Gå til innhold

Afghanistan står for 87% av opiumsdyrkingen


Cera

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
som CIA tjener fedt på :p neida ikke veit jeg.

 

men USA sitter jo generellt med "alt som ikke påvirker oss, gir vi F. i.." holdningen...spesiellt med bush i styringa...

Jepp. Det er akkurat derfor Bush har innvilget 15 milliarder dollar til bekjempelse av AIDS i Afrika, og er verdens største humanitære bidragsyter. Drittsekker ass!

Lenke til kommentar
som CIA tjener fedt på  :p neida ikke veit jeg.

 

men  USA sitter jo generellt med "alt som ikke påvirker oss, gir vi F. i.." holdningen...spesiellt med bush i styringa...

Jepp. Det er akkurat derfor Bush har innvilget 15 milliarder dollar til bekjempelse av AIDS i Afrika, og er verdens største humanitære bidragsyter. Drittsekker ass!

Ja, USA gir mye til bidrag, de gav faktisk like mye som Norge etter gisselaksjonen i Besslan (kjempepositivt at USA bidrar i humanitære saker, men måtte bare gi ett lite stikk til en tidligere debatt om at Norge var "ubetydelig"):blush:

 

EDIT: forøvrig så kjemper Clinton blant annet for billigere medisiner og bekjempelse av aids

 

EDIT2:

fortvilet er Annan over at en stor del av summen på 15 milliarder dollar, som president George W. Bush har øremerket til aidsondet, fortsatt ikke har blitt innlevert
Endret av Cera
Lenke til kommentar

Ang. USAs bidrag til AIDS/HIV problematikken:

 

Rundt halvparten av Bushs aidsprogram skal gå til innkjøp av medisiner. Kongressen har vedtatt at denne skal kjøpes av amerikanske selskaper

 

De amerikanske selskapene har tapt kampen om generiske medisiner, men med denne avtalen får de alikevel altså solgt medisinene til den prisen de selv ønsker.

 

Vi ønsker jo at pengene disponeres slik at flest mulig hiv-positive får nyte godt av dem, det vil si det må åpnes for generisk medisin

 

...mannen Bush har oppnevnt som sjef for det nye fondet. Randall Tobias, som fikk jobben 3. juli i år, er tidligere styreformann i et større farmasøytisk selskap i USA og har i den posisjonen drevet lobbyvirksomhet for farmasøytiske selskap.

 

 

Salih Booker og Africa Action...kritisert at en stor andel av pengene i Bushs hjelpepakke som er satt av til å forebygge spredning av viruset skal gå til å oppfordre afrikanere og karibiere til å avstå fra sex før ekteskapet.

Lenke til kommentar
Salih Booker og Africa Action...kritisert at en stor andel av pengene i Bushs hjelpepakke som er satt av til å forebygge spredning av viruset skal gå til å oppfordre afrikanere og karibiere til å avstå fra sex før ekteskapet.

Vel, siden medisiner ikke kan kurere AIDS, og siden sykdommen overføres seksuelt, har man to valg. Bruke kondom, eller avstå fra sex.

 

Siden folk i endel afrikanske land er SVÆRT motvillig til å bruke kondom, ser jeg ikke noen annen måte å stoppe sykdommen på en avstå fra sex :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Jeg lurer litt pa hvordan de har fatt slike tall for noe som skal egentlig vaere ulovlig... Hvordan vet de hvor mange tonn verdensforsyningen omfatter? Hvordan vet de hvor mange tonn som produseres i Afghanistan? Det er vel ikke like regulert og slikt som med andre varer??

Lenke til kommentar

 

Siden folk i endel afrikanske land er SVÆRT motvillig til å bruke kondom, ser jeg ikke noen annen måte å stoppe sykdommen på en avstå fra sex

Det er slike holdninger den siterte gruppe vil kjempe mot. De mener at kondombruk må frontes. De mener at Bushs egne verdier påtvinges denne gruppen.

 

Grunnene til at afrikanere ikke bruker kondom er komplekse, manglende kunnskap, manglende mulighet og feilaktige uttalelser fra kristne ledere

 

Erkebiskopen av Nairobi meiner t.d. at kondomar fremjer HIV-spreiing

 

Det skal vera eksempel på prestar som påstår at kondomar er belagt med HIV-viruset

 

Det ser tilsynelatende ut til at folk har sex uansett, og da bør vel kondombruk frontes?

 

Afrika er det kontinentet med klart høgast HIV prevalens og klart lågast bruk av kondom (1,3% (tal frå 1999, prosent gifte kvinner i fruktbar alder som brukar kondom)) (UN 2004)

Endret av Cera
Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Det er jo urealistisk at folk skal slutte a ha sex...

Derfor ma man bruke a innfore opplaering om kondom-bruk...

Man ma prove a sverte alle disse anti-kondom kampanjene som foregar i Afrika. Man kan jo satse pa abstinensopplaering i tillegg til kondomopplaering. ;)

Lenke til kommentar

At noen faktisk har "anti-kondom kampanjer" i Afrika var nytt for meg :no:

 

Jeg vet ikke hvordan man skal gå frem med en slik kampanje.. Tv-kampanjer for kondomer hjelper jo svært lite om f.eks bare 20% av innbyggerene har tilgang på tv..

 

Edit: Og å dele ut gratis kondomer hjelper jo lite om de ikke blir brukt :hmm:

Endret av likferd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...