Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er ingen ekspert på 1D, men siden det ser ut som det er vanskelig å få andre svar, skal jeg gi det et forsøk:

 

Nei, 20D kan ikke erstatte 1D.

-Hvorfor ikke?

-fordi det er to helt forskjellige kameraer for to helt forskjellige markeder, beregnet på forskjellig bruk, og fra forskjellige tidsperioder.

 

Men det betyr ikke at det ikke vil fungere til det du skal bruke det til.

20D har rask seriebildefunksjon, rask nok for de aller fleste situasjoner. Men det har mindre presis, og noe tregere autofokus enn 1D. Det gjør at når fokushastighet og seriebildehastighet er helt avgjørende, vil 1D være bedre. 1D har også en større sensor, som gjør at evt. objektiver du allerede har vil passe bedre (synsvinkelen vil være nærmere det det var på et analogt kamera).

 

Men 20D vil gi deg høyere oppløsning, som kan være praktisk ved store forstørrelser, eller hvis du har behov for å beskjære bildet. Det har også mindre støy ved høye iso-verdier, som gjør at du kan ta bilder med mindre lys.

20D er også et mindre og mer håndterbart kamera. Personlig betyr det litt. 1D er for stort til at jeg ville gidde å dra på det i veldig mange tilfeller, og da utelukker det seg selv.

 

Så konklusjonen blir at dersom du ikke trenger mer enn 5 bilder pr. sekund, og autofokusen ikke må være av aller ypperste klasse, så vil du kunne bruke 20D istedet, og da samtidig få en del ny funksjonalitet på kjøpet. I motsatt fall må du opp i proffklassen. Det er vanskelig å si akkurat hvor stor forskjellen på autofokusen er, men den er bedre på 20D enn på 10D, men ikke fullt på høyden med 1D, og et stykke bak 1DMkII.

 

Håper dette var til litt hjelp. Dersom noen er uenige i dette, er jeg også interessert i andres synspunkter.

 

Erik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...