Gå til innhold

TV2 støtter rasisme


GulliveR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bingo! Ser du noen likhetstrekk mellom dem og nåtidens "islamkritikere". (Noen av dem altså, det er ikke alle som kritiserer på samme grunnlag)

Jeg ser ikke likheten, nei. Islam er kun en religion/ideologi, og ikke også en etnisk gruppe, slik jødedom er. Det er riktig nok en klar sammenheng mellom arabere og islam, og dersom man misliker arabere qua arabere, da er man rasist. Men om man misliker muslimer, er ikke det noe annerledes enn å mislike nasjonalsosialister, ettersom det er snakk om ideer de har valgt å forfekte.

 

-men vil heller ikke at folk som er rasister ikke skal kunne forsvare sine uttalelser fordi det er "religionskritikk".

Selvsagt ikke, men det er forskjell på at rasister kamuflerer rasismen sin som religionskritikk og at religionskritikere faktisk kritiserer religioner, uten at de er rasister av den grunn.

 

Det er rom for å utvide betydningen av ordet. Opprinnelig var det rase som var kriteriet for å lage et menneskehierarki, i dag er religion og kultur. Men ideene og motivasjonen er den samme.

Det er jo to helt forskjellige ting. Rase er medfødt; det er ikke noe valg. Ideer er et valg. Jeg forbeholder meg retten til å kritisere islam, kristendom, jødedom (religionen), hinduisme, buddhisme, og sågar hevde at vestlig sivilisasjon er overlegen alle andre sivilisasjoner, uten å bli kalt rasist av den grunn. Man er ikke rasist om man er imot barbariske og irrasjonelle ideer.

 

Jeg har problemer med å se hvordan «ideene og motivasjonen er den samme». Rasister rangerer mennesker etter etnisk tilhørighet; religionskritikere kritiserer ideer og menneskene som har valgt å støtte dem. Jeg oppfatter det som vesensforskjellige fenomener.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Hvem som helst kan vaere en jode, en muslim, osv.

Ikke hvem som helst kan vaere neger.

Dermed fungerer det ikke a si at rasisme og religionsdiskriminering er det samme, eller kan begge kalles rasisme...

Ja, mange raser er typisk en eller annen religion, men det utelukker ikke at andre som ikke er av den rasen ogsa har den samme religionen. Dermed blir det feil og kalle det rasisme.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Jeg tror at de fleste her fortsår hva som prøves å bli sagt selv om det kanskje ikke er _helt riktig_ skrevet, ifølge noen... Så hvorfor ikke diskutere det som faktisk er meningen å diskuteres?

Vel, siden topic handler om "TV2 stotter rasisme" sa ma vi vaere sikker pa at topicstarter vet hva rasisme faktisk betyr, og om det som saken handler om faktisk kan beskrives som rasisme.

Lenke til kommentar
Jeg tror at de fleste her fortsår hva som prøves å bli sagt selv om det kanskje ikke er _helt riktig_ skrevet, ifølge noen... Så hvorfor ikke diskutere det som faktisk er meningen å diskuteres?

Vel, siden topic handler om "TV2 stotter rasisme" sa ma vi vaere sikker pa at topicstarter vet hva rasisme faktisk betyr, og om det som saken handler om faktisk kan beskrives som rasisme.

Jeg er som vanlig ikke enig med deg...

 

...jeg synes denne saken kan diskuteres fullt uten å måtte kverulere over ordets betydning! Som sakt tidligere synes jeg at innleggene på veggavisen er forkastelige...

 

...det jeg ikke har tatt standpunkt til er hvorvitt TV2 har et ansvar og bør sensurere disse innleggene...i prinsippet mener jeg ja...men, jeg er klar over at det å sensurere rasistiske(eller andre diskriminerende) innlegg krever mye arbeid fra moderatornes side...og en slik sensur vil alltid bli påvirket av moderatorenes eget syn...og de vil i så fall garantert bli beskyldt for å bryte ytringsfriheten...

 

...når det er sakt så mener jeg at det hadde vært bra om TV2, (og forsåvidt moderatorne her på HW) hadde tatt seg bryet og sensurert de verste innleggene...det er tross alt de som eier forumet og har full rett til å "styre" hva de skal akseptere og ikke akseptere på forumet...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Saken kan diskuteres ja, men nar utgangspunktet er a si at TV2 stotter rasisme, nar kanskje det ikke er rasisme i det hele tatt... Da burde iallfall traden hete noe annet, men jeg har ikke lagt meg opp i hva TV2 driver med, jeg hoppet bare inn her for a si noe om hva rasisme faktisk betyr. :)

Lenke til kommentar
Saken kan diskuteres ja, men nar utgangspunktet er a si at TV2 stotter rasisme, nar kanskje det ikke er rasisme i det hele tatt...

Tittelen er tatt fra "nyheten" trådstarter linker til...du får sende en mail til ITpro om ikke du liker den...

 

det trådstarter spør er egentlig "hvor langt man kan gå i et forum?"

 

eg har ikke lagt meg opp i hva TV2 driver med, jeg hoppet bare inn her for a si noe om hva rasisme faktisk betyr. :)

 

Så flott at du kunne bidra med din fantastiske kompetanse! ;)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Har du fortsatt problemer med å se likheten mellom dette og "tradisjonell rasisme"? Jeg ser en forskjell: rase er byttet ut med religiøs tilhørighet.

Ja, det kalles diskriminering. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...