Gå til innhold

Noen som kan CNC-frese verdens beste CPU-blokk?


Anbefalte innlegg

Nå, hvordan går det med patentet ditt Zamo, har du søkt?

I tilfellet, hvor lang tid vil det ca. ta før den har blitt godkjent?

 

Og en liten ting til, når den har gått igjenom patentsystemet, får vi se bilder/ideer av vannblokka di da?

Ble veldig nysgjerrig her... :mrgreen:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Patent..!? Håper det holder med mønster beskyttelse. Patenteringer er en lang og dyr prosess.

 

Selvfølgelig vil jeg poste det jeg kan av informasjon, også dersom det skulle vise seg at blokka "suger"! ;)

 

Vet desverra av erfaring at det kan ta lang tid.. Kan muligens være klar med noen testresultater innen ett år.

 

JAG

Lenke til kommentar

Hvaaa? Testresultater om muligens ett år?

 

Noe sier meg at du nok kanskje har vært litt tidlig på´n?

Skal vi vente på resultater så lenge, så kunne du like gjerne ha ventet like lenge med denne tråden også?

Jeg synes i alle fall at det blir litt tullete, dette blir jo omtrent som å selge skinnet før bjørnen er skutt...

Lenke til kommentar

Det var da voldsomt til utolmodighet da?

Startet forumet fordi jeg ville se om det var noen som hadde tilgang til cnc fres som kan frese 1 mm detaljer i kobber.

Fikk ikke noe resultat på det, så jeg må "skrape" den ut for hånd.

Har til nå fått laget kansje 30% av blokka.

 

Beklager men det tar tid når man ikke har riktig utstyr tilgjengelig.

 

Jeg kan muligens publisere testresultater til sommeren, men det blir uten bilder.

Så jeg får nok holde "skrue" på pinebenken en stund til. :hrm:

Lenke til kommentar

Vel, du må da medgi at "kanskje om et år" er et ganske røslig tidsaspekt, selv for den mest tålmodige?

 

Men tenker du litt nærmere etter, så har du jo i ganske stor grad bidratt til å pirre folks nyskjerrighet ved å hevde at du er igang med å lage "verdens beste vannblokk".

Da er det vel ikke så rart at mange synes ventetiden blir lang?

 

Publisere resultater uten bilder? Joda det går nok helt fint. Men hvor troverdig blir det da?

Håper i alle fall at du kan dokumentere resultatet på en måte som kan aksepteres, og som kan oppfattes som relevant og riktig.

Det er dessverre alt for lett å fikse og trikse med slike ting, uten dermed å si at du vil gjøre det!

 

Synd at du må gjøre jobben for hånd da, det må vel bli ganske strevsomt? Og sikkert ikke så nøyaktig som du ønsker.

 

At du ikke får napp på din forespørsel om tilgang til en CNC-maskin her på forumet er vel egentlig ikke så rart? Langt de fleste her tilhører den yngre garde, med foreløpig begrensede kontakter i en slik retning vil jeg tro. Strengt tatt er vel det å gå over bekken etter vann, så hvorfor ikke ta direkte kontakt med et mekanisk verksted?

Jeg ville i alle fall forsøkt noe slikt, ikke minst fordi du har stor tro på løsninga di. Og tro på seg selv skal man jo ha, det er jo viktig.

Det kan muligens ta noe tid å finne noen som kan hjelpe deg, men ettersom du synes å være en tålmodig sjel, samt at det finnes tusenvis av mekaniske verksteder med slikt utstyr, så vil jeg tro at du før eller siden får napp.

Slett ikke sikkert at det behøver å koste skjorta heller, om du er så heldig å treffe på en entusiast.

Lykke til, uansett!

Lenke til kommentar

Sitter selv med masse idéer og sketcher på ting og tang. Riktignok ikke innen dataverden, men en del andre mekaniske ting innen motorsport. Patent ja ! Det ordet smerter meg. Koster altfor mye for min lommebok så det jeg har av idéer får nok ligge trygt på hylla gitt. Kan nevne en ide f.eks som jeg kom opp med for lenge siden og som jeg plutselig så i en James Bond film. Saken er den at i et vanlig bilhjul så har man en felg med dekk rundt. Punger man så er det vel en del nye biler som har reserverhjul, men det tar jo tid og skifte. Jeg kom opp med idéen som er som følger: Vanlige dekk er slangeløse, så av den grunn tenkte jeg å feste en slange rundt felgen som da sitter fast. Så skulle det være en Co2 patron med en sensor festet til felgen. Når dekket punger så vil dekket bli flatere og flatere helt til det går ned mot felgen, sensoren aktiveres og blåser så opp slangen ved hjelp av Co2 patronen. Dette så jeg da i en James Bond film, husker ikke om det var Golden Eye, men det var en av de nye.

Bittert å se slikt når man har tenkt på det før man noensinne har hørt om det engang :ermm:

Endret av gixxerman
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Har nå kommet ett stykke lengre.

100 steg frem, og ett stort tilbake kan man vel si.

 

Hadde begynt å lage delene til blokka, er sånn ca 25% ferdig med det. Men etter flere måneders hardt arbeid så tittet jeg litt nermere på denne: http://forum.overklokking.no/index.php?showtopic=225373&st=0

Jeg har sittet og filt ut deler i kobber som jeg senere hadde tenkt å lodde sammen..

Men jeg kan jo bare lage den i voks! Mye lettere!!

 

Var innom på ett gullsmed verksted i dag, og fikk mye god informasjon. De vil støpe blokka for meg til nesten kostpris av det sølvet og formen koster.

Fikk også litt tips om voks og sånn.. Man trenger ikke bruke spesialvoks for å lage modellen. Vanlig vokslys voks er helt ok! :) Men det er en fordel om det er mørk voks, fordi detaljene kommer ikke så godt frem i lys voks.

Jag har kjøpt vokslys, smeltet voksen, og helte den oppi en form. Venter nå på at den skal stivne, slik at jeg har noe å gjøre fremover.

 

Beklager forsinkelsen, men nå går jeg i gjen nye lyse tider i møte.. Håper jeg. ;)

Lenke til kommentar

Øh.. Ganske drøy uttalelse da Nitrob

Kunne jo snakka til meg tideligere da!

Jeg har tilgang på alt som finnes av maskinerings utstyr så vis du konstruerer noe jeg ikke kan få lagget så er det nok ikke praktisk mulig.

Kan du lage 1,5 mm tykke spor som er 1 cm dype, i kobber eller sølv? Tror de må freses da det ikke bare er beine linjer!?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...