Gå til innhold

Half Life 2 story'en *spoilers*

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Uttrykket "G-man" har vært brukt om diverse "government agents"(ofte FBI) i USA siden leeenge før HL1 (siden ganster eraen på 1930 tallet faktisk, se forøvrig filmen "G-Man" fra 1935) kom ut og har sikkert bare vært ett kallenavn "G-man" har fått fordi ingen av oss vet hvem han er (og valve selvfølgelig ikke vil navngi utover kallenavnet) og han går i dress.

Endret av MrLee
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er allerde oppklart at Gman er romvesen/fra annen dimensjon.

Står i den der store hafllife boka, husker ikke navnet.

Skrevet (endret)
Det er allerde oppklart at Gman er romvesen/fra annen dimensjon.

Står i den der store hafllife boka, husker ikke navnet.

5012445[/snapback]

Har begge bøkene :D Den heter Official Hint Book :love:

Men hvordan er G-Man og Gordon knyttet sammen? hvorfor er G-Man der? Hva er det G-Man gjør for Gordon? :ermm:

OT: Lamarr spiser melon :D

Endret av Little slask
Skrevet

Den boka må kjøpes. Lesestoff for lille meg i høstmørke og regn :D

Men, Dr Breen, har han vært et råtten egg fra starten av?

Vil det da med andre ord si at Breen har had kontakt med combines, the combines vet at Gordon kan være en trussel, og vil ha han likvidert og dermed satte i gang angrepet fra Xen.

Men det samme vet da Gmans folk, og vil ha Gordon til deres formål.

Illusjonen av fritt valg tror jeg mentes med at Gman hadde allerede valgt for Gordon. Når du kan velge mellom å dø eller gjøre jobben så har du likevell et valg. Har du en illusjon av valg så har du bare 1 valgalternativ.

Så jeg tror Gmans folk viste potensialene til Gordon, men ville se dem selv. Eller så måtte Gman vente til Gordon hadde gjort seg ferdig i Xen, første harde slag mot combines, og så gripe inn og bevare han til neste gang. Så i HL2 vekte de Gordon opp/stoppa den teleport tingen, og lot han komme av da og gjøre sitt arbeid.

Det som alikevell forundrer meg er den kontrakten Breen snakket om i slutten av HL2, at den var åpen til høysbydene. Var det bløff eller seriøst?

Mange spørsmål, lite svar. Vis ikke Gordon vet mer enn vi så stakkars han :p

Skrevet
Illusjonen av fritt valg tror jeg mentes med at Gman hadde allerede valgt for Gordon. Når du kan velge mellom å dø eller gjøre jobben så har du likevell et valg. Har du en illusjon av valg så har du bare 1 valgalternativ.

5013982[/snapback]

Obvious-Master.jpg

Skrevet

Jeg har et spørsmål om hva folk trur om forholdet mellom G-man og Combine. Det har jo blitt spekulert i om G-man faktiskt tilhører en fraksjon innad i Combine som ønsker å ta makten ved å lage trøbbel med Gordon Freeman som våpen.

Jeg henviser til det som jeg trur et G-man oppservasjon nummer 10: Link til bildet.

Du kan se dette i starten av Nova Prospekt gjennom den første monitoren du ser.

Den haugen en ser gjennom venstre vindu over døra, er en samling døde Antlions drept av Combine-turrets. Hvis du er kjapp nok til å finne riktig kamera ser du at G-man kommer gående mot det vinduet han står i på bildet. Han kommer gående fra/gjennom haugen med døde Antlions som betyr at han går i skuddlinjen til turret'ene, men han blir ikke beskutt. Som betyr at han blir ansett som venn av turret'ene til Combine.

Fordi han er en Combine sjøl?

Eller fordi han har vært inne å lekt med kontrollsystemet til turret'ene?

OG hvis han har "hacket" turretkontrollsystemet, hvorfor får ikke Gordon hjelp? Etter hendelsene i Black Mesa vet jo G-man at Gordon er "the right stuff" så han trenger ikke å teste Gordon lengre. Og siden vi vet at Gordons kontrakt er åpen burde jo G-man holde seg på nogenlunde god fot med Gordon, han kan ikke forvente at Gordon vil spille med uendelig eller...?

Hva mener folket?

Mange "hvis'er" av en kort videosnutt fra et overvåkingskamera...

Skrevet
En som kontrollerer tid og rom har nok ikke noe problem med en turret.

5017491[/snapback]

En som kontrollerer tid og rom burde ikke hatt problemer som tilsa at han trengte Gordon Freeman - MIT graduate heller :p

Og for å pirke litt. G-man kontrollerer IKKE tid og rom.

Han er kun i besittelse av meget avansert teknologi som gir ham muligheten til å manipulere tid og rom til sine hensikter.

Tillegg:

Flere av oppservasjonene av G-man skjer via forskjellige monitorer, TV-skjermer ect. Ikke alle av disse har (tilsynelatende) muligheten til toveis kommunikasjon. f.eks. monitorene i Nova Prospekt -> lyd og bilde kan gå begge veier, mens propagandaskjermene til dr. Breen i City 17 -> kun en vei...

Hvorfor ser vi da G-man i korte øyeblikk på noen av disse propagandaskjermene? Han kan jo ikke skjekke opp på Gordon, siden disse er "enveis skjermer".

