Gå til innhold

Tv kort og lisens


Dark Lord

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å skaffe meg tv-kort, og lurer da på følgende:

 

Kan man kjøpe seg tv-kort, selge tvn, og da slippe å betale lisens? eller må man betale lisens for å ha tv-kort i pcen?

 

En ting til: Kan man kjøre både inn og ut på tv-kortet? slik at hvis du har vhs spiller og skal spille en videokassett så kan man se den på pcen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TV-Kort er ikke lisensbelagt.

 

Men dus kal vel slite med å få NRK til å tro at du ikke har TV lengre. Når du først har kommet i systemet dems så ill jeg tro du sitter fast.

 

Hvorfor vill du ikke betale lisens? Ønsker du ikke å ha et digitalt bakkenett? Vill du ikke ha radio?

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det, så forsøker NRK å få lisensbelagt TV kort, men det formelle er ikke i orden enda. Det er ihvertfall ingen butikker som rapporterer inn salg av slike til NRK.

 

Du kan dermed kvitte deg med TV'n og sende et brev til lisensavdelignen om at du ikke lenger har tv, og ber om å bli slettet fra registeret dere. Det har jeg gjort og det funker fint.

Lenke til kommentar
Slik jeg har forstått det, så forsøker NRK å få lisensbelagt TV kort, men det formelle er ikke i orden enda. Det er ihvertfall ingen butikker som rapporterer inn salg av slike til NRK.

 

Du kan dermed kvitte deg med TV'n og sende et brev til lisensavdelignen om at du ikke lenger har tv, og ber om å bli slettet fra registeret dere. Det har jeg gjort og det funker fint.

Nei, det er feil. TV-kort er lisensbelagt, men butikker er ikke pålagt å rapportere salg. Det er dette NRK ønsker å gjøre noe med.

 

http://www.nrk.no/lisens/3167955.html

 

Kringkastingsavgift skal betales av alle som har en fjernsynsmottaker i bruk etter § 1 i Forskrifter om fjernsynsmottakere. Med fjernsynsmottaker menes: TV, video m/tuner, satellittmottaker, PC med TV-kort o.l. Kort sagt alle tekniske innretninger som kan ta i mot levende fjernsynssignaler og videreformidle dem direkte.
Lenke til kommentar
Jeg kjøpte et tv-kort hos Komplett for et par år siden. Jeg har ikke måttet betale lisens av den grunn.. men som sagt, dette var for to år siden. Vet ikke om det er endret nå.

Kjøpte et TV-kort i sommer, men har da ikke hørt noe fra NRK enda. Poenget er at nettbutikkene ikke er pålagt å raportere salg av TV-kort til NRK slik man må med TVer, derfor slipper man unna. Enn så lenge...

Lenke til kommentar

NRK lisensen er noe dritt. Skulle ikke vært lovlig. Som at ikke røyker som er i et røykerom med venner må betale tilsvarende det en 10 pakning koster for at personene er i samme rom som røykere. (hehe) NRK lisensen er statens egen "lovlige" mafia virksomhet.

 

Hvis Nrk lisensen var frivellig eller hvis folk kunne velge og se å Nrk eller ikke så hadde Nrk gått konkurs. Derfor har staten/regjeringen sagt at Nrk skal betales av alle som har tv. Idiotisk lov.

Endret av Scortech
Lenke til kommentar

1. Det har vært en del store tråder på dette forumet om dette temaet. Søk og du finner masse svar.

 

2. Alt som kan ta inn signaler til TV-bruk, dvs som inneholder en TV-tuner, er underlagt lisensplikt i hht til norsk lov. NRKs lisensavdeling er de som krever dette inn.

 

3. Du kan sikkert se TV på PCn til du blir grønn om du vil, men om du blir oppdaget så må du betale lisens. Likevel kan du sove trygt om natten for det er ikke ditt ansvar å stå for bevis på at du har/ikke har TV, dette ligger hos innkrevende makt. Om noen (høflige eller uhøflige, det varierer) lisensmenn ringer på døra de så er det kun dine egne svar og handlinger som avgjør om du blir avslørt. De har ingen rett til å komme inn til deg etc etc. Har du derimot TVn på når de ringer på så er det vel litt vanskelig å forklare at det de hører er den nye Hotel Cæsar OST plata di.

 

4. På sort-hvitt TV er det halv lisens, men det er vel ikke så lett å finne TV-kort som kun har dette da ;)

 

NRK-lisensen kan vel neppe tilegnes noe mafia-aktig, men er vel heller en dinosaur i fra fortiden som er litt vanskelig å avvikle.

Lenke til kommentar

Så da kan vel jeg dra til feks. Sverige å kjøpe meg ett tv-kort og sette i pcen og da selge tven og ikke betale lisens?

 

Men kan man bruke tv-kortet til å se VHS på?

 

Hvis man feks. har en kassett man vil se og har det bare på VHS, og har solgt tvn og har bare tv-kort. kan man bruke tv-kortet da? bruke tv-ut som tv-inn også?

 

 

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...