Gå til innhold

9 år i fengsel for spamming


Anbefalte innlegg

Du kan for eksempel legge ut hele mailadressen din på en hjemmeside i klartekst "[email protected]"... så finnes det vel en eller annen søkebot som snapper den opp og sender den til en spammer. Evt så kan du legge igjen mailadressen din hos alle tvilsomme sites du finner. Evt være like uheldig som mesteparten av UIOs brukere, med innbruddet på UIOs maskiner hvor flere tusener brukernavn ble stjålet.. Det øker sjansene dine for spam. Det finnes flere, men jeg gidder ikke holde det gående i off-topic mer :)

Siste lille bit off-topic da. Hvorfor i hute h*****e skal man gjøre noe sånt? Men joda, det er jo bevist gang på gang at folk til tider har lavere IQ enn en gjennomsnittlig søndagsmiddag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Røykere koster samfunnet millioner, alkohol koster samfunnet millioner, sykefravær koster samfunnet millioner. Sending av dustete kjedemail koster samfunnet millioner. Det er mye som koster.

 

Spam er ett problem, men så stort er det ikke, bruker ihvertfall ikke mange minuttene i uka på å sjekke spamfolderen, la oss si 2 min per uke.

 

AtW

Det at alkohol og røyk koster samfunnet millioner, kan ikke sammenlignes. Røyking og drikking er lovlig, og det er ikke snakk om at hver eneste røyker eller alkoholdrikkende person koster samfunnet millioner.

 

Her er det snakk om en eneste forbasket idiot som koster samfunnet millioner med sin irriterende spamming. Han har brutt lover og forfalsket sendeadresser. Husk at det er noen få mennesker som står bak en veldig stor del av all spam i verden.

 

Hvis det var 100 røykere og 100 alkoholdrikkende personer som stod bak nesten alle kostnadene for samfunned ved røyking og drikking, og disse brøt alle slags lover, så burde selvsagt de også blitt stoppet. Men slik er det ikke, så det var en latterlig sammenligning!

 

Edit: leif

Endret av Roadrunner7
Lenke til kommentar
Røykere koster samfunnet millioner, alkohol koster samfunnet millioner, sykefravær koster samfunnet millioner. Sending av dustete kjedemail koster samfunnet millioner. Det er mye som koster.

 

Spam er ett problem, men så stort er det ikke, bruker ihvertfall ikke mange minuttene i uka på å sjekke spamfolderen, la oss si 2 min per uke.

 

AtW

Røyk og alkohol koster vel ikke allverden viss en ser på avgiftene som blir sopt inn av staten ved salg av sånne forferdelige preparater :!:

Lenke til kommentar

Jeg synes dommen virker retferdig, eller litt for lav. Dette ut fra et Amerikansk rettssystem. Der får jo en morder feks. 40 år for ett drap, og 4000 år for 100 drap. Hvis han ble dømt ut fra dette prinsippet ble brukt, kunne han fort ha fått MYE lengre straff. De kunne jo bare bevise ca. 3 uker med spamming.

 

Det er jo Norge som har et tullete system der får du maks 21 år for drap. 1 eller 100 spiller ingen rolle. :no:

Lenke til kommentar

Jeg kunne ikke lese noe sted at han hadde tjent penger på det. Dersom han gjorde det, så er det svindel, og det er vel verre enn spamming?

 

Ettersom spam etterforskes, så må de som utfører den jobben ha et incitament for å fortsette med det. Dersom de gir en mega-spammer en liten dom, så blir det mer meningsløst å fortsette å etterforske spamming. Dette er en takk fra dommerne til etterforskerne; som å si "fortsett det gode arbeidet".

 

9 år i fengsel for den forseelsen er disproposjonalt med at fengselsstraff skal være

1. Samfunnets hevn

2. Forebyggende i den tiden den kriminelle sitter i fengsel

3. Det skal gjøre ham til et bedre menneske

 

Altså fikk han 9 år i fengsel fordi det skulle være

4. Avskrekkende for andre

 

Jeg synes at dette er et eksempel på at myndighetene er mer interessert i kontroll av massene, enn individuell behandling.

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar

Jeg er sjokkert over hvor mange her som mener 9 år i fengsel er passende (eller for liten) straff for spamming! Er det noen av dere som har sittet i fengsel selv? Eller kjenner noen som har det? Vet dere hva lange fengselsopphold gjør med folk?

 

Jeg har aldri sittet inne selv, men jeg kjenner både psykologer som behandler dem, lærere som har jobbet i fengsler, og folk som har sittet 11-12 år i strekk for flere bankran, så jeg vet litt om hvordan lengre fengselsopphold kan ødelegge alle muligheter til et normalt liv etter soningen. "Gjort opp for seg"? Pøh-lease! De aller fleste langtidssonende har ikke en sjangse i hælv... til å bli tilbakeført til samfunnet etter endt soning. Det er på tide samfunnet bestemmer seg for hva som er hensikten med å dømme folk til fengsel. Er det hevntanken, så funker fengsel bra, men dersom det overliggende hensynet skal være den almennpreventive virkningen, så er fengselsdommer å skyte seg selv i foten. Over 90% av de som har sittet i fengsel på ett eller annet tidspunkt, blir før eller senere sendt tilbake dit. I tillegg koster hver innsatt samfunnet langt mer enn om man sendte dem til å bo på hotell på en sydhavsøy istedet.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Jeg har Mac på jobben, og får noe spam. Hver av de som har sendt meg spam kunne godt ha tatt seg en tur til nærmeste fengsel, stått utenfor i noen minutter, og tenkt litt over at spamming er ulovlig. Det er omfanget av min irritasjon over de som har sendt meg spam.

