Gå til innhold

Prøve i naturfag i morgen, glemt bok, need help!


flodhest

Anbefalte innlegg

Okey, læreren vår i natufrag har plutselig bestemt seg at vi skal ha prøve i morgen. Det som er kjipt er at jeg ikke har bok, har glemt den et eller annet sted, for jeg finner den ikke nå. Læreren vår har gitt oss prøva, men det hjelper ikke stort når jeg ikke har noe å lese på.

 

Dessuten må jeg lese til teoriprøven jeg skal ha i morgen så jeg er i dette øyeblikket litt stresset. Argh!

 

Så da trenger jeg hjelp, er det noen her som kunne tenke seg å slenge opp et svar eller to på det dere vet? Prøven kommer her:

Prøve naturfag 3AFPA, 20. september 2004

Navn:__________

Oppgave 1

Hva er en populasjon?

 

 

Hva styrer en populasjonsvekst?

 

 

Hva vil det si at bæreevnen i et område er nådd?

 

 

 

Oppgave 2

Hva mener vi med at en art er tilpasset miljøet? Gi et eksempel

 

 

 

Hva er naturlig utvalg?

 

 

 

Hva er kunstig utvalg?

 

 

 

Hva er årsaken til at nye arter kan oppstå? Gi gjerne et eksempel

 

 

 

Oppgave 3

Hva er årsaken til at vann er et godt løsemiddel?

 

 

 

 

 

Hva skjer hvis vi tilfører is med temperatur 0 ºC, energi i form av varme?

Øker temperaturen med en gang?

 

 

 

 

Du løser litt kopperklorid (CuCl2) i vann og setter en positiv og en negativ elektrode ned i løsningen.

I) Hvilke stoffer blir dannet ved de ulike elektrodene?

 

 

II) Hvordan kan vi påvise disse stoffene?

 

 

III) Skriv reaskjonslikningene for det som skjer ved hver elektrode.

 

 

 

Hva skjer når vi løser Magnesiumjodid (MgI2) i vann? 

Skriv reaksjonslikningen.

 

 

Oppgave 4

Hva er en fellingsreaksjon?

 

 

Vi løser Kopperklorid (CuCl2)  og Kaliumkromat (K2CrO4) i vann. Deretter blander vi disse to løsningene. Skriv opp reaksjonslikningene.

 

 

 

Oppgave 5

Skriv det du vet om forbrenning.,

 

Om jeg får noen svar blir jeg fryktelig glad! :)

Endret av flodhest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1a) Flere forplantningsdyktige individer av samme art som lever i et område.

 

1b) Fødsler, død, innvandring og utvandring.

 

1c) Dvs at området arten lever i kan ikke holde liv i fler individer. (kan holde liv i de som allerede bor der, men ingen flere).

 

2a) Tilpasning betyr grovt at arten kan overleve der den lever.

 

2b) Individene med de best tilpassede egenskapene overlever.

 

2c) Mennesker som bestemmer hvilke egenskaper som får overtaket.

 

2d) Hvis f.eks en art skilles og holdes fra hverandre, parrer seg med andre arter for så og bli samlet igjen. Da er det ikke sikkert disse artene kan parre seg med hverandre og få forplantningsdyktige avkom.

 

Kan ikke noe om kjemi så dette er det jeg har å bidra med. Tar intet ansvar for feil o.l.

Lenke til kommentar
Oppgave 1

Hva er en populasjon?

Gruppen levende, forplantningsdyktige individer innenfor et og samme habitat (leveområde).

 

Hva styrer en populasjonsvekst?

 

Enkelt sett: Frafall (død), fødsler, imigrasjon, emigrasjon.

 

Dette igjen styres av habitatet: Tilgang på mat, kulde, populasjonen i seg selv (for stor populasjon = for lite mat og leveområde), sykdom, rovdyr, etc. etc. Alle miljøfaktorene du kommer på.

 

Hva vil det si at bæreevnen i et område er nådd?

 

Som nevnt ovenfor: Grensen for hvor mange individer som kan leve innenfor et bestemt habitat er nådd.

 

 

 

Oppgave 2

Hva mener vi med at en art er tilpasset miljøet? Gi et eksempel

 

Vi mener at en art har utviklet overlevelsesegenskaper som trengs i det respektive habitatet. For eksempel er isbjørnen godt beskyttet mot kulde, med pels spesiellt tilpasset for å isolere mot ekstrem kulