Gå til innhold

A64 Winchester OC resultater


Anbefalte innlegg

ice ice baby.. skulle fått deg litt tørr-is du ;)

Skjønner at du ofrer om du sitter INNE med lue og votter, ikke bare sett dataen ute de sekundene du prøver eller noe ? ;)

Har vurdert tørr-is ja, men er liksom ikke helt sikker på hvordan jeg skulle brukt det, eller hvordan jeg skulle fått tak i det! Å sette dataen ut er helt uaktuelt ettersom jeg bor i andre etasje... PC'en står også fem meter unna vinduet, så jeg er ikke HELT ekstremist. Men når tempraturmåleren synker under -10c en dag skal jeg jammen knuse 3GHz grensa ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei folkens! Har nettopp kjøpt meg et nytt a64-basert system med en 3000 winnie. Jeg har ikke mye peil på oc, men prøvd å lære meg så mye som mulig den siste uka. Kjøpte meg et dfi lp nF4 kort nettopp for å ha basis for å kunne lære meg mer om oc. Det jeg leifa på var rammen (Geil 1.0GB (2x512MB) DDR PC3200 400MHz Value CL2.5 5nS 2.5-2.95V Dual Channel), så jeg vet nok hva som holder meg tilbake.

 

Uansett, jeg kommer meg opp i 2806/311 (1.6v) - uten å ha dratt rammen med enda, den står og turen på 1/2 dvs. ca 150. Dette er en villig winnie, no?

Jeg har fått med meg noe om ram og og sjettedeler, og skal nok klare å stille dette rimelig bra selv via prøv og feil metoden, mine klarer nok ikke så mye mer enn 200 uansett.

 

Men. Det jeg ikke skjønner meg på, er timings. De er viktige, jeg vet, og stock på brikkene mine er 2.5-3-3-6. Dog, om dette ikke går osv, og jeg må slakke opp på timingsene, hvilke av disse tallene bør jeg da angripe og i hvilken orden? Hvor mye utgjør f.eks. en forandring til 2.5-4-4-7? Om det finnes noen skala noe sted som noen kan henvise meg til, takker jeg for det.

Lenke til kommentar

Ok, dette er hva jeg har fått til nå:

 

cpu: 2700

htt: 300

ram: 2.5-4-4-7, 225Mhz, på3/04 (orginalt for brikkene er 2.5-3-3-6)

 

Ser at jeg har fått en p-Rating på 4251, er ok eller bra på 3000 winnier? Tror dere jeg har noe særlig mer å hente i dette oppsettet?

 

Om det er noen som gidder kommentere dette, så hadde det vært fint; er min første oc nemlig :)

 

Edit: Jeg er en løgner, instillingen over var ikke helt stabil nei. Hoppet ned til å sette multi til 8, dvs cpu = 2400 og det var da i det minste tilsynelatende stabilt.

Må nesten si at å få 18900 i 3dmark01, uten å ha klargjort systemet for det på noen måte, sammens med mitt 6600gt, virker rimeligbra for meg :yes:

 

Forslag til hvilke timings jeg kunne prøvd meg på for å få instillingene ovenfor til å kjøre stabilt, som altså ikke vil gå utover ytelsen?

Endret av Skarphedin Olsen
Lenke til kommentar
Forslag til hvilke timings jeg kunne prøvd meg på for å få instillingene ovenfor til å kjøre stabilt?

Siden jeg har kommet meg til 2800 med den rammen jeg har, så regner jeg med at det kan være litt å hente hos denne cpu`n med bedre ram.

Likevel, det var dette med timings stillt av en uten peil da.

Kjører nå 290x9=2610 rimelig stabilt (cpu-burn in blir testet over natta), ram på 217.5 - stillt til 3/04 - med 2.5-4-4-7 (mot org.2.5-3-3-6). Er dette ok? Noen forslag til bedre oppsett av timings som kan gjøre cpu stabil på høyere frekvens?

 

Ps. Om du tenker kvitte deg med bedre ram enn disse fra geil, så send meg en pm ;)

Lenke til kommentar
:D

 

3020,1MHz

 

Edit: fikset bilde

Hvilken bios versjon bruker du og åssen kjøling har du?

Heisann, bruker en beta versjon av 1,36 BIOS'en (leverer nesten 1,8V), og som kjøling har jeg en vannblokk som heter Swiftech MCW6000-64 ellerno. Dette er i system med en 240mm radiator, og kjøling av skjermkort.

