Rafael Skrevet 6. november 2004 Skrevet 6. november 2004 Problemet er at ingen har satt en definisjon av sjangeren RPG; og i teorien kan du derfor ikke kalle noen spill for RPG-spill. Kan dere være så snille å slutte å krangle om noe som dere uansett ikke kommer til å få en ende på, unless noen overgir seg? Nesten så jeg sender et rasende brev til noen slik at de kan sette en offisiell definisjon av sjangeren, slik at man lett kan utelukke om Diablo er et rollespill eller ikke. Og frem til den tid kommer så har INGEN rett.
Maynard James Skrevet 6. november 2004 Skrevet 6. november 2004 Hvis ikke Diablo spillene er rpg så vet ikke jeg
Hr. Jenssen Skrevet 6. november 2004 Skrevet 6. november 2004 Hvis ikke Diablo spillene er rpg så vet ikke jeg Du vet, du vet!
Maynard James Skrevet 6. november 2004 Skrevet 6. november 2004 [iC' date=06/11/2004 : 22:35] Hvis ikke Diablo spillene er rpg så vet ikke jeg Du vet, du vet! Skogningene vet hva de snakker om
nonlocality Skrevet 6. november 2004 Skrevet 6. november 2004 (endret) Hmm... Hva med Diablo 1 & 2? Disse Nevnte RPG spillene tar lang tid til å fullføre, så jeg tror dette holder for en stund fremover hvis du ikke har prøvd noen av dem før. Uansett om du regner det for RPG eller ikke: D1 og D2 er ikke veldig lange spill. En del timer, men det tar trolig en god del lenger tid å spill gjennom Baldur's Gate II enn det tar å spille gjennom Diablo 1 og 2 til sammen... Øøh, ok? Jeg snakket om de rpg spillene som folka har nevnt tidligere, ikke diablo spillene, jeg har som sagt ikke prøvd dem engang. Hadde du lest og fulgt med litt så hadde du fått med deg det, du som er moderator og greier... Tror du skal droppe å være frekk. Måten du ordla deg på antydet at du snakket om Diablo-spillene. Du kunne godt tro at disse var lange uten å ha spilt de selv. Hørt det fra venner etc. For å være helt ærlig, så sikta jeg til (som sagt) de rpg spillene som ble nevnt (i begynnelsen, les: omogomogomigjen!!)! Om diablo spillene har lang gameplay eller ikke vet jeg ikke. Jeg har hørt at spillene er bra, men ikke hvor lenge de varer... Hmm... Hva med Diablo 1 & 2? Disse Nevnte RPG spillene tar lang tid til å fullføre, så jeg tror dette holder for en stund fremover hvis du ikke har prøvd noen av dem før. (jeg snakker om de titlene som har blitt nevnt omogomogomigjen...osv) De STORE titlene som bør nevnes er nevnt og de som ikke bør nevnes er også nevnt... Hva du selv antyder er ikke mitt problem. Hvis du quoter med hele innlegg istedet for noen setninger av det jeg skrev hadde kanskje du/folk-som-leser skjønt hva som foregikk bedre. Hvordan du definerer frekkhet er heller ikke mitt problem. Og om jeg skal droppe å være frekk eller ikke bestemmer jeg selv, så lenge jeg ikke får advarsler så mener jeg at jeg har oppført meg som jeg skal. Det er du som admin/moderator som må huske å ta stilling til å ikke være for eple-kjekke bare fordi dere er det og det... Å kalle meg frekk? Bare fordi du ikke har gjort jobben din godt nok er det dummeste jeg har hørt på lenge. Endret 7. november 2004 av -Dreamer-
Nuvian Skrevet 7. november 2004 Skrevet 7. november 2004 Gothic,gothic2,spellforce er gode rollespill,spellforce er mer en mix av RTS/RPG men ingen RPG spill til PCn er bedre en Gothic2 ffs
Gromle Skrevet 7. november 2004 Skrevet 7. november 2004 Hvis ikke Diablo spillene er rpg så vet ikke jeg Hehe.. Da vet ikke du.. Diablo er ikke RPG. De er altfor overfladisk og og man har ingen muligheter til å ta egene valg. Og grunnen til at det har fått så mange priser i RPG kategorier, er vel for at de fleste mener ett spill er en RPG bare det er ett level-system og exp. points med... Hvis Diablo er en RPG, så er San Andreas det også.
