Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

UTP kabel/fungerer ikke på LAN


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

glemte forresten å si at fargekodene så slik ut når man så pluggen med den flate siden opp (ikke den med flippen på). Jeg ville ikke kjøpt ny kabel, ærlig talt, den du har skal virke :p

 

Edit: Forresten, hvordan har dere satt opp nettverket? Er det PC mot PC eller går dere igjennom en switch/hub/ruter?

Endret av Azton
Lenke til kommentar

Uffda. Nå får jeg nesten avklare litt, før dette sporer helt av.

 

Kablene i en TP-kabel er tvinna i par, for å unngå interferens. Dette er spesiellt viktig å huske på over lange strekk, samt dersom kabelen skal ligge sammen med andre nettverkskabler/strømkabler (f.eks. en kabelrenne). For ekstra beskyttelse mot støy fra utsiden av kabelen, har dem laget skjermede kabler. Det som skiller disse, fra de uskjermede, er en aluminiumsfolie som ligger rundt alle kabelparrene (tror cat6 har aluminium på hvert par i tillegg). Evnt. forstyrrelser som denne folien fanger opp, finner veien til en av endene på kabelen. Det er her derfor VELDIG viktig å ha skjermede plugger dersom man skal ha skjermet kabel. Alufolien ledes så over på en metalldings på pluggen, som da igjen får kontakt med jordinga på nettverkskort/switcher/routere. Cat5 og cat6 trenger helst forskjellige plugger, da cat6 skal ha visse avstander til hver leder i en kabel, for å kunne "klasifiseres" som cat6.

Uansett, når du skal ha så korte strekk som fra 1.etg til 2.etg, trenger man ikke være så veldig obs på hvordan parra kobles. Du mister nok litt ytelse, men det er ikke merkbart. Den første kabelen jeg laget, hadde rundt 9MB/s, mens kjøpekabelen min hadde rundt 10MB/s med samme system. Ikke noe å syte over...

Det eneste du trenger å tenke på, er at leder 1, må kobles mot leder 1 på andre siden, altså likt på begge sider. Sørg for at lederne kommer skikkelig inn i pluggen, og sjekk at den er festet godt. Finn gjerne frem pappas voltmeter (med sånn pipefunksjon dersom kontakt), og sjekk om alle lederne er kobla rett i pluggene.

Lenke til kommentar
Uansett, når du skal ha så korte strekk som fra 1.etg til 2.etg, trenger man ikke være så veldig obs på hvordan parra kobles. Du mister nok litt ytelse, men det er ikke merkbart. Den første kabelen jeg laget, hadde rundt 9MB/s, mens kjøpekabelen min hadde rundt 10MB/s med samme system. Ikke noe å syte over...

Det eneste du trenger å tenke på, er at leder 1, må kobles mot leder 1 på andre siden, altså likt på begge sider

Kobles parene etterhverandre i pluggen så splittes par 1 og 3. På 100Mb har du ingen som helst garanti for at dette vil virke, kan nesten garantere at på dyrt utstyr (Cisco) så vil dette feile..

Mellom pc og switch må du bruke pinne 1 og 2 til ett par og pinne 3 og 6 til ett par. Når du skal lage kabel selv er det bortkastet tid og arbeid å ikke gjøre dette..

 

mvh

Lenke til kommentar
Uansett, når du skal ha så korte strekk som fra 1.etg til 2.etg, trenger man ikke være så veldig obs på hvordan parra kobles. Du mister nok litt ytelse, men det er ikke merkbart. Den første kabelen jeg laget, hadde rundt 9MB/s, mens kjøpekabelen min hadde rundt 10MB/s med samme system. Ikke noe å syte over...

Det eneste du trenger å tenke på, er at leder 1, må kobles mot leder 1 på andre siden, altså likt på begge sider

Kobles parene etterhverandre i pluggen så splittes par 1 og 3. På 100Mb har du ingen som helst garanti for at dette vil virke, kan nesten garantere at på dyrt utstyr (Cisco) så vil dette feile..

Mellom pc og switch må du bruke pinne 1 og 2 til ett par og pinne 3 og 6 til ett par. Når du skal lage kabel selv er det bortkastet tid og arbeid å ikke gjøre dette..

