FORAN på en fremhjulsdreven bil, både for å opprettholde fremdrift og veigrep.

Lenke til kommentar

Ola dunk er opplært til å trampe inn clutchen og styre slik at hjulene holder samme retning som veien. Styre med forhjulene.

 

Dessuten er (min mening) understyring verre å rette opp, dersom bilen understyrer skikkelig. Bremser man sklir man bare videre, svinger man mer på rattet skjer det ikke noe. Man har egentlig ganske få muligheter, bortsett fra å fortsette rett fram. Jeg syns det er viktigere å kunne svinge unna i farlige situasjoner enn å skli rett i dem pga dårlige dekk på forhjulene som skal bremse og svinge.

 

Men såklart må man bruke skjønn. Man setter ikke eldgamle og utslitte dekk foran og splitter nye bak på en bakhjulsdrevet bil.

 

Edit: Ser jeg har latt meg rive godt med nå, glemte faktisk hva tråden handlet om i utgangspunktet så jeg måtte sjekke emnefeltet. Vel, jeg kommer ikke til å svare noe mer på denne problemstillingen. Men dersom noen vil diskutere/argumentere kan man gjerne opprette en ny tråd eller sende PM. Back to topic :thumbup:

Endret av Ezekiel
Lenke til kommentar

Litt mykje off topic no. Men svarer likevel.

 

Det viktigeste er jo at den som fører bilen er klar over korleis den er skodd. Og ka hjul som driv bilen. I praksis bør drivhjula alltid ha beste hjula.

Men av mine vaner og egen kjørestil setter eg sjølv alltid beste hjula framme, men da tek eg forbehold i det når eg kjører.

Lenke til kommentar
Rotete i bagasjerommet?

Kjøp ei oppbevaringskasse i plast (F.eks. Europris, 30kr.) til å ha "vintersakene" i (Vintersaker: Slepetau, lommelykt, startkabler, spylevæske, sammenleggbar spade a lá forsvaret-varianten ). ;) Hvis man har greiene i kassa slipper man også søl utover hele bagasjerommet hvis dunken med spylervæska er lekk :)

Flotte greier!

 

Vil gjerne legge til en tjukk jakke og/eller et teppe her.

 

Ikke alltid jeg kler meg skikkelig for å kjøre en liten tur. Det er jo litt ubehagelig å være pakket inn i X lag med klær når man skal kjøre bil, jeg føler meg litt "bevegelseshemmet"...

Går man tom for bensin, motoren stopper e.l. og man må rusle en km eller to, blir det fort kaldt i bare genser midt på vinteren.

 

 

Så ikke at noen hadde nevnt det forresten (men ikke skyt meg om jeg tar feil der)

Sjekk lufttrykket i dekkene jevnlig. Korrekt lufttrykk gir best veigrep.

Lenke til kommentar
Går man tom for bensin, motoren stopper e.l. og man må rusle en km eller to, blir det fort kaldt i bare genser midt på vinteren.

En 5 liters kanne med bensin/diesel plassert slik at den ikke velter eller suser rundt på andre måter i bagasjerommet skader heller ikke.

 

Det vil koste deg under 50 kroner å slippe å gå de fem kilometerne til nærmeste stengte bensinstajon den gangen uhellet er ute.

Endret av walter_melon
Lenke til kommentar

For (skikkelig) fastrustede skruer er det bare tre ting som hjelper: varme, varme og varme. Har hørt at bannskap skal være en god tilleggsingrediens.

 

Slepetau var vel nevnt tidligere, startkabler er et godt supplement. Stopp og hjelp hvis folk står og sliter i veikanten, vet aldri når du trenger det.

 

For oss med litt eldre biler er et lite verktøyskrin med det mest nødvendige kjekt.

 

Sjekk lufttrykket i dekkene jevnlig. Korrekt lufttrykk gir best veigrep.

Og hvis du har uoriginal dekkdim er det ikke nødvendigvis trykket som står i instruksjonsboken som er det riktige, spør din lokale dekklanger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...