Sneglen Skrevet 9. november 2004 Skrevet 9. november 2004 (endret) SW: KotOR anbefales på det sterkeste (holder på å spille gjennom det nå, artig!) NeverWinter Nights har jeg såvidt begynt på, men tøft er det! (Vet du allerede har nevnt det, sier meg bare enig). Dungeon Siege er artig, men ikke et like dypt spill som KotOR/NeverWinter. Sacred virker tøft, har ikke fått prøvd det så mye enda. Ikke et direkte rollespill, men Deus Ex (orginalen) er et svært, svært bra spill du bør prøve! Ellers ser jeg frem til World of Warcraft kommer Endret 9. november 2004 av -NeoRag-
santaclaw Skrevet 9. november 2004 Skrevet 9. november 2004 Sier bare penn og papir Dungeon & Dragons, men det er jo bare for spesielt intriserte. Eller nerder som noen kaller de som spiller det. Ellers har man jo Arcanum of steamwork and magic, som er et veldig bra spill.
~Alex~ Skrevet 9. november 2004 Skrevet 9. november 2004 (endret) Slettet. Endret 9. november 2004 av ~Alex~
~Alex~ Skrevet 9. november 2004 Skrevet 9. november 2004 [iC' date=06/11/2004 : 22:04] Her er prisene Diablo og Diablo 2 fikk: (Tatt fra Blizzrds hjemmeside)[slettet lang quote i mitt inlegg] Jeg vet ikke helt hvor i helvete folk har lært å lese, men om dere nekter på at Diablo spilla er rpg etter dette, så går jeg amok! En terrorist får ikke nobels fredspris, og et spill får ikke "Role Playing Game Of The Year" om det IKKE er rpg! Fikk lyst til å si stygge ord nå, men jeg vet at jeg ikke har lov til det her, så jeg lar være Simon Peres fikk nobels fredspris sammen med sin Palestinske motpart. Jeg, og de fleste som har intersse for denne konflikten vet at Simon Peres (Israelsk president) ikke gjorde mye for fred, heller jobbet imot. Og du kan vel si at hans politikk var på i grense landet for definisjonen terror. Men jeg er likevel ening Diablo er RPG, og det var nyskapende i sin tid. Så å rakke ned på Diablo (1og2) uten å ha spilt det funker vel dårlig.
HMaster Skrevet 9. november 2004 Skrevet 9. november 2004 En terrorist får ikke nobels fredspris, og et spill får ikke "Role Playing Game Of The Year" om det IKKE er rpg! Ehm, Yassir Arafat anyone? Uansett, hvis du ikke har valgfrihet til en viss grad i ett spill, så er det ikke rpg. roleplaying game.
Irminsûl Skrevet 9. november 2004 Skrevet 9. november 2004 Det er ikke snakk om å rakke ned på Diablo-spillene, men å si som sant er. Jeg skjønner godt at enkelte av dere vil at Diablo skal være et rollespill, slik at dere kan fremstå som vitende rollespill-fans. Identitet er viktig for veldig mange. Derfor kan det være hardt å høre sannheten, nemlig at Diablo nærmest er fritt for rollespillelementer. Det virker som at folk blir fornærmet når man sier at det er et action-spill, noe det jo også er! Jeg må legge til og si at rollespill på data ofte refereres til som CRPG (Computer Role-playing Game), fordi det er begrenset hvor mange rollespillelementer man kan ha i et data-spill, kontra "penn og papir". Når det er sagt, så er de eneste rollespillelementene hos Diablo karakter-attributter og et fantasy-tema. Noen nevnte at folk tråkker på Diablo uten å ha prøvd det, men jeg tror veldig mange som påstår at Diablo er et rollespill aldri har prøvd Fallout eller Planescape: Torment. Selv har jeg det første Diablo-spillet. Syntes det var morsomt de første fire, fem banene, men etterhvert så ble jeg så lei av den evinnelige klikkinga. Uttrykket "hack & slash" har vel skjeldent vært mer passende. Jeg ser gjerne at noen kan nevne hva som er så "rollespill" med Diablo. Det holder ikke å si at det har sverd og demoner, og at det fikk den og den prisen for beste rollespill noen år tilbake.