Hvis noen syns jeg er litt opphengt nå har dere sikkert rett...

Skrevet
Det er bare treats for spillerene. Det er snakk om et spill, ikke noe fra virkeligheten.
Nei, sier du det :roll: Nå har jeg dreti mæ ut.

Denne tråden diskuterer historien i HL2. G-man er en vesentlig del av historien. Hvem eller hva G-man er burde da være meget relevant. Og alle situasjoner som kan gi en pekepinn på gåten G-man burde tas til ettertanke.

Så klart at dette kan være gotteri for spilleren, men hva om det ikke er det? Jeg trur Valve gjør svært lite med HL-serien uten god grunn, og enda mindre helt uten mening.

Eh, jeg syns også det er morsomt å spekulere og jeg da. Hadde jeg jobbet i Valve ville jeg brukt glimt av G-man til å fortelle noe om G-man, for den oppmerksomme spiller.

Skrevet

Kanskje Freeman bare er gal, og ser G-man overalt?

Eller det er sånn at bare Freeman kan se G-man?

Eller, nei, det er heller ikke sant, G-man har jo blitt sett mens han snakket med noen opprørere, så jeg vet ikke.

Skrevet (endret)

*humrer*

Freeman er en paranoid MIT student som sårt trenger jobb slik at han kanskje ikke tenker så mye på den G-mannen som han trur forfølger ham. Da vil han også få råd til psykologisk hjelp. Dr. Kleiner skaffer ham jobb på Black Mesa og trekker i trådene for å sette Freeman i arbeid umiddelbart, slik at G-man ikke dukker opp pga kjedsomhet eller liknende.

Dette funker ikke helt (vi ser G-man i starten av HL) og Freemans nærvøsitet hjelper til å spolerer et eksperiment på Black Mesa. Resonade Cascade, pang. Uante mengder energi strømmer inn i HEV-drakta til Gordon, men det eneste han kan tenke på er at dette er G-mannens feil ("damn him!").

Han fortsetter å se G-mannen gjennom flukten fra Black Mesa, prøver å drepe ham flere ganger (jeg prøvde ihvertfall ^^ ), men siden G-mannen egentlig ikke eksisterer...

Når han har kjempet seg ut av Black Mesa, gjennom Xen, og knertet den store flyvende babyen ("sikkert G-mannens feil det å!") møter Freeman endelig G-mannen:

De massive energiene fra resonade cascaden har superladet HEV-drakta til uante høyder; en teleportasjonsdrakt. Men det skjedde noe annet også. G-mannen har fått sin egen personlighet inni Freemans hode. En spaltet personlighet hvor den dominerende (G-man) jobber i skjul, og den orginale (Freeman) ikke er klar over den andres eksistens.

G-man er klar over HEV-draktas nye muligheter og sender Freeman/G-man inn i fremtiden ved "slowteleport". G-man har selvfølgelig forstått hva som skjedde i Xen og kan resonere seg til hvordan fremtiden kan bli. Kanskje han vil bruke Combine teknologi til å skille seg fra Freeman? Kanskje han vil redde verdenen? Kanskje han også er splitter pine gal og bare sende Freeman/G-man inn i fremtiden for morroskyld?

---

Vel, det forklarer hvorfor G-man litt ulogisk dukker opp på TV-skjermer i hytt og pine. Hvis Freeman ser G-man snakke med noen eller opptrer på en monitor, er det enten Gordons paronia som dukker opp igjen, eller G-man som vil at Freeman skal se ham.

Forklarere også hvorfor det ofte går galt når Freeman skal bruke en teleporter; den superlada HEV-drakta forstyrrer.

Endret av olefiver
Skrevet

Det var kun tilfeldigheter gjorde at Gordon menget seg med motstandsbevegelsen. Husk det. G-Man ville antakeligvis selge Freeman til høystbydende, noe som tydeligvis var Breens regime.

Skrevet
Det var kun tilfeldigheter gjorde at Gordon menget seg med motstandsbevegelsen. Husk det. G-Man ville antakeligvis selge Freeman til høystbydende, noe som tydeligvis var Breens regime.

5019068[/snapback]

Som Dr. Breen sier i spillet så er Freeman åpen til høystbydende. Teorier tilsier at det var Dr.Breen selv som bestillte tjenestene til Freeman for å fange han eller noe, men det slo som kjent tilbake.

Tror nok ikke det er tilfeldigheter at Gordon Freeman møtte motstandsbevegelsen da det er de eneste som kan hjelpe til med kampen mot The Combine.

Tror nok G-man overvåker Freeman i Half Life 1 for at Gordon er en overlever, at han kjemper mot alle odds. Det er nok hovedgrunnen til at han ble "leid" på slutten.

Skrevet

Den er vel old news egentlig og sikker posta her mange ganger, men vi kan si som donald "til glede for nye lesere" hihi

Det er en ekstremt god side, og som det står sitert på den så har forfatteren bak halflife historien uttalt at den er temmelig nøyaktig, og den stemmer godt med de konklusjoenene jeg selv dro fra halflife storyen.

Gleder meg sykt mye til aftermath... storyen er ektremt fengende, og jeg digger måten den er fortalt på (selv om den kanskje er litt FOR skult til tider.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...