Gå til innhold

6 mnd fengsel for bildrap - for lite?


Anbefalte innlegg

VG melder i dag om at en 18 år gammel jente som

 

...fyllekjørte..

...for fort...

...uten lappen...

...mens hun var mindreårig...

...og drepte en mann.

 

Retten fant det rimelig med 6 måneder i fengsel.

 

Hva skjer med det, da? Er jeg den eneste som synes dette er såpass prinsipielt viktig, og graverende, til at dette er alt for liten straff?

 

Jenta sier hun ikke husker noe av bilturen, selv om promillen ble målt til 0,89. De fleste som har vært en tur på druen vet jo at dette under normale omstendigheter er for mye til bilkjøring, men ikke på langt nær nok til blackout og total ansvarsfraskivelse.

Endret av bfisk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
VG melder i dag om at en 18 år gammel jente som

 

...fyllekjørte..

...for fort...

...uten lappen...

...mens hun var mindreårig...

...og drepte en mann.

 

Retten fant det rimelig med 6 måneder i fengsel.

 

Hva skjer med det, da? Er jeg den eneste som synes dette er såpass prinsipielt viktig, og graverende, til at dette er alt for liten straff?

For et normalt menneske er det mye verre å måtte leve med at man har drept et menneske på denne måten, enn å sone i fengsel. Det er ikke alltid høy straff er fornuftig. Jeg har hørt om et tilfelle hvor en person drepte en kamerat med et vådeskudd under jakt, i dette tilfellet ble også straffeutmålingen lav.

Lenke til kommentar

Ho bør aldri kjøre bil meir. Og gjerne få ein del år i fengsel. Det er nok uskyldige som blir drept i traffiken på grunn av slike idioter.

 

Her eg bur var det to som stjal ein bil i fylla. Dei kræsja og den eine blei hardt skadet. Den andre personen stakk av etter ulyken. Det var for eit par år siden og no er han ute å kjører bil igjen.

 

Det er jo noko gale med systemet når slikt skjer då.

Lenke til kommentar
Elsker rettsystemet her i Norge.

Tror jeg raner en bank imorgen.

Slipper sikkert fri innen jul alikevel. :)

Tvilsomt. Vinningsforbrytelser og økonomisk kriminalitet straffes relativt strengt sammenlignet med f.eks sedelighetsforbrytelser og voldskriminalitet.

Et bankran får du nok noen år i buret for og etter ranet i Stavanger i fjor er politiet blitt litt løsere på avtrekkeren mot ransmenn. Så det er mulig at det ikke ville blitt noen jul på deg i det hele tatt. Norge er forresten det landet i Europa der det skjer færrest bankran.

 

Tilbake til saken: Det er begrenset hvor hardt man skal straffe folk for uaktsomt drap. Jenta mente ikke å drepe vennen sin, men hun dummet seg jo grundig ut for å si det mildt. Et halvt år er en rimelig straff siden forbrytelsen skjedde i såpass ung alder spør du meg.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Jaja... kanskje jeg burde banke opp noen folk pa gata isteden for da... :)

Ja, tror også jeg ville klart et forelegg på 3000 kroner, selv i disse førjulstider :p

 

Greit å kunne banke opp de man ikke liker. Boten er vanligvis såpass moderat at det absolutt kan være verdt det :thumbup:

Sweeeet!

Noen som sa dokumentaren om "The Green River Killer"? En serie-morder fra staten min som endelig ble tatt og domt i retten, etter at han sa seg skyldig. Han innromte skyld i drapet pa hele 48 kvinner...

Dette fikk han 4800 ar i fengsel for, 100 ar per drap. You know, just in case. ;)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Hva har en seriemorder med fyllekjøring å gjøre?

 

Jeg synes 6 måneder er en OK straff. Straff skal være forebyggende, ikke hevn.

Sorry, var off-topic liksom. :)

"Bildrap" hores ut som noe annet enn det som har skjedd her...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...