Gå til innhold

Half Life 2 story'en *spoilers*

Anbefalte innlegg

Skrevet
ja for Gordon og Alyx så var det som et øyeblikk men for Dr Kleiner & Co så gikk det en uke. Saftis hadde jo rett da. ? brukte de ikke en uke ?

Delvis.. men de reiste ikke i tid. De bare teleporterte VELDIG sakte...

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

jauda. men det tilsvarer jo egentlig å reise i tid for dem da. men ikke for resten av verden..hvis du skjønner hva jeg mener, for dem var et som et øyeblikk men alikevel var de en uke frem i tid.

noen som vet hva dyret som ligner på en bille på sc shottet heter ? tror ikke vi så det i noe annet sted enn her.

post-169-1101167548_thumb.jpg

Endret av 2mass
Skrevet
jauda. men det tilsvarer jo egentlig å reise i tid for dem da. men ikke for resten av verden..hvis du skjønner hva jeg mener, for dem var et som et øyeblikk men alikevel var de en uke frem i tid.

Er det å ligge i koma det samme som og reise i tid og da el? Man registrerer ikke det heller. :whistle:

Skrevet (endret)

hehe, men det blir jo ikke akkurat det samme når de går inn i teleporten og kommer ut igjen en uke senere. i en vanlig tidsreise frem i tid vil vel resten av verden oppleve tiden som normal da og så det vil vel bli det samme ? ?

Endret av 2mass
Skrevet
hehe, men det blir jo ikke akkurat det samme når de går inn i teleporten og kommer ut igjen en uke senere. i en vanlig tidsreise frem i tid vil vel resten av verden oppleve tiden som normal da og så det vil vel bli det samme ? ?

:)

Vel, de hoppet ikke frem i tid... Dersom de hadde gjort det så hadde ikke f.eks. Dr. Kleiner registrert at de var borte...

Skrevet

:)

Vel, de hoppet ikke frem i tid... Dersom de hadde gjort det så hadde ikke f.eks. Dr. Kleiner registrert at de var borte...

å? altså nå prøver jeg å tenkte logisk og det som virker mest logisk er jo at hvis jeg feks hadde en tidsmaskin og dro en uke frem i tid så ville vel tiden for de andre fortonet seg som normal og om en uke, den 30.11 så ville jeg dukke opp men for meg ville det føltes som et øyeblikk selv om det for de andre føltes som en uke.

Skrevet
å? altså nå prøver jeg å tenkte logisk og det som virker mest logisk er jo at hvis jeg feks hadde en tidsmaskin og dro en uke frem i tid så ville vel tiden for de andre fortonet seg som normal og om en uke, den 30.11 så ville jeg dukke opp men for meg ville det føltes som et øyeblikk selv om det for de andre føltes som en uke.

Hmm.. Litt vanskelig å forklare dette.. Du har sikkert fått med deg bullett-time.. Nesten samme greie.. men med teleporteringen vil du stoppe opp så mye at du ikke oppfatter at tiden går. Du blir stanset i tid. En uke senere så åpner teleporten seg og du kommer ut.Teleportering og tidsreise er ikke helt det samme.

Dette er akkurat det som skjedde i HL1. Freeman var borte i ca. 10år og han var låst i tid, altså han ble ikke eldre.. 1s for han var 10år i realiteten..

Skrevet

det dere prater om er vanlig fysikk...

hvis man f eks da er på vei i et romskip inn i et sort hull, vil tida for deg bare gå saktere og saktere, mens for de som står og ser på deg i stjernekikkert vil tida fortone seg helt vanlig... helt man blir fanget av PONR, da blir s\man vel skvisa og strekki ut som et langt tynt hårstrå... :hmm:

(hmmm hvis det ikke var motsatt da.... hehe...) :whistle:

MvH Daniel

Skrevet

colacork, TCi: Jeg skjønner hva dere mener, det er jo i henhold til Einsteins relativitetsteori osv., men hvordan definerer man en tidsreise ? Hva er det som gjør at Freeman sine reiser ikke er en tidsreise ? Jeg er ikke enig i skillet dere lager.

Skrevet (endret)

det er ikke en tidsreise, fordi han tida bare går saktere for alyx og freeman...

faktisk er det sånn at tida går ulikt for hvert bevelig mennesket her på jorda og over alt ellers i universet... så lite seff at det ikke går ann å merke det... *ever*... hehe... men det holder faktisk at du løper men sen annen sitter og tida vil for deg gå litt saktere enn han som sitter å ser på deg....

slik er det hvertfall i teorien... men når vi snakker menneskelige former blir det så små endringer at det egentlig bare er dumt å bruke det som eksempel..

Poenget er at det ikke en tidsreise... bare saktere tid...

tidsreise er !!!!bakover!!!!, og det går ikke ettersom massen din blir uendelig tung i forhold til lysfart... (foton veier ikkeno..)

