Gå til innhold

Noen som kan CNC-frese verdens beste CPU-blokk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke helt sikker..

Vet at det går an å konvertere 3D tegninger over til ett format som CNC maskinen kan jobbe etter. Vet ikke om dette er hensiktsmessig, da CNC fres sansynligvis går etter ett eget form for 3D vektorgrafikk format.

 

Men poenget er at den må programeres for å frese det den skal lage.. Kan du lage de filene som maskinen skal ha? Eller er det noe jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar

Genialt! Endelig får jeg noen matnyttig informasjon.

 

Jeg bruker ikke ScetchUp eller AutoCad. Kjenner ikke til ScetchUp og AutoCad koster penger, og er for meg litt tungvint å bruke. Men jeg kan exportere fra Amapi i mange kjente formater... Så det skal ikke by på noen problemer.

 

Hvor i landet er det du holder til?

Lenke til kommentar

Hei Zamo!

 

Artig prosjekt dette. Men som oppfinner selv prøver jeg alltid å se realismen i slike prosjekt. Jeg er ikke negativ, men prøver å være konstruktiv. Kritiske spørsmål er sunt og gir en realisme til å nå målet.

 

1. Ok, la oss si at du har den optimale formen for å hente ut varme. Hvor mye er det å tjene på en slik konstruksjon ? Sannsynligvis få, ubetydlige 0.X grader celsius som ingen vil merke noe av i praksis i en maskin sin ytelse. Selv om du får patent på verdens beste form/mønster så trengs det et stort apparat for å selge dette.

 

2. Hva er egentlig målet ? en C/W verdi på 0 grader/watt ? Man trenger ikke konstruere verdens beste blokk for å nå dette, men bruke et peltierelement (elektrisk varmepumpe).

 

Når din nyvinning gir 0.5 grader bedre varmeeffektivitet enn alle andre, så blir den slått til de grader mot et peltierbasert oppsett, som gjerne er styrt av en microprosessor for å unngå kondens (må jamføre relativ luftfuktighet og temperatur).

 

For all del jeg synes det er utrolig artig med slike prosjekt. Men jeg har gang på gang måtte innse realismen i mine egne prosjekt, selv om jeg har gode ideer er det ikke alltid verd å sette ut i livet, annet enn for personlig interesse.

 

Stå på :-)

Lenke til kommentar

He, he.. Hondaen.

 

Nå kommer oppfinnerene ut av skapet her..

 

Jeg er fullstendig klar over att de beste eksisterende blokkene kun gir små variasjoner når det gjelder maksimal uttelling.

Men jeg vet også at de som skal ha vannkjøling ikke er opptatt av de 0,5 gradene som skiller dem. Men de er opptatt av det faktum at de faktisk har en blokk som er målt til... You know.

...Og så er faktisk rått design viktig her.

 

Pri. 1 er marked. Dersom man skal selge noe sånt, så må man i verste fall selge hele patentet til noen store innenfor området som allerede har ett marked. ...og jeg vet at dette ikke gir noen gullkantede summer i lommeboken.

 

Men for meg er det nå faktisk pri.:

- 1 å stille nyskjerrigheten. Funker det eller funker det ikke.

- 2 stoppe "kjefeten" på alle de som trodde det ikke gikk.

- 3 muligens tjene noen penger som dekker utgiftene jeg har hatt med strevet på veien mot svaret til pri 1.

 

Skjønner at du har møtt veggen som så mange andre før.

Men jeg sier som Edison: ..jeg har ikke misslykkes, jeg bare funnet 500 måter det ikke fungerer på..

Sier ikke at jeg ikke kommer til å gi opp.. men så lenge jeg ser ett bitte lite lys i enden av tunellen, så har jeg nok bensin til å komme dit.

 

Ser realismen, men jeg støtter meg til galskapen foreløblig ;)

Lenke til kommentar

Heisann,

 

Liker innstillingen din! Artig prosjekt..

 

Har selv tilgang til CNC-freser og CNC-dreiebenker som muligens kan benyttes dersom utstyret som Nitrob har tilgang til skulle vise seg og ikke fungere. Ettersom du har mulighet til å eksportere tegning i DXF-format skulle det kunne gå veldig greit. Med forbehold om at vi har verktøy som klarer såpass små utskjæringer som du har behov for, skjønt tror ikke det er noe problem.

 

(Har ikke så mye peiling på maskinering selv, men jobber med IT i en bedrift som bl.a. har et maskinerings-verksted. Har fått garanti fra "gutta på gølvet" at de kan mekke sammen kjøleblokker til meg dersom jeg skulle ha behov for det. Har nemlig vært inne på lignende tanker selv..)

Lenke til kommentar

Har mailet litt "att og fram" med Nitrob i det siste.

 

Supert å endelig være i kontakt med noen som har fagkompetanse og mulig tilgang på områder der jeg føler meg som en "teknologisk-nudist".

Det ser desverre ut til at prosjektet kan få enda litt ventetid, så for de som har høye forventninger og lite tolmodighet, så kan jeg bare si at ting tar tid.

 

Når det gjelder testing så er planen å bytte blokka med blokka i ett vanlig sett, for å se hvilke andre egenskaper blokka gir i forhold til orginal blokken i settet.

 

Kommer tilbake med mer info når jeg/vi har noe å komme med.

 

Ellers så sto jeg opp klokken 03:00 i dag morges, og konstruerte en vannblokk som er tenkt brukt i bærbar pc. Denne blokken bygger bare 8 til 10 mm i høyde, med nipler og alt.. Så jeg er litt engasjert i blokker for tiden.. Vet dette kan virke umulig, men ikke spør. Jeg har ikke tenkt å utdype noen detaljer.

 

Stå på! ;)

Lenke til kommentar

Bare husk på at maskinering har sine begrensninger, selv om det er cnc-styrt. En ting er å sitte i Inventor eller SolidWorks å tegne fine detaljer og design, en annen ting er å maskinere svineriet :p De beste konstruktørene er de som har erfaring fra maskinering og vet hvilke begrensninger som finnes og hvor barrierene er. Et godt eksempel er Cathar sin G4/storm blokk, som er "verdens beste", hvis du ser på designet der, og tenker på maskineringen, så er det relativt "enkelt". Dette er ikke ment som en "pekefinger-post", men bare en "heads-up" :)

Har et eget prosjekt gående om dagen.

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=439554&st=20

 

-gaardern

Endret av gaardern
Lenke til kommentar

Takk for ingen "pekepinn".

Synes prosjektet ditt er genialt. Hadde jeg ikke vert i kontakt med Nitrob før jeg så det, så hadde jeg nok bedt deg om hjelp.

 

Tror ikke blokken min skal være vanskelig å CNC frese. Det skal gå greit i følge Nitrob. :) Så nå er det bare å vente tilmodig på en anledning til å få en 5x5 cm bit i fresen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...