Gå til innhold

Omtale av Cordloop


hce

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men Cordloop SER i allefall kul ut, om ikke annet, pluss at den trolig er mer medgjørlig i tilfeller hvor man ellers må ta av/på teipen ofte, slik som på ledningene til strømforsyningen til en bærbar PC.

 

I mitt tilfelle trenger jeg som regel ikke lang ledning fra min bærbare, da jeg sitter vedig nært strømuttaket. Men en sjelden gang blir avstanden større fordi jeg kobler opp maskinen f.eks. i forbindelse med møter på jobben og slikt, slik at jeg må kveile ut kabelen. Og da MÅ jeg jo simpelten ha en Cordloop altså. :p

 

Tviler på at jeg faktisk kommer til å bestille noen, da men. :roll:

Lenke til kommentar

Det er vist flere her som mener at det ikke er så veldig god idè å bruke denne sammen med strømkabler som fører mye strøm.

Jeg har også lest at lydkabler og bildekabler heller ikke burde kveiles på denne måten siden det manipulerer kabelens impedans (eller var det kapasitans eller induktans? eller alle disse?), uansett virker det ikke som noe genialt og gjennomtenkt produkt om dette stemmer.

(Om dette stemmer ødelegger det naturligvis ikke signalene, men det reduserer kvaliteten noe og jeg ser helst at jeg får så bra kvalitet som er mulig jeg)

Jeg kjøper hvertfall IKKE slike - trenger det ikke, og mistenker de for å gjøre ugang med signalene.

Men såklart.. kan være at jeg tar feil, eller blåser opp en veldig liten bagatell.

Endret av Lone*Desert-Fish
Lenke til kommentar
Det er vist flere her som mener at det ikke er så veldig god idè å bruke denne sammen med strømkabler som fører mye strøm.

Jeg har også lest at lydkabler og bildekabler heller ikke burde kveiles på denne måten siden det manipulerer kabelens impedans (eller var det kapasitans eller induktans? eller alle disse?), uansett virker det ikke som noe genialt og gjennomtenkt produkt om dette stemmer.

(Om dette stemmer ødelegger det naturligvis ikke signalene, men det reduserer kvaliteten noe og jeg ser helst at jeg får så bra kvalitet som er mulig jeg)

Jeg kjøper hvertfall IKKE slike - trenger det ikke, og mistenker de for å gjøre ugang med signalene.

Men såklart.. kan være at jeg tar feil, eller blåser opp en veldig liten bagatell.

Så lenge det er digitale signaler, burde det vel ikke være så farlig. Men er enig i at jeg ikke ville brukt det til analoge signaler til ting som er fintfølende på det, som høyttalere o.l.

Lenke til kommentar
Den er sikkert fin, men jeg ville ikke anbefale å bruke den til å kveile kabler med sterkstrøm (så som strømledningen inn til pc) da dette kan skape en trafo effekt, og kan gjøre så denne kabelen blir overopphetet og tar fyr.....

 

Men som sagt alle andre kabler er fine =)

Hahaha,

Du kødder ikke sant?

 

Det er aaaaaaaalt for få meter med kabel og aaaaaaaaaaaalt for lite strøm for at det skal bli noe varme å snakke om.

Prøv en vanlig 25m skjøtetrommel med en 1000W halogenlampe i enden så vil du finne ut at det går helt fint så jeg tror nok det skal være litt av en PC du fyrer i gang før dette blir farlig!

Lenke til kommentar
Det er aaaaaaaalt for få meter med kabel og aaaaaaaaaaaalt for lite strøm for at det skal bli noe varme å snakke om.

Prøv en vanlig 25m skjøtetrommel med en 1000W halogenlampe i enden så vil du finne ut at det går helt fint så jeg tror nok det skal være litt av en PC du fyrer i gang før dette blir farlig!

Hvis du ikke aner hva du snakker om, bør du tie stille om slike farlige saker!

Jeg hadde en ~10 meters-rull som overførte maks 1kW. Det tok ikke mange minuttene før jeg kjente lukta av svidd ledning. Da jeg rulla ut ledningen, var den "myk som spaghetti". Ikke helt bokstavlig talt, riktignok. Men nok til at jeg forstod faren ved strøm og spoler.

 

Jeg tror du har rett ang. Cordloop, at det blir for få meter ledning rundt den lille saken, men eksempelet du kommer med er livsfarlig å gjennomføre.

Lenke til kommentar
Det er aaaaaaaalt for få meter med kabel og aaaaaaaaaaaalt for lite strøm for at det skal bli noe varme å snakke om.

Prøv en vanlig 25m skjøtetrommel med en 1000W halogenlampe i enden så vil du finne ut at det går helt fint så jeg tror nok det skal være litt av en PC du fyrer i gang før dette blir farlig!

Hvis du ikke aner hva du snakker om, bør du tie stille om slike farlige saker!

Jeg hadde en ~10 meters-rull som overførte maks 1kW. Det tok ikke mange minuttene før jeg kjente lukta av svidd ledning. Da jeg rulla ut ledningen, var den "myk som spaghetti". Ikke helt bokstavlig talt, riktignok. Men nok til at jeg forstod faren ved strøm og spoler.

