Gå til innhold

dårlig video kvalitet


Anbefalte innlegg

Kjøpte et fint videokamera i sommer som har fungert fint. Et Sony DCR-HC18E PAL. Er veldig fornøyd og alt har fungert bra.

 

Brukte det i USA da familien var der og fylte 3 filmer til randen.

Har sett litt av det på TV i ettertid og kvaliteten har vært kjempe bra!

 

Men har endelig fått meg til å overføre alt til pc for redigering, men kvaliteten er jo ELENDIG! Skjønner ingenting jeg. Overførte alt med Firewire kabel, og brukte Windows Movie Maker til overføringen. Satte innstillingene til høyest kvalitet som anbefalt og spilte inn filmene. Det tok jo veldig lang tid da, siden filmene måtte spilles av, men det virket nå.

 

Da ting var overført sjekket jeg de og det var jo elendig. Kornete og uklar. Prøve å redigere litt i Windows MM og lagre, men kunne ikke lagre større enn 700x 500, eller noe sånt. Kvaliteten er og blir dårlig.

Hvorfor skjer dette? Kameraet er jo skrytt opp i skyene og alt fungerer jo som det skal. En kameraet skal brenne et klipp fra filmen på dvd, så jeg får sett det på TV, kanskje det ikke blir så dårlig da, men tviler sterkt.

 

Noe som vet hva dette skyldes?

Takker for all hjelp, er ganske opprørt siden vi har 6-7 timer med film fra USA turen vår og det er forferdelig kvalitet.

 

- Kjetil

 

PS! Trenger noen mer opplysninger så si ifra. Kan i verste fall legge ut et lite video klipp på nettet hvis noen må se det selv.

Endret av kjetil_b
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Riktig nok høres det ut som om problemene dine kanskje er større, men det er et par ting som er verdt å ta med i tankerekken:

 

DV er et kraftig komprimert videoformat i SD (Standard Definition) Det er beregnet for TV som i tilfelle 4:3 har en teoretisk oppløsning på 768x576 (selv om man tradisjonelt regner TV-oppløsning i linjer). Tradisjonelle TV'er har dessuten et interlaced bilde som i realiteten består av 2 halvbilder som oppdateres så raskt at det menneskelige øye oppfatter det som ett. (Derfor kan man faktisk observere at bildet filmrer).

 

Når man så viser et kraftig komprimert DV-bilde (720x576) på en datamonitor med mye høyere oppløsning og skarpere detaljer ser man jo lett alle defekter og problemer i bildet. I tilleg er gjerne videosignalet på en dataskjerm per default stilt inn uten å ta hensyn til gamma, kontrast etc. i et TV-signal.

 

Foreslår defor at du forsøker å redigere litt, spiller tilbake til tape og ser om ikke bildet ser bra ut på TV'en til slutt...

Lenke til kommentar

Okey, takker for svar.

Kameraet har alt du trenger, bortsett fra Video In, så jeg må nok satse på dvd brenning eller kjøpe en videokabel til pc'n.

Skal prøve det ut. Har startet litt med redigering, men måtte høre om jeg skulle forandre noe før jeg kunne redigere videre.

Håper alt blir bedre på TV.

 

Takk igjen.

 

- Kjetil

Lenke til kommentar

Jeg tror at problemet er ved din capture instilling.

 

Med hensyn til brug af movie maker har du sikkert valgt at capture din film i den instilling der hedder "best quality for play back on my computer (recommended)"

den gemmer kun i 640*420 og med en bit rate på 2,1 Mbps.

 

Hvis du vil ha fuld dv kvalitet skal du vælge den der hedder Digital device format"dv-avi" lige nedenunder. den er i dv kvallitet på 720*576 med 25 Mbps det samme som det cameraet gemmer med på dv-båndet.

 

Filerne bliver dog meget store, men det er ikke til at undgå hvis man vil redigerer i fuld kvalitet.