Civilix Skrevet 9. november 2004 Skrevet 9. november 2004 (endret) Det er ikke snakk om å rakke ned på Diablo-spillene, men å si som sant er. Jeg skjønner godt at enkelte av dere vil at Diablo skal være et rollespill, slik at dere kan fremstå som vitende rollespill-fans. Identitet er viktig for veldig mange. Derfor kan det være hardt å høre sannheten, nemlig at Diablo nærmest er fritt for rollespillelementer. Det virker som at folk blir fornærmet når man sier at det er et action-spill, noe det jo også er! Jeg må legge til og si at rollespill på data ofte refereres til som CRPG (Computer Role-playing Game), fordi det er begrenset hvor mange rollespillelementer man kan ha i et data-spill, kontra "penn og papir". Når det er sagt, så er de eneste rollespillelementene hos Diablo karakter-attributter og et fantasy-tema. Noen nevnte at folk tråkker på Diablo uten å ha prøvd det, men jeg tror veldig mange som påstår at Diablo er et rollespill aldri har prøvd Fallout eller Planescape: Torment. Selv har jeg det første Diablo-spillet. Syntes det var morsomt de første fire, fem banene, men etterhvert så ble jeg så lei av den evinnelige klikkinga. Uttrykket "hack & slash" har vel skjeldent vært mer passende. Jeg ser gjerne at noen kan nevne hva som er så "rollespill" med Diablo. Det holder ikke å si at det har sverd og demoner, og at det fikk den og den prisen for beste rollespill noen år tilbake. (kommenterer de linjene som er utheva) Å like rollespill har ikke noe høy status i dages samfunn, kan du forklare meg hvorfor da folk skulle gå til de lengder å kalle et ikke-rpg et rpg? Diablo har da endel veldig bra rollespillelementer, akkurat som det er mange action-elementer i spillet. Jeg har sett folk blitt opphissa fordi at andre folk mener at diablo ikke er et rollespill, men aldri hørt/lest at noen har benekta at det er et action-spill. Du tar egentlig å avslører at du selv ikke er så hardcore rollespiller når du nevner at fantasy-tema er et rollespillelement, karakterattributter vil heller ikke automatisk si at det er et rollespill. (du visste at PnP rollespill var mere enn D&D håper jeg?) Jeg har spillt både fallout og Planetscape: Torment, og synes dette er bra spill(vertfall PT), men de gjør da ikke diablo til mindre rollespill... Så til spørsmålet ditt; hva gjør diablo til et rollespill? Svaret er så enkelt som: du spiller en rolle! du starter med en figur, denne figuren følger du gjennom flere brett/kart, du må gjøre valg som har innflytelse på hvordan "historien" fortsetter framover. EDIT: forsåvidt er dette litt offtopic angående hva trådstarter spør om, så til trådstarter vil jeg anbefaler og laste ned flere moduler til nwn på nettet, vil spesiellt anbefale Demon og Shadows over Heliopolis. Endret 9. november 2004 av Civilix
Rafael Skrevet 9. november 2004 Skrevet 9. november 2004 Så til spørsmålet ditt; hva gjør diablo til et rollespill?Svaret er så enkelt som: du spiller en rolle! du starter med en figur, denne figuren følger du gjennom flere brett/kart, du må gjøre valg som har innflytelse på hvordan "historien" fortsetter framover. Greit, da er også Half-Life et rollespill (m/ sterke trekk av FPS i seg forsåvidt). Etter min mening er rollespill et spill der du kan spille en selvutvalgt rolle, der også dine handlinger påvirker omstendighetene. Som oftest så foregår det også enten i fortid eller fremtid, men det er en annen sak igjen. Denne definisjonen er det ikke jeg som kom opp med, og min gjengivelse av den kan virke noe uferdig i forhold til den jeg leste i en av krønikene til Locue i den norske utgaven av PC Gaming World.