 

Jeg tror du har rett ang. Cordloop, at det blir for få meter ledning rundt den lille saken, men eksempelet du kommer med er livsfarlig å gjennomføre.

Det var da rart. Jeg er håndtverker av yrke(telematikk) og jobber hver dag med slike skjøtetromler(riktignok ikke de du kjøper på Nille) og det er da rimelig vanlig og henge på lyskastere og store støvsuger el.

Blir verken noe brann eller varmgang. Jeg har hatt noen kjipe husmor kabeltromler(lukkete typen) hvor det har blitt litt varmt og hvor thermobryteren slo ut helt til jeg rullet ut hele greia men da snakker vi også om el-kjipo trommel med kanskje 0,75kvmm ledere...

 

Hvis du greide å svi 10m med kabel med bare 1kW som for øvrig er bare 4,35A så vil jeg si at den skjøtetrommelen ikke holder mål til sitt bruk og ikke bør brukes i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Er mange løsninger på dette, men det er klart at denne er vel penest designmessig, og er ingen dårlig løsning...

 

Biltema har en som kan minne litt om coordloop:

 

http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=23068

 

Og Clas Ohlson har selvfølgelig et utvalg kabelordnere:

 

http://www.clasohlson.no/shop/store/main.a...03EEBE42A813686

 

God opprydning :w00t:

Ikea har også en lignende løsning hvor du får to stykker for 10,- (produktet heter Montera). Designet er gjerne ikke like Hi-Tech som Cordloop, men nytteverdien er den samme. Jeg kjøpte meg seks stykker i sommer og har ingenting å utsette på disse.

Lenke til kommentar
Det er aaaaaaaalt for få meter med kabel og aaaaaaaaaaaalt for lite strøm for at det skal bli noe varme å snakke om.

Prøv en vanlig 25m skjøtetrommel med en 1000W halogenlampe i enden så vil du finne ut at det går helt fint så jeg tror nok det skal være litt av en PC du fyrer i gang før dette blir farlig!

Hvis du ikke aner hva du snakker om, bør du tie stille om slike farlige saker!

Jeg hadde en ~10 meters-rull som overførte maks 1kW. Det tok ikke mange minuttene før jeg kjente lukta av svidd ledning. Da jeg rulla ut ledningen, var den "myk som spaghetti". Ikke helt bokstavlig talt, riktignok. Men nok til at jeg forstod faren ved strøm og spoler.

 

Jeg tror du har rett ang. Cordloop, at det blir for få meter ledning rundt den lille saken, men eksempelet du kommer med er livsfarlig å gjennomføre.

Det var da rart. Jeg er håndtverker av yrke(telematikk) og jobber hver dag med slike skjøtetromler(riktignok ikke de du kjøper på Nille) og det er da rimelig vanlig og henge på lyskastere og store støvsuger el.

Blir verken noe brann eller varmgang. Jeg har hatt noen kjipe husmor kabeltromler(lukkete typen) hvor det har blitt litt varmt og hvor thermobryteren slo ut helt til jeg rullet ut hele greia men da snakker vi også om el-kjipo trommel med kanskje 0,75kvmm ledere...

 

Hvis du greide å svi 10m med kabel med bare 1kW som for øvrig er bare 4,35A så vil jeg si at den skjøtetrommelen ikke holder mål til sitt bruk og ikke bør brukes i det hele tatt.

Ledningene i slike er laget for det bruk, og derfor forsvarlige. Men jeg synes og huske for en tid tilbake der noen billigtromler måtte tilbakekalles...

Lenke til kommentar

Vi har mottatt følgende informasjon fra Cordloop angående sikkerhet og kveiling av kabler:

 

Sikkerhet.

 

Nemko har testet Cordloop i sitt laboratorium i henhold til standarden ISO 61242. Denne standarden omhandler krav til kabelvinner. Nemko har kommet frem til at det er absolutt trykt å benytte Cordloop på strømkabler som er oppspolt med 1 meter og som fører effekt på opp til 1100 W.

 

Vedrørende elektromagnetisk 50 Hz støy fra oppspolte elektriske kabler. De brukere som har mistanke om at dette kan være et problem rundt sitt utstyr, kan med fordel benytte seg av motspoling i Cordloop. Dette går ut på å spole halve lengden i den ene retningen, og den andre halve lengden i motsatt retning. De to induserte elektromagnetiske feltene vil da ha motsatt retning og vil stort sett oppheve hverandre.

 

Ved endring av spoleretning kan en gjøre dette rundt den ene kabellåsen på snellen.

 

Vedrørende bekymring for elektrisk støy på signalkabler, så vil en oppnå best resultat om slike ledninger ikke legges legere enn akkurat nødvendig.

 

Imidlertid kan den også her benyttes for å ta opp mindre lengder med overflødig kabel dersom en benytter seg av motspoling i Cordloop.

 

Mvh

 

Gunnar Ørnskar

Cordloop

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...