Gå til innhold

Program for tegning av elektriske skjemaer.


Anbefalte innlegg

Da må du ha kjøpt den eller gjort noe annet med den (*kremt*) for med engangs jeg slenger opp en dip 40 socket er jeg så godt tom for plass på trial versjonen...

Du kan nå lage opp til 10x12cm med Eagle free versjon. Det skulle holde til ganske mye det. Ikke så ofte du som hobbyelektroniker lager større enn dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har prøvd mange programmer, og av alle er Proteus det jeg liker best. Det er veldig lett å bruke, og lager veldig fine skjemaer. ProteusLite kan lastes gratis ned fra http://www.proteuslite.com/ . Begrensningene med ProteusLite er at man må vente 10 sekund for å få lagre/printe. Ellers er det et veldig bra program, det er ogs den beste kretskortlayoutsoftwaren (hehe) jeg har prøvd. Man kan lage nesten så store kort man vil, med opp til 15 lag kobber og silkscreen.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Orcad er ikke et dårlig program. Det har bare litt høyere brukerterskel enn noen andre programmer, eksempelvis Multisim.

Orcad er et _mye_ bedre program enn Multisim, i min og mange andres mening.

Når en først snakker om slike "dyre" kretskortprogram så bør også Protel DXP nevnes. Har brukt både det og Orcad, men jeg synes Protel er litt bedre å jobbe i. Spesielt i utleggsfasen. Skjemategning og simulering er derimot veldig bra i Orcad.

Lenke til kommentar

Prøvde UltiBoard i dag, fra de samme som lager multisim, tror jeg. Var veldig tungvindt, og de funksjonene jeg bruker mest var der ikke. Veldig lite brukervennelig, med andre ord, i likhet med MultiSim. Det endte med at jeg ikke fikk tegnet noe kretskort, jeg gav opp etter en halvtime. Det skulle bli et enkelt kort, hadde tatt meg fem minutter med Eagle eller Ares.

Lenke til kommentar

Hvor får en tak i orcad? Er alle programmene en trenger inkludert der eller må de skaffs seperat?

 

En ting jeg synes er rart med orcad som er ganske avansert og bra er at det har så irriterende feil som at det ikke oppdaterer bildet og kortet blir fullt av streker en stund når en tegner pluss litt andre bruker ting... Men for all del et knall program! :thumbup:

Lenke til kommentar
Det finnes et annet program også.

 

Multisim 7

 

Dette bruker vi å¨skolen. Det er meget lett å bruke.

 

Dette er ikke gratis, eller har vel ingen trail versjon da.

Men anbelfaler det på det varmeste.

Lastet ned proteus men det fatta jeg svert lite av..

 

Fant foresten en demo til multisim her

 

EDIT: den demoen var verdiløs. Du får ikke lage noen ting.. :hrm:

 

EDIT 2: Fant trial versioenen her

Endret av ikkeno
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...