 

mvh

Siden når begynnte dem å krysse disse parrene? (enten i plugg, eller i kabel)

Siden jeg var 13, har jeg laget nettverkskabler på denne måten (og på den "proffe" måten), og har aldri hatt problemer med samtlige. Laget nettopp over 100 nettverkskabler til det lokale nettpartyet jeg er med på å arrangere. Samtlige funket. Der koblet vi bare 1 mot 1, 2 mot 2, osv..

Om Cisco klarer det? Selvfølgelig klarer de en helt vanlig nettverkskabel. Med mindre de skal ha spesialkoblet kabel, noe jeg forøvrig aldri har hørt om...

Lenke til kommentar

Siden når begynnte dem å krysse disse parrene? (enten i plugg, eller i kabel)

Siden jeg var 13, har jeg laget nettverkskabler på denne måten (og på den "proffe" måten), og har aldri hatt problemer med samtlige. Laget nettopp over 100 nettverkskabler til det lokale nettpartyet jeg er med på å arrangere. Samtlige funket. Der koblet vi bare 1 mot 1, 2 mot 2, osv..

Om Cisco klarer det? Selvfølgelig klarer de en helt vanlig nettverkskabel. Med mindre de skal ha spesialkoblet kabel, noe jeg forøvrig aldri har hørt om...

Da har du siden du var 13 år laget kablene dine helt feil.

Fakta er at nettverkskortet bruker par 2 og 3 i kabelen til sending og mottak (ved 100 mbit, ved 1000mb blir alle 4 brukt). Par 2 er pinne 1 og 2 i RJ45 pluggen og par3 er pinne 3 og 6 i RJ45 pluggen. Kobler du kablene dine 1-1 uten hensyn til dette kunne du nesten ha brukt kabler som ikke er tvinna. Det er ikke uten grunn at kabelen er tvinna :roll:

Lenke til kommentar
Uffda. Nå får jeg nesten avklare litt, før dette sporer helt av.

 

Kablene i en TP-kabel er tvinna i par, for å unngå interferens. Dette er spesiellt viktig å huske på over lange strekk, samt dersom kabelen skal ligge sammen med andre nettverkskabler/strømkabler (f.eks. en kabelrenne). For ekstra beskyttelse mot støy fra utsiden av kabelen, har dem laget skjermede kabler. Det som skiller disse, fra de uskjermede, er en aluminiumsfolie som ligger rundt alle kabelparrene (tror cat6 har aluminium på hvert par i tillegg). Evnt. forstyrrelser som denne folien fanger opp, finner veien til en av endene på kabelen. Det er her derfor VELDIG viktig å ha skjermede plugger dersom man skal ha skjermet kabel. Alufolien ledes så over på en metalldings på pluggen, som da igjen får kontakt med jordinga på nettverkskort/switcher/routere. Cat5 og cat6 trenger helst forskjellige plugger, da cat6 skal ha visse avstander til hver leder i en kabel, for å kunne "klasifiseres" som cat6.

Uansett, når du skal ha så korte strekk som fra 1.etg til 2.etg, trenger man ikke være så veldig obs på hvordan parra kobles. Du mister nok litt ytelse, men det er ikke merkbart. Den første kabelen jeg laget, hadde rundt 9MB/s, mens kjøpekabelen min hadde rundt 10MB/s med samme system. Ikke noe å syte over...

Det eneste du trenger å tenke på, er at leder 1, må kobles mot leder 1 på andre siden, altså likt på begge sider. Sørg for at lederne kommer skikkelig inn i pluggen, og sjekk at den er festet godt. Finn gjerne frem pappas voltmeter (med sånn pipefunksjon dersom kontakt), og sjekk om alle lederne er kobla rett i pluggene.

:yes:

 

Men det er CAT7 som har en ekstra skjerming rundt i tillegg til ett rundt hvert par. CAT6 mangler det ;)

Lenke til kommentar
Da har du siden du var 13 år laget kablene dine helt feil.