Jeg tror dette er forum-rekorden på en 3200+ :)

Endret av ADT
Lenke til kommentar
Var det ikke en eller annen her som hadde klart 3GHz eller 2,9GHz med en 3000+?

JimRamse for eksempel, eller roter jeg?

 

Uansett er jo 50% overklokk på en 3200+ imponerende.

Joda, JimRamse har klart 2969,8MHz om ikke jeg tar helt feil, men dette er som sagt en annen CPU, med rekord mente jeg med en 3200+

 

Selve kjernene i winchester-utgaven av (spesielt de eldre (produsert før årsskiftet)) 3000+, 3200+ og 3500+ kan klokkes ekstremt langt, og omtrent like mye ;). Klokken man oppnår med de forskjellige veldig vilkårlig, og basert hovedsaklig på flaks, noe denne tråden beviser bedre enn noe annet :)

 

edit: siden de eneste forskjellene ligger i multiplyeren, kan man i praksis selv med elendig RAM komme kjempelangt :)

Endret av ADT
Lenke til kommentar
siden de eneste forskjellene ligger i multiplyeren, kan man i praksis selv med elendig RAM komme kjempelangt :)

Når har jo jeg kommet meg til til 2806 med geil-rammen jeg nevner i noen poster ovenfor her, da med 311x9 (men ikke stabilt). Siden du har tydeligvis har lagt ned en del timer i din oc ADT, så kanskje du kan gi meg et noenlunde dugelig svar på hvor mye rammen min holder meg igjen? Selv om jeg er fersk i gamet, synes jeg dette er morsomt og har lyst til å se hvor mye jeg kan tyne ut av den cpu jeg har! (Man blir jo litt inspirert over å ha klatret over 20.000 i 3Dmark for første gang ;) )

Lenke til kommentar
Joda, JimRamse har klart 2969,8MHz om ikke jeg tar helt feil, men dette er som sagt en annen CPU, med rekord mente jeg med en 3200+

Ser du har klart å lure deg forbi her ja. Er nå 50Mhz foran meg. Jeg kjører luft da, men det har fint lite å si. Grunnen til at du har blåst forbi meg er fordi du har mer volt å gi din. Får ikke gitt min mer enn gode 1.6v jeg vet du. Men gir meg faen ikke uten en kamp. Får åpne vinduet en kveld å se om jeg klarer å ta deg igjen ;)

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar

Stemmer. A8N-SLI Deluxe som jeg kjører i dette øyeblikk gir meg ikke heller ikke mer enn 1.6v. Dette stopper litt av overklokken min. Testet endel med forskjellige volt på CPU når jeg hadde likt HK til ADT, å min CPU får best OC ved ca 1.65v. Så jeg mangler det lille ekstra. Kanskje bytte PSU til OCZ å øke 12v der for å se om det hjelper. Føler at Tagan480 er på grensen nå som jeg har 2x6800Ultra i. Spørs om ikke en 600W OCZ må til for å få det lille ekstra ut av systemet. Uansett kan ikke klage. Kjører CPU på 9x305 til vanlig, å da er den dønn stabil.

Lenke til kommentar
Stemmer. A8N-SLI Deluxe som jeg kjører i dette øyeblikk gir meg ikke heller ikke mer enn 1.6v. Dette stopper litt av overklokken min. Testet endel med forskjellige volt på CPU når jeg hadde likt HK til ADT, å min CPU får best OC ved ca 1.65v. Så jeg mangler det lille ekstra. Kanskje bytte PSU til OCZ å øke 12v der for å se om det hjelper. Føler at Tagan480 er på grensen nå som jeg har 2x6800Ultra i. Spørs om ikke en 600W OCZ må til for å få det lille ekstra ut av systemet. Uansett kan ikke klage. Kjører CPU på 9x305 til vanlig, å da er den dønn stabil.

Hva er/var den høyeste stabile SuperPI'en for din CPU? 2,8 hos meg til nå, men får nok presset opp mot 2,84 om ikke så lenge ;) Ved 2,8 får jeg 31sek

 

edit: prøvde forresten å sette ned spenningen på CPU til rundt 1,7V, men da ville den ikke boote Windows engang, så den er tydeligvis glad i mye volt. 1,76V er derimot grensa for min moddet BIOS :(

 

edit2: Så snart jeg får helt litt frostvæske i kjølingen skal jeg begi meg ut på minus-temperaturer, det blir saker! Håper på alt fra 3050-3100 :w00t:. Tempen under "3020,1" var hele 45c, gikk altså hett for seg!

Endret av ADT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...