MvH Daniel

EDIT:

Dette er akkurat det som skjedde i HL1. Freeman var borte i ca. 10år og han var låst i tid, altså han ble ikke eldre.. 1s for han var 10år i realiteten..

tenk nå om freeman bare satt i det mørke rommet der i seks år (som vi har venta her da) :D og da er det ikke 1s men 6 år og de har da egentlig vært 10 år... G-man er ikke bare god tror jeg... :!:

monga språk jeg har ass

Endret av colakork
Skrevet

Kom til å tenke på 1`ern igjen...

Virker som gordon er helt ny på Black Mesa.. Siden han får høre det evinnelig lange båndet om hva black mesa er for no osv når han tar toget...

Ja, folk "kjenner" ham.. Men en mektig mann som G-Man har vel tilgang til alt der og sniker gjerne inn en ekstra person i databasene..

Var det ikke snakk om at dette bare var en test?

Evt planlagt test, fra gman sin side...

Nei jeg har ikke lest hele tråden og sett om dette er nevnt før... :p

Skrevet

Det var ikke en test, det var bare at Gordon vakte litt oppmerksomhet hos Gman ettersom han klarte seg så godt, med tanke på de andre forskerne.

-Gman er egentlig moren til Gordon, men en tidsreise endret kjønnet hennes :roll: ...eller ikke

Skrevet
Poenget er at det ikke en tidsreise... bare saktere tid...

tidsreise er !!!!bakover!!!!, og det går ikke ettersom massen din blir uendelig tung i forhold til lysfart... (foton veier ikkeno..)

Hm, hvor er det definert at en tidsreise er bakover i tid ? Leste gjennom wikipedia.org uten å finne noe om det.

Skrevet (endret)

Synes å huske en teori til tidsreise... Man må reise fortere enn lysets hastighet utover i verdensrommet... For å så så se med superkraftig teloskop mot jorda, så ser du hva som ble reflektert for litt siden...

(man ser jo kun det som lys blir reflektert imot...)

Lys treffer bil, bil reflekterer dette lyset til øyet...

Så man må nok veldig langt ut for å se besteforeldrene sine som døde for 100 år siden... (overdrivelse, ja)

Men teoretisk mulig...

Så det som skjer i framtiden, er jo ennå ikke blitt reflektert, dermed kan man ikke reise framover i tid...

?

Endret av Caddy
Skrevet (endret)

nei,motstatt heller... man kan si at ens egen tid blir forskøvet i forhold til lyset, ergo at man lever lenger i forhold til "lyset" rundt seg... du forskyver ditt eget lys... (hvis du skjønner) :dontgetit:

for å si det sånn, når du er oppe i lysets hastighet som er maksimalt av hva vi kjenner til, vil du veie uendlig mye... samme med fartøyet du reiser i... (og teleskopet :p )

ergo reiser bakover i tid er umulig, men framover er mulig rett og slett litt illusjonsmessig, nemlig at du ikke blir eldre selv... men forholdene rundt blir det...

hvis man vil se at besteforeldrene dør, må man ta igjen det lyset du prater om, og å ta igjen lyset er umulig...

blei litt borte her selv, men tror sånn ca det stemmer det jeg har skrevet ass.. :hmm:

edit: og sorry... tidsreise er seff ikke bare bakover i tid.. men framover blir mer illusjon enn reell tidsreise...

Endret av colakork
Skrevet (endret)

Han sa jo at viss ein dro raskare enn lyset, så det forutseier jo at ein kan det.

Edit: Og viss ein reiser fortare enn lyset så kan ein ta det igjen.

Endret av MK_Blackbird
Skrevet

Hmm.. Litt vanskelig å forklare dette.. Du har sikkert fått med deg bullett-time.. Nesten samme greie.. men med teleporteringen vil du stoppe opp så mye at du ikke oppfatter at tiden går. Du blir stanset i tid. En uke senere så åpner teleporten seg og du kommer ut.Teleportering og tidsreise er ikke helt det samme.

ja, nå ser jeg forskjellen men alikevel mener jeg at teleporteringen deres i praksis blir en slags tidsmaskin iom at det for dem fortoner seg som noen sekunder og når de kommer til andre enden av teleporteringen er det en uke senere...ser du hva jeg mener og? :)

Skrevet

Hehe.. det tar jo litt av. Altså dersom Freeman og Alyx reiste i tid, så ville ikke Dr.Kleiner ha merket at de var borte. De ville ha ankommet i samme sekundet de ble teleportert, men bare en uke fram i tid. Dersom de da reiste i tid så ville de ankommet et sted der Kleiner ville ha vært en uke fram i tid, men det skjedde ikke. Teleporteringen bare stoppet opp tiden for de, mens tiden utenfor gikk sin gang.

Får liksom ikke helt til å forklare dette, det bare roter seg til.. :)

Skrevet
ja, nå ser jeg forskjellen men alikevel mener jeg at teleporteringen deres i praksis blir en slags tidsmaskin iom at det for dem fortoner seg som noen sekunder og når de kommer til andre enden av teleporteringen er det en uke senere...ser du hva jeg mener og? :)

Ja jeg skjønner hva du mener :yes:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...