Lex-Icon Skrevet 2. november 2004 Skrevet 2. november 2004 Hei har et kjapt spm angående IP-telefoni. Er helt grønn på området og har så vidt begynt å interessere meg for det, spesielt siden jeg har bluecom bredbånd og de har lanser i:phone. Før trodde jeg at IP-telefoni var at man bare kunne ringe til andre personer med lignende abonnement. Men dette er vel feil ikke sant? Spørsmålet er om man bruke denne tjenesten som vanlig telefon, at man kan ringe hvem som helst?
tacomodo Skrevet 3. november 2004 Skrevet 3. november 2004 Har hatt IP-telefoni en stund nå, og foruten prisen virker det hele som et stort skritt bakover. Elendig kvalitet, lyden spraker, lagging når man har på download samtidig. Skal du f.eks ringe kontofonen så kan det hende telefonen spraker så mye at trykker du "2" så kanskje det blir registrert som "22" siden det blir spraking/brudd midt i tonen. Nei, huff, for noe dritt det egentlig er.
Lex-Icon Skrevet 3. november 2004 Forfatter Skrevet 3. november 2004 Hmmm... Virker som om det er mange vidt forskjellige meninger om hvor bra IP-telefoni er så vidt jeg har lest. Må vel bare lese og undersøke mer om det selv. Har ISDN her hjemme og ADSL er av Bluecom. Det kjipe med nylanserte I:Phone er at man ikke kan bruke ISDN-telefoner. Er det generelt slik eller er det noen som leverer IP-telefonitjenester der dette er mulig?
^fmj Skrevet 3. november 2004 Skrevet 3. november 2004 ISDN-linjen har rett og slett ikke nok båndbredde til telefonen.
JPedro Skrevet 3. november 2004 Skrevet 3. november 2004 ISDN-linjen har rett og slett ikke nok båndbredde til telefonen. Hva har du røyka?!?!?! Det som det blir spurt om er hvorfor man ikke kan bruke en ISDN telefon istedet for Analog telefon koblet til adapteret Bluecom leverer. Forklaringen er enkel, fleste steder i verden så har ISDN en så lav penetrasjon, POTS er mye mere utbredt enn ISDN og derfor lages det ingen billige adaptere som konvertere fra ISDN til VoIP. Som igjen gjør det for dyrt VoIP tjeneste leverandører som Bluecom, å levere med ISDN til VoIP adapter. Jeg vet ikke om et eneste adapter som konverter fra ISDN til VoIP, hvis noen vet om slike, skrik ut
JPedro Skrevet 3. november 2004 Skrevet 3. november 2004 Har hatt IP-telefoni en stund nå, og foruten prisen virker det hele som et stort skritt bakover. Elendig kvalitet, lyden spraker, lagging når man har på download samtidig. Skal du f.eks ringe kontofonen så kan det hende telefonen spraker så mye at trykker du "2" så kanskje det blir registrert som "22" siden det blir spraking/brudd midt i tonen. Nei, huff, for noe dritt det egentlig er. Dette er problemet til VoIP leverandører som ikke har sitt eget nett og ikke kan reservere deler av båndbredden til VoIP eller prioritere VoIP trafikk igjennom nettverket som da Bluecom, NGT og Telenor kan. På langsikt vil uavhengig leverandører som IP24, Televoip og Telio få det tøft pga dette, så fremt de ikke får Post og Teletilsynet til å gjøre noe ala som blir nevnt -> http://www.cabledatacomnews.com/nov04/nov04-8.html
Lex-Icon Skrevet 3. november 2004 Forfatter Skrevet 3. november 2004 Det som det blir spurt om er hvorfor man ikke kan bruke en ISDN telefon istedet for Analog telefon koblet til adapteret Bluecom leverer. Forklaringen er enkel, fleste steder i verden så har ISDN en så lav penetrasjon, POTS er mye mere utbredt enn ISDN og derfor lages det ingen billige adaptere som konvertere fra ISDN til VoIP. Som igjen gjør det for dyrt VoIP tjeneste leverandører som Bluecom, å levere med ISDN til VoIP adapter. Jeg vet ikke om et eneste adapter som konverter fra ISDN til VoIP, hvis noen vet om slike, skrik ut Takker for svar.
butare Skrevet 3. november 2004 Skrevet 3. november 2004 (endret) Har hatt IP-telefoni en stund nå, og foruten prisen virker det hele som et stort skritt bakover. Elendig kvalitet, lyden spraker, lagging når man har på download samtidig. Skal du f.eks ringe kontofonen så kan det hende telefonen spraker så mye at trykker du "2" så kanskje det blir registrert som "22" siden det blir spraking/brudd midt i tonen. Nei, huff, for noe dritt det egentlig er. Vel... Har også hatt IP telefon en del måneder. Fungerer utmerket for meg. Har brukt det i Norge med Nextgentel uten problemer. Sitter nå i USA og ringer hjem med Telio. Har internett via kabel her borte. Sitter du på en 704/128 line og en steingammel analog telefon må du kanskje regne med en heller redusert linjekvalitet. Har kompiser både i Østerrike og Sarajevo. Begge kjører Telio uten problemer med linje- og samtalekvaliteten. Endret 3. november 2004 av butare
tacomodo Skrevet 3. november 2004 Skrevet 3. november 2004 Har hatt IP-telefoni en stund nå, og foruten prisen virker det hele som et stort skritt bakover. Elendig kvalitet, lyden spraker, lagging når man har på download samtidig. Skal du f.eks ringe kontofonen så kan det hende telefonen spraker så mye at trykker du "2" så kanskje det blir registrert som "22" siden det blir spraking/brudd midt i tonen. Nei, huff, for noe dritt det egentlig er. Vel... Har også hatt IP telefon en del måneder. Fungerer utmerket for meg. Har brukt det i Norge med Nextgentel uten problemer. Sitter nå i USA og ringer hjem med Telio. Har internett via kabel her borte. Sitter du på en 704/128 line og en steingammel analog telefon må du kanskje regne med en heller redusert linjekvalitet. Har kompiser både i Østerrike og Sarajevo. Begge kjører Telio uten problemer med linje- og samtalekvaliteten. Det reserveres 64Kbit til IP-telefoni så den linjen du nevnte skulle holde i masser. Har forsåvidt 2000/512
JPedro Skrevet 3. november 2004 Skrevet 3. november 2004 Det reserveres 64Kbit til IP-telefoni så den linjen du nevnte skulle holde i masser. Kan du utdype hvordan du reserverer de 64K eller mener du at din ISP evt Telio gjør dette?
tacomodo Skrevet 3. november 2004 Skrevet 3. november 2004 Det er reservert av de som leverer IP telefon. Jeg vet ikke hvordan jeg skal utdype det; det er det jeg fikk beskjed om av prosjektleder.
JPedro Skrevet 3. november 2004 Skrevet 3. november 2004 Høres "mystisk" ut, men hvilken VoIP leverandør bruker du og hvilken ISP. Samt hvordan er ditt nettverk hvor du bruker VoIP, ie er det hjemme og du har modem/ruter fra ISP og koblet VoIP utstyr og PC(er) til modem/ruter? Eller er PC(er) koblet igjennom VoIP utstyr som igjen er koblet til modem/ruter?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå