Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

er det vanskelig å skifte toppdekselpakning?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner ikkje til Opel, men på dei bilene eg har hatt så har det vært fort gjordt.

Skru av toppdekselet og fjern den gamle. Skrap og fjern den gamle uten å få restene ned i olja og uten å skrape i toppen. Ha på litt pakningsmasse på begge flatene og skru på. Husk å krysstrekk.

Skrevet
har en opel vectra som må ha ny toppdekselpakkning,,, er dette vanskelig og dyrt å gjøre,,, må jeg ha spes. verktøy for utføring av denne jobben...

:roll: takker for svar!!! :thumbup:

Du trenger ikke noe spesialverktøy for å skifte den.

Topp-pakninga derimot, krever litt mer 'know-how'. :yes:

Skrevet (endret)

Trykk? Når du råkjører så mye som du gjør er det ikke rart pakingen blir blåst i filler. Så alt blir jo slitt en gang også! :thumbup::)

Endret av Nicklas
Skrevet

Dersom du har turbo kan det skyldes for høyt trykk, det kan også komme av varmgang eller generell slitasje.

 

Toppdekselpakning er stort sett bare noen få skruer, ta av og sett på ny. Topp.pakning, må du jo av med toppen. På de fleste Opel'er er det grei jobb det. Du lærer en masse av å gjøre det ihvertfall. :)

 

Spesialverktøy er ikke nødvendig. Men husk, dersom pakningen er skikkelig gåen, kan toppen blitt skadet og må slipes for å bli bein igjen.

Skrevet
Dersom du har turbo kan det skyldes for høyt trykk, det kan også komme av varmgang eller generell slitasje.

 

Toppdekselpakkningen slites vel ikke noe mere om du har turbo eller ei, du tenker vel på toppakningen? Eller er jeg helt på jordet nå.

 

 

At pakningen må skiftes er nokk mest sansylig slitasje... alt slites når det brukes..

Skrevet

Toppdekselpakninga aka ventildekselpakninga kan ryke hvis trykket i veivhuset blir for stort, en slitt stempelring kan være nok. Dette kan hende på motorer som ikke har turbo også.

Skrevet
Når man bytter toppakning må man alltid sende inn toppen til plansliping! Jeg har byttet toppakningen på min Opel Omega 2.0i 1987 mod. det var kurant det!

nei, man MÅ ikke.. men er ikke dumt når man først har den av...

Skrevet (endret)
Når man bytter toppakning må man alltid sende inn toppen til plansliping! Jeg har byttet toppakningen på min Opel Omega 2.0i  1987 mod. det var kurant det!

Er ikke noe stress det da. Bare å pusse ned restene etter den gamle pakingen slik at den nye ikke blir ødelagt og at det ikke kommer olje på den, med et vanlig pussepapir.

Endret av Nicklas
Skrevet

Hold pussepapir vekke fra alle pakningsflater som du ikkje vil ha ødelagt. Bruk heller ei god skrape og unngå å skrape den veien som kan gi lekasje viss du skulle være uheldig å skrape i aluminiumen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...