 

9 år for spamming? Hvem i h*****e er det som mottar så mye spam fra en enkeltperson at de mener at akkurat den personen burde få mer enn en ukes fengsel?

Lenke til kommentar

Når det gjeld SPAM-filter så vil ikkje det hjelpe mot misbruk at linjekapasiteten

på internett utan at dette filteret vert installert på maskina som sender ut spam

slik at alt søppelet vert stoppa der.

 

Kjenner ikkje denne saka spesielt, men har lest tidlegare at nokre få personar

står for størstedelen av all spam.

 

Desse personane bør få straff som svir, og det tvilar eg på bøter gjer.

 

Edit:

 

Enig i at fengselstraff ikkje ser ut til å forbetre personane som får straffa.

Men i mangel på gode alternativ så er det betre enn å la dei gå fri.

Håpet er at det kan hindre andre i å finne på same tinga.

Endret av bentose
Lenke til kommentar
9 år for spam.

6mnd for voldtekt?

6år for drap.

 

Ille.

Straffene i USA er noe strengere enn i Norge.

9 år for spaming er jo ikke så værst når en drapsdømt i USA får en sprøyte i armen eller blir sittene inne resten av livet.

Fine straffer det for overlagt drap. (Sogndal i forrige uke)

 

Jeg får minst 10 spammail pr. dag. Det er noe irriterende.

Endret av Lættis
Lenke til kommentar
9 år i fengsel for den forseelsen er disproposjonalt med at fengselsstraff skal være

1. Samfunnets hevn

2. Forebyggende i den tiden den kriminelle sitter i fengsel

3. Det skal gjøre ham til et bedre menneske

 

Altså fikk han 9 år i fengsel fordi det skulle være

4. Avskrekkende for andre

 

Jeg synes at dette er et eksempel på at myndighetene er mer interessert i kontroll av massene, enn individuell behandling.

Enig.

Lenke til kommentar

Om man regner med ca 500000 sendte mail så utgjør det ca en dag i fengsel for mannen for hver 150 sendte mail fra forfalskede adresser...

 

Oi oi! :D

 

Skulle ønske verden var så enkel. Hva med å innføre straff for venner og familie som videresender kjedebrev og teite powerpointpresentasjon som er 2 år gamle?.. Det er med på å forsure min hverdag.

 

EDIT: Dagbladet opplyser om 7.7 millioner mail (noe de har fra det danske Ekstrabladet). Dette gjør regnestykket litt "rimeligere pr spam-mail".. ca 2350 mail pr dag i fengsel ;)

Endret av hart
Lenke til kommentar
Om man regner med ca 500000 sendte mail så utgjør det ca en dag i fengsel for mannen for hver 150 sendte mail fra forfalskede adresser...

 

Oi oi! :D

 

Skulle ønske verden var så enkel. Hva med å innføre straff for venner og familie som videresender kjedebrev og teite powerpointpresentasjon som er 2 år gamle?.. Det er med på å forsure min hverdag.

Hehe! Bestemor dømt i Oslo Tingrett til 10 dagers fengsel og 100.000 kroner i bot etter å ha forsøplet sine nærmeste med kjedebrev og Powerpoint presentasjoner!

Det hadde vært noe!

 

:yes:

Lenke til kommentar

Til dere som synes at vi som mener at 9 års fengsel eller mer er for strenge: Jeg minner igjen på at denne personen har kostet samfunnet millionvis, og han har irritert og kastet bort tida til utallige mennesker. Grunnen til at slike folk gjør forbrytelser som dette, er at det ligger mange penger i det. Det kan dermed sammenlignes med bankran: en kan få et stort utbytte, og det koster samfunnet masse. For å forhindre slike forbrytelser som har en så stor potensiell gevinst, så må en ha straffer som virkelig avskrekker folk fra å begå disse handlingene.

 

Det nytter ikke med en uke eller to i fengsel eller en bot. Da vil mange velge at det er verdt risikoen. Da blir vi aldri kvitt problemet...

 

Edit: Dessuten har det en annen god effekt: Fyren kan sikkert ikke spamme mens han sitter i fengsel :)

Endret av Roadrunner7
Lenke til kommentar

Roadrunner7:

 

dine argumenter er selvfølgelig helt forståelige, og de samme som myndighetene bruker, men de er basert på et veldig enkelt prinipp: null toleranse. Man har null toleranse på vegne av mennesker som kanskje HAR en viss toleranse (for spamming i dette tilfellet). Og på vegne av andre lar man da en stakkars jævel råtne bort i fengsel i 9 år fordi han dummet seg ut, uten at vi vet årsakene til at akkurat han gjorde det han gjorde.

 

Det er generaliserende, og generalisering er populært hos mange mennesker (- og nå er jeg generaliserende, men MED FORBEHOLD OM UNNTAK).

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...