Irminsûl Skrevet 9. november 2004 Skrevet 9. november 2004 Å like rollespill har ikke noe høy status i dages samfunn, kan du forklare meg hvorfor da folk skulle gå til de lengder å kalle et ikke-rpg et rpg? Nei selvfølgelig ikke. Det har jeg da vel heller ikke sagt. Jeg nevnte at folk liker å fremstå som "fanboys" og hatere av ting og tang på Internett. Følelsen av en slags anonymitet forsterker ofte meninger i diskusjoner som dette. Hva resten av samfunnet angår har ingen ting med saken å gjøre. Du tar egentlig å avslører at du selv ikke er så hardcore rollespiller når du nevner at fantasy-tema er et rollespillelement, karakterattributter vil heller ikke automatisk si at det er et rollespill. (du visste at PnP rollespill var mere enn D&D håper jeg?) For det første har jeg ikke sagt at jeg er "hardcore", og du missforstår fullstending når du sier at jeg mener at et fantasy-tema er et rollespillelement. Jeg ville bare poengtere hvor lite "rollespill" Diablo egentlig er når folk peker på slike ting som bevis. Jeg mener bastant at Diablo ikke er rollespill. Hvis andre mener noe annet så aksepterer jeg det - jeg ville bare kaste inn mine "2 cent" for å gi andre et perspektiv de kanskje mangler. Jeg har spillt både fallout og Planetscape: Torment, og synes dette er bra spill(vertfall PT), men de gjør da ikke diablo til mindre rollespill... Nei, det at de er bra gjør ikke Diablo til et mindre rollespill. Det er ikke kvalitet vi snakker om. Kanskje det er det folk henger seg opp i og tror? Så til spørsmålet ditt; hva gjør diablo til et rollespill?Svaret er så enkelt som: du spiller en rolle! du starter med en figur, denne figuren følger du gjennom flere brett/kart, du må gjøre valg som har innflytelse på hvordan "historien" fortsetter framover. Det samme kan sies om spill som Doom og Championship Manager. Du inntar en rolle og følger utivklingen i storyen og etterhvert får nye og bedre våpen, spillere osv. Hvis DET er alt som skal til, så skal det ikke mye til for at man kan slenge rollespillstemplet rundt omkring i alle retninger. Som sagt så er det begrenset hvor mange rollespillelementer man kan ha i et dataspill, så derfor blir det alltid litt ymse å kalle de "rollespill", men når man sammenligner de forskjellige titlene som er nevnt, er det vel ingen tvil om hvilket spill som kommer dårligst ut?
orjanos3.16 Skrevet 9. november 2004 Skrevet 9. november 2004 Så til spørsmålet ditt; hva gjør diablo til et rollespill? Svaret er så enkelt som: du spiller en rolle! du starter med en figur, denne figuren følger du gjennom flere brett/kart, du må gjøre valg som har innflytelse på hvordan "historien" fortsetter framover. Hvilke valg kan man ta i Diablo2 som har innflytelse på historien?
Hr. Jenssen Skrevet 9. november 2004 Skrevet 9. november 2004 Diablo er ikke RPG. *Går rundt og leter noe som er verd mindre enn 1000 spenn, slik at han kan knuse det i småbiter, slik at mords-lysten minker*
orjanos3.16 Skrevet 9. november 2004 Skrevet 9. november 2004 [iC' date=09/11/2004 : 16:58] Diablo er ikke RPG. *Går rundt og leter noe som er verd mindre enn 1000 spenn, slik at han kan knuse det i småbiter, slik at mords-lysten minker* Kan du ikke komme med noen flere argumenter for at Diablo er et CRPG, istedet for slike innlegg?
Irminsûl Skrevet 9. november 2004 Skrevet 9. november 2004 [iC' date=09/11/2004 : 16:58] Diablo er ikke RPG. *Går rundt og leter noe som er verd mindre enn 1000 spenn, slik at han kan knuse det i småbiter, slik at mords-lysten minker* Det eneste du oppnår med slike innlegg er å overbesive folk om hva slags person du er. Hvis de beste argumentene du har er å knuse ting, så er jeg glad jeg slipper å omgås med deg til daglig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå