Gå til innhold

Noen som kan CNC-frese verdens beste CPU-blokk?


Anbefalte innlegg

Trengte en fres for leenge siden. Nå har jeg laget den!

Den er desverre helt ubrukelig da den bare er i 3D.FresDemobilde.jpg

Fresen ligger på en kobberblokk som er 5x5x1,5 cm... He, he. du kan prøve å gjette hva den skal bruke til. :p

 

Tenkte bare jeg ville vise litt. Jeg har laget den fresen til en 3D-demo i forbindelse med blokken jeg/vi jobber med.

Håper dere likte den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Kan noen gi meg en liste over grunner til at man bruker kobber og ikke aluminium i kjøleblokker?

 

Er litt fristet til å prøve aluminium.

 

Vet at aluminium har mindre varmekapasitet, men er ganske sikker på at det har bedre ledeevne.

 

Er det ett spørmål om korresjon, eller kan man bare putte noe i vannet?

 

List gjerne opp fordeler og ulemper.

 

JAG

Lenke til kommentar
Kobberet tar lettere opp varmen enn aluminium - mens aluminium på sin side kvitter seg med varmen lettere enn kobber.

Opptak og avgivelse av varme ved hjelp av konveksjon er materialuavhengig. Det er en av mytene som florerer, at f.eks kobber kan avgi raskere varme enn aluminium. Det er i all hovedsak temperaturdifferansen som betyr noe.

Men etter som tettheten på aluminium er mindre, kan den oppta eller avgi mer energi p.r. kg.

 

Kobber leder bedre varme enn aluminium, derfor vil temperaturdifferansen i forholde til vesken bli større.

 

En god artikkel om evnet kan leses HER.

Endret av MaxManus
Lenke til kommentar

Nå har jeg veldig dårlig peiling på dette, så forslaget kan være nokså ubrukelig, men hvis det er slik at aluminium leder bedre enn kobber, men at kobber tar opp varme bedre enn aluminium. Finnes det ikke en måte å bruke begge deler da? Kobber i midten, aluminium rundt for eksempel :hmm::yes:

Lenke til kommentar
Nå har jeg veldig dårlig peiling på dette, så forslaget kan være nokså ubrukelig, men hvis det er slik at aluminium leder bedre enn kobber, men at kobber tar opp varme bedre enn aluminium. Finnes det ikke en måte å bruke begge deler da? Kobber i midten, aluminium rundt for eksempel :hmm::yes:

Det stemmer nok at kan være en fordem men siden vi her snakker vannkjøling så er det litt vanskelig og gjenomføre siden samenføing av kobber og aluminium i teorien er umulig

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ja det var det da..!? :whistle:

 

Nei jeg er forstatt her.

 

Eller har du gått i hi, for å perfeksjonere blokken ?
Noen videre perfeksjonering blir det nok ikke før det står en kobberbit i en eller annen CNC-fres.

 

Mye av dialogene rundt utviklingen har foregått utenfor forumet.

Det meste som har skjedd i senere tid, er av en slik karater at det desverre ikke egener seg for publikasjon.

(..sinnsyk språkbruk, skulle vert advokat tror jeg).

 

En liten oppsummering:

 

Det har vert gjort ett forsøk på fresing med hjelp av en serdeles engasjert sjel som ikke har navgitt seg her i forumet.

Han har desverre fått ødelagt noe av sitt personlige utstyr i prosessen, men er fortsatt like engasjert.

 

Jeg er nå igjen på utkikk etter noen som kan frese i en stor profisjonell cnc-makin, av den typen som man skjeldent finner i personlig eie eller hos små bedrifter.

Det ser desverre ut til at dette er nødvendig da mindre systemer ikke takler påkjenningene og detaljene så godt som man hadde håpet.

 

Om det er noen som har tilgang til en stormaskin, eller kontakter innenfor cnc-fresing, så hadde det vert fint å komme med dem nå. :)

Sier ikke at det skal være gratis, kom gjerne med tilbud. (Har sikkert brukt 4-5 tusen på blokken allerede).

 

Når det gjelder min reise til Peru for å fortsette med de hjelpeprosjketene jeg er med på der borte, så er dette allerede utasatt minst en måned.

Dette er fordi jeg har vert mye syk, og fordi jeg ikke har klart å få i havn de finansieringene som jeg hadde forventet.

 

Ellers når det gjelder blokken, så er nok den ganske unik, men det gjør ikke at den kommer til å bli "verdens beste".

Kan avsløre at blokken er konstruert for å kunne motta stor vannmengder, og at det er mye det som gjør den unik.

Du vil sansynligvis kunne koble på hageslangen med fullt trykk på denne blokken, uten å få noen vesentlig motstand for vannet.

 

Beklager "forsinkelser", men for de som har erfaring med nyskapning og idéutviling, så vet vi at det er bare sånn det er. ;)

Lenke til kommentar

Vel, godt å høre at det fremdeles er liv i både deg og blokk-prosjektet da!

 

Ellers kunne det jo vært interessant med litt flere detaljer omkring blokka?

Jeg kan ikke helt forstå hemmelighetskremmeriet rundt den. Legger du ut noen flere facts, så kansje noen her kan komme på alternative løsninger til produksjon?

 

Hva med å støpe blokka i stedet? Bare lagt frem som et eksempel....

Lenke til kommentar

Sorry, det er ikke meningen å ha noe "hemmelighetskremmeri".

Jeg tror jeg er mer interesert i å vise blokken, enn dere er i å se den. Men om jeg viser den eller forteller om detaljer så har jeg ikke noe prosjkekt lenger!

Man kan ikke patentere eller mønsterbeskytte noe som er publisert!

 

Beklager, jeg er ikke interesert i å kaste hele prosjektet i bosset pga noen skuelystne.

 

Har tenkt på støping, men det vil ikke fungere ut fra de støpetenikkene jeg kjenner til.

 

Dersom du kan liste opp noen støpeteknikker som kunne funke, så tar jeg gjerne en titt. :)

Lenke til kommentar

Ok. Om du har så alvorlige hensikter, så kan jeg godt forstå det.

 

Jeg er dessverre ingen ekspert på støping og støpeteknikker, så der kan jeg ikke bidra med noe.

Har du forhørt deg hos en gullsmed om saken? Det kan jo godt hende de kan gi deg noen tips, ettersom de har utstyr for slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...