Gå til innhold

Pentium-M-hovedkort fra DFI


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det blir nok opp til hovedkortprodusentene for å få Pentium -M til de stasjonære maskinene. Utrolig kraftig prosessor dette, det har vi visst lenge. Bare venter på at Intel skal lansere en versjon til stasjonær bruk med skikkelig chipsett som har PCI-E og det som trengs. Celeron versjonen er jo også meget kraftig, kanskje Celeron kan få ny favoritt-status!

Slike hovedkort til Pentium -M er ikke noe nytt, men de som er har vært utrolig vansklig å skaffe. Nå har AMD64 bare funksjonene som sin fordel og ikke ytelsen, og det er ikke det vanskligste å overkomme.
Lenke til kommentar
Det blir nok opp til hovedkortprodusentene for å få Pentium -M til de stasjonære maskinene. Utrolig kraftig prosessor dette, det har vi visst lenge. Bare venter på at Intel skal lansere en versjon til stasjonær bruk med skikkelig chipsett som har PCI-E og det som trengs. Celeron versjonen er jo også meget kraftig, kanskje Celeron kan få ny favoritt-status!

 

Slike hovedkort til Pentium -M er ikke noe nytt, men de som er har vært utrolig vansklig å skaffe. Nå har AMD64 bare funksjonene som sin fordel og ikke ytelsen, og det er ikke det vanskligste å overkomme.

Tja, misforstå meg rett Pentium-M er en fin CPU, men ihvertfall stockutgavene er jo kjappere på amd-fronten er de ikke? I tillegg har den vel ikke 64-bits støtte og litt mindre jevn ytelse. Dessuten er den vel også dyrere.

 

AtW

Lenke til kommentar
[quote name='ATWindsor' date='05/11/2004 : 13:52'] [quote name='AMD-King' date='05/11/2004 : 12:47']bla bla bla[/quote]
Tja, misforstå meg rett Pentium-M er en fin CPU, men ihvertfall stockutgavene er jo kjappere på amd-fronten er de ikke? I tillegg har den vel ikke 64-bits støtte og litt mindre jevn ytelse. Dessuten er den vel også dyrere.

AtW [/quote]
Funksjonsmessig har jo AMD en fordel, men f.eks. 64-bit og NX-bit har Intel allerede i noen av sine CPU'er. En fordel som AMD alltid vil ha og alltid har hatt er mer ytelser pr. krone. AMD har jo tatt sine friheter med dyrere s939 CPU'er, men prisene er jo snart på vei ned skikkelig. Pentium M skal sies å være kjøligere en tilsvarende AMD64 CPU og yte tilnærmet likt, dette vil vi jo se flere tester av fremover.

Alt i alt er jo ikke Pentium M noen trussel for AMD64 i dag pga. av tilgjenglighet (for kjøp av enkle CPU'er), pris og ikke minst markedet (bærbart). Det blir nok en stund før Intel lanserer Pentium M til stasjonær bruk. Kanskje Pentium-M blir Dual-Coren til Intel og Pentium 4 blir billig-CPU'en?

Bare jeg får kjøpt meg god CPU for en billig penge så er jeg førnøyd. Og mens jeg syter så vil jeg også ha Windows XP 64-bit lansert og 2 stk. 20"LCD skjermer :p Endret av AMD-King
Lenke til kommentar
[quote name='Tjohei' date='05/11/2004 : 14:06'] [quote name='AMD-King' date='05/11/2004 : 13:47'] Nå har AMD64 bare funksjonene som sin fordel og ikke ytelsen, og det er ikke det vanskligste å overkomme. [/quote]
Prøver du å si at det er lett for Intel å inkludere 64-bits instruksjoner i dagens Pentium-M prosessorer? For der tror jeg du tar veldig feil... [/quote]
Vel, har fått et intrykk av at ytelsen har vært det viktigste opp igjennom årene. Funksjoner og varmen har heldigvis fått mer fokus. Ytelsen er jo på plass og Intel vil jo ikke at konkurrentene skal tilby 64-bit og at Intel selv ikke kan tilby noe tilsvarende (visst vi ikke ser på Itanium).

