Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverkskabel nesten ødelagt, båndbredde mindre?


Anbefalte innlegg

Jeg har kabelmodem som er koblet til en switch som har 4 pcer koblet til nettet.

Fra kabelmodemet til svitsjen så har jeg en cat5 som muligens er ødelagt ellerno. Kabelen er tredd rundt hjørner etc. og jeg vet at dette ikke bra.

I det siste så har internett blitt særdeles tregt. Kan dette ha noe med at kabelen er delvis ødelagt. Er det mulig å sende når en kabel er "litt" ødelagt?

 

Jeg har sjekket pcer og prossesser som går. Alle pcene ser ok ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har kabelmodem som er koblet til en switch som har 4 pcer koblet til nettet.

Fra kabelmodemet til svitsjen så har jeg en cat5 som muligens er ødelagt ellerno. Kabelen er tredd rundt hjørner etc. og jeg vet at dette ikke bra.

I det siste så har internett blitt særdeles tregt. Kan dette ha noe med at kabelen er delvis ødelagt. Er det mulig å sende når en kabel er "litt" ødelagt?

 

Jeg har sjekket pcer og prossesser som går. Alle pcene ser ok ut.

Ja det kan fort være dårlig kabel enten at det er dårlig kontakt (nesten brudd, Kontaktene er nesten dradd av), eller at det er hjemmelagd kabel som ikke har di rette par'ene koblet.

Har nettopp opplevd begge delene på jobb.

 

NetCps http://www.netchain.com/netcps/ er ett kjekt lite program som tester hastighet på nett.

På ett 100Mbit nett skal det komme opp med ca 11 MPS, har med dårlig kabel målt 0.04 MPS

 

Og med hjemmesnekra 10m kabel fikk jeg bare opp 100Mbit på Gigabit kort/switch.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...