Fakta er at nettverkskortet bruker par 2 og 3 i kabelen til sending og mottak (ved 100 mbit, ved 1000mb blir alle 4 brukt). Par 2 er pinne 1 og 2 i RJ45 pluggen og par3 er pinne 3 og 6 i RJ45 pluggen. Kobler du kablene dine 1-1 uten hensyn til dette kunne du nesten ha brukt kabler som ikke er tvinna. Det er ikke uten grunn at kabelen er tvinna :roll:

Neineineinei. Det er godt mulig at nettverkskortet bruker pin 1,2,3 og 6 til trafikk, men så lenge 1 og 2 kommer til 1 og 2 på andre siden, spiller det katta hvilke par man bruker i kabelen! Kjære tid...

Lenke til kommentar
Neineineinei. Det er godt mulig at nettverkskortet bruker pin 1,2,3 og 6 til trafikk, men så lenge 1 og 2 kommer til 1 og 2 på andre siden, spiller det katta hvilke par man bruker i kabelen! Kjære tid...

Kanskje over kortere lengder. Men skal du har over sikkert 10m (gjettet på lengden), så vil nok ikke det bli så bra. Det skal kobles etter 536B (??) standarden. Kobler du anderledes vil du få feil, og ikke passere testene til en nettverkstester. Det er slik at når man bruker et par så vil lederen oppheve hverandres magnetfelt. Dette minsker mulighetene for krysstale. Hvis man bruker ledere som ikke er i samme par, så vil ikke dette skje, og det går ikke bra.

 

Typhon: Sorry borry..Har skifta til 6 nå :)

Endret av Azton
Lenke til kommentar
Neineineinei. Det er godt mulig at nettverkskortet bruker pin 1,2,3 og 6 til trafikk, men så lenge 1 og 2 kommer til 1 og 2 på andre siden, spiller det katta hvilke par man bruker i kabelen! Kjære tid...

Nå kommer du med totalt gale påstander. Om det hadde vært slik som du sier, hvorfor tror du da at alle ferdigkabler er koblet slik som jeg sier ? Vet du i det hele tatt hvorfor parene er tvinnet i en UTP kabel ?

 

Finn deg en bok om nettverk og LES før du kommer med slike uttalelser... :no:

Lenke til kommentar
Da har du siden du var 13 år laget kablene dine helt feil.

Fakta er at nettverkskortet bruker par 2 og 3 i kabelen til sending og mottak (ved 100 mbit, ved 1000mb blir alle 4 brukt). Par 2 er pinne 1 og 2 i RJ45 pluggen og par3 er pinne 3 og 6 i RJ45 pluggen. Kobler du kablene dine 1-1 uten hensyn til dette kunne du nesten ha brukt kabler som ikke er tvinna. Det er ikke uten grunn at kabelen er tvinna  :roll:

Neineineinei. Det er godt mulig at nettverkskortet bruker pin 1,2,3 og 6 til trafikk, men så lenge 1 og 2 kommer til 1 og 2 på andre siden, spiller det katta hvilke par man bruker i kabelen! Kjære tid...

Vel, det har nok en del betydning.

En tvistet kabel har ganske andre egenskaper enn to paralelle ledere.

Dersom du kobler feil vil kabelen i praksis fungere som to paralelle ledere i stedte for en tvistet kabel. Signalets hastighet blir anderledes, impedansen i kabelen stemmer ikke, støy vil ikke fases ut på samme måte som i en tvistet kabel...

 

Poenget er no at 1-2 skal være et par, og 3-6 skal være et par.

 

Hvis du bruker 1-2, 3-4, 5-6 og 7-8 vil kabelen fungere på korte avstander, men ikke på lange.

 

Maksimal lengde på en vanlig nettverksforbindelse er i overkant av 100 meter.

Om du skjøter kabelen flere steder vil du neppe klare 100 meter, om ikke skjøtene er perfekte.

 

Arne

Lenke til kommentar
Neineineinei. Det er godt mulig at nettverkskortet bruker pin 1,2,3 og 6 til trafikk, men så lenge 1 og 2 kommer til 1 og 2 på andre siden, spiller det katta hvilke par man bruker i kabelen! Kjære tid...

Nå kommer du med totalt gale påstander. Om det hadde vært slik som du sier, hvorfor tror du da at alle ferdigkabler er koblet slik som jeg sier ? Vet du i det hele tatt hvorfor parene er tvinnet i en UTP kabel ?