Hvor omfattende det er å inkludere 64-bit instruksene vet jeg ingenting om, men vi har jo Pentium 4 med EM64T som et eksempel på at Intel vil tilby 64-bit.
Lenke til kommentar

For det første ville jeg tatt alle resultater fra x86-secret med en spade salt, for de er beryktet for å ha jukset med benchmarks utelukkende for å stille Intel-prosessorer i et spesielt godt lys (P.S. Doom3-resultatene som er vist her stammer fra x86-secret og ikke fra DFI).

 

i855GME-brikkesettet som dette hovedkortet benytter er også ganske gammelt, og støtter f.eks. maks AGP4X, single-channel PC2700 og 400MHz FSB. Ikke særlig imponerende, spesielt ikke når prisen er forventet til å ligge tett opptil 3000 kroner.

Lenke til kommentar
Hvor omfattende det er å inkludere 64-bit instruksene vet jeg ingenting om, men vi har jo Pentium 4 med EM64T som et eksempel på at Intel vil tilby 64-bit.

Ja, men det er med ny arkitektur. Det er værre å "modde" inn 64-bits instruksjoner i Pentium-M'en. Det er mye som må legges om. Ikke at jeg vil gjøre noe stort poeng utav det. Ville bare arrestere deg på det du sa litt lenger opp. ;)

 

Jeg er forøvrig enig med deg, spesielt i det å ville ha en god CPU for en billig penge. Det holder til normalt bruk. Men å få satt sammen en skikkelig stillegående maskin basert på Pentium-M er en veldig fristende tanke for neste års oppgradering. Bare det kommer mer av dette så.

Lenke til kommentar
i855GME-brikkesettet som dette hovedkortet benytter er også ganske gammelt, og støtter f.eks. maks AGP4X, single-channel PC2700 og 400MHz FSB. Ikke særlig imponerende, spesielt ikke når prisen er forventet til å ligge tett opptil 3000 kroner.

De specsene ville jeg ikke vært så redd for hvis jeg skulle satt sammen en stue-PC. Men til tre tusen penger blir det litt surere, selvfølgelig. Hvor har du den prisantydningen fra, forresten?

Lenke til kommentar
[quote name='Tjohei' date='05/11/2004 : 15:01'] De specsene ville jeg ikke vært så redd for hvis jeg skulle satt sammen en stue-PC. Men til tre tusen penger blir det litt surere, selvfølgelig. Hvor har du den prisantydningen fra, forresten? [/quote]
[url="http://www.electronicstalk.com/news/rad/rad114.html"]http://www.electronicstalk.com/news/rad/rad114.html[/url]

Nederst på sida fant jeg en pris. Siden er jo gammel da...

Dette er RadiSys sitt LS855 for Pentium M CPU'er!

[url="http://www.radisys.com/oem_products/ds-page.cfm?productdatasheetsid=1158"]Produkt link[/url]
Lenke til kommentar
i855GME-brikkesettet som dette hovedkortet benytter er også ganske gammelt, og støtter f.eks. maks AGP4X, single-channel PC2700 og 400MHz FSB.  Ikke særlig imponerende, spesielt ikke når prisen er forventet til å ligge tett opptil 3000 kroner.

Vil våge å påstå at hastighet på RAM og AGP spor er ganske uvesentlig, bare det yter. Når konkurrentene må se seg slått selv med dual channel PC3200 og AGP 8X/PCIe blir det jo litt komisk.

 

Prisen på 3000 kroner, hvor fant du den? Den var stiv, men så lenge DFI ikke har noen seriøs konkurranse er den ikke så overraskende kanskje. PCI-X hovedkort retter seg heller ikke mot de som lever av å pante flasker ;)

Lenke til kommentar
[quote name='Kamerat' date='05/11/2004 : 15:25'] JimRamse har også testet Dothan på et desktop kort, AOpen i855GMEm-LFS: [url="http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=322499"]http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=322499[/url] [/quote]
JimRamse er en heldig mann som har fått opplevd dette! Stilig og imponerende!

Edit: POST NR 1000! :w00t: Endret av AMD-King
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...