Lenke til kommentar
Riktig nok høres det ut som om problemene dine kanskje er større, men det er et par ting som er verdt å ta med i tankerekken:

 

DV er et kraftig komprimert videoformat i SD (Standard Definition) Det er beregnet for TV som i tilfelle 4:3 har en teoretisk oppløsning på 768x576 (selv om man tradisjonelt regner TV-oppløsning i linjer). Tradisjonelle TV'er har dessuten et interlaced bilde som i realiteten består av 2 halvbilder som oppdateres så raskt at det menneskelige øye oppfatter det som ett. (Derfor kan man faktisk observere at bildet filmrer).

 

Når man så viser et kraftig komprimert DV-bilde (720x576) på en datamonitor med mye høyere oppløsning og skarpere detaljer ser man jo lett alle defekter og problemer i bildet. I tilleg er gjerne videosignalet på en dataskjerm per default stilt inn uten å ta hensyn til gamma, kontrast etc. i et TV-signal.

 

Foreslår defor at du forsøker å redigere litt, spiller tilbake til tape og ser om ikke bildet ser bra ut på TV'en til slutt...

Merkelig, jeg har brukt DV mye på PC, og bildet er helt skarpt og klart uten noen artifakter som jeg kan se, bortsett fra interlaced-linjene. Kornete og uklart er ikke noe jeg forbinder med DV i det hele tatt.

 

Min første tanke er å spørre hva M$ legger i 'høyeste kvalitet'. Var jeg deg ville jeg først sjekket hvordan DV-kvalitet så ut. Altså kopier fra tape direkte til en DV-dil og se på resultatet der.

 

Ellers så kan det hende at opptaket ditt er gjort i dårlig lys, noe som garantert medfører kornete bilde. Men at du ikke har sett det på TV'en fordi TV'ens relativt dårlige gjengivelse har maskert bort problemet. Eventuelt du har en nyere TV som digitalt forbedrer bildet og fjerner støy.

Lenke til kommentar

Joda, DV er stort sett bra - og det er jo derfor jeg også skriver at problemene hans kanskje er større. Når dét er sagt så, ja, første generasjons DV tatt under gode lysforhold med et bra kamera med god optikk er ganske så bra. Allikevel forhindrer ikke dette at man ser artifakter på en god monitor, særlig i nedre og øvre del av bildet (virker det som). Utover dette er dette har jeg jo sett uendelig mange maskin/monitoroppsett som rett og slett ikke viser de riktige nyansene og hvor mørke men sebare bilder på en standard TV ofte blir totalt meningsløse på en dataskjerm...

Lenke til kommentar

Takk for alle svar.

Skal prøve det en av dere foreslo, med å overføre med andre innstillinger.

 

Fikk en kamerat til å brenne en uredigert video jeg gav ham til dvd slik at jeg fikk sjekket dette på TV.

 

Men kvaliteten var like dårlig på TV'n. Og bildet var jo tynnet ut! I hvertfall på den ene TV'en vi har(den er bare noen år gammel). Sjekka mange deler av filmen, like dårlig kvalitet overalt og folk og biler var mye tynnere enn i virkeligheten.

 

Det som jeg ikke skjønner er at kvaliteten på et 10 år gammelt videokamera vi har kan være bedre enn en 2003 modell av ett sony DV kamera til 5000,-!

 

Skal prøve å overføre litt av videoen med annen innstilling så kanskje det blir.

Men det er faktisk bra bilde og stort sett perfekt hvis vi spiller av rett fra videokameraet da. Uten å ha overført.

Så det må være noe med overføringsinnstillingene.

 

Som sagt, skal prøve ut, og gi beskjed. Takk for all hjelp så langt!

Endret av kjetil_b
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har overført noen minutt av filmen nå, med PAL DV kvalitet og kvaliteten var kjempe bra.

Men sykt hvor store filene blir?!!!!

 

Er dette normalt hos alle folk eller? At hvert minutt med film tar 180 mb. Det krever jo at folk må kjøpe en 200 gb harddisk jo! Og hvordan skal jeg i såfall få brent ting på cd/dvd etterpå?

 

Gjør alle folk slik når de skal redigere DV film?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...