 

Finn deg en bok om nettverk og LES før du kommer med slike uttalelser... :no:

Altså, det er meget mulig at over større lengder så kreves det at parrene er montert riktig i forhold til hverandre. Derimot er det ingenting som gjør at en kabel montert slik jeg sier, ikke fungerer.

 

2a----2a

2b----2b

3a----3a

1a----1a

1b----1b

3b----3b

4a----4a

4b----4b

 

Det er slik du sier er rett i forhold til forskriftene, noe som sikkert er rett. MEN min måte blir ikke "feilkoblet", den blir bare feil ovenfor forskriftene...samt at det kanskje fører til signaltap over lange strekninger. Men ingenting mer.

Lenke til kommentar
Neineineinei. Det er godt mulig at nettverkskortet bruker pin 1,2,3 og 6 til trafikk, men så lenge 1 og 2 kommer til 1 og 2 på andre siden, spiller det katta hvilke par man bruker i kabelen! Kjære tid...

Nå kommer du med totalt gale påstander. Om det hadde vært slik som du sier, hvorfor tror du da at alle ferdigkabler er koblet slik som jeg sier ? Vet du i det hele tatt hvorfor parene er tvinnet i en UTP kabel ?

 

Finn deg en bok om nettverk og LES før du kommer med slike uttalelser... :no:

Altså, det er meget mulig at over større lengder så kreves det at parrene er montert riktig i forhold til hverandre. Derimot er det ingenting som gjør at en kabel montert slik jeg sier, ikke fungerer.

 

2a----2a

2b----2b

3a----3a

1a----1a

1b----1b

3b----3b

4a----4a

4b----4b

 

Det er slik du sier er rett i forhold til forskriftene, noe som sikkert er rett. MEN min måte blir ikke "feilkoblet", den blir bare feil ovenfor forskriftene...samt at det kanskje fører til signaltap over lange strekninger. Men ingenting mer.

Jallakim, skal bare fortelle om mine erfaringer med den metoden :)

 

I skatehallen vi har her i Drammen la jeg opp noen kabler fra øverste etasje der vi har server, router e.t.c. og ned i kafeterian (2 etasjer ned). Dette vil si ett strekk på 20 meter +. Her koblet jeg opp slik som du viser til, noe som ikke fungerte 'what so ever'. Fant en side på nettet som viste til disse standardene og da fungerte som aldri før ;)

 

Jeg lagde også en kabel på drøye metern fra router til server på den måten 'din', den har fungert i ett år nå :)

 

Håper dette er til nytte for noen hvertfall :ermm:

Lenke til kommentar
Det er nå merkelig at jeg har laget strekk på over 50m med den metoden jeg bruker. Og da kopierer jeg fint i 9MB/s hver vei...

Og hva er poenget med og _ikke_ følge standarden? Lage kaos for de som kanskje skal feilsøke noe hvor disse kablene er i bruk?

At det spiller en roll kan jeg love deg, men kommer parene på rett sted spiller det mindre rolle for funksjonen men som sagt er det poengløst og ikke følge standarden.

Lenke til kommentar
Det er nå merkelig at jeg har laget strekk på over 50m med den metoden jeg bruker. Og da kopierer jeg fint i 9MB/s hver vei...

Og hva er poenget med og _ikke_ følge standarden? Lage kaos for de som kanskje skal feilsøke noe hvor disse kablene er i bruk?

At det spiller en roll kan jeg love deg, men kommer parene på rett sted spiller det mindre rolle for funksjonen men som sagt er det poengløst og ikke følge standarden.

Grunnen til at det begynnte slik, var at jeg ikke visste at det fantes en standard i en alder av 13 år. Siden har jeg funnet ut at parrene ikke alltid er like lette å få til å følge standarden, med mindre man tvinger kablene i rett rekkefølge. Dermed tar jeg utgangspunkt i den ene enden, og finner kombinasjonen som er best uten å tvinne kablene rundt hverandre. Og jeg har da funnet ut av at som regel går dette veldig bra på den andre siden.

Men jeg er ikke patriot, så det er vel kanskje på tide å lære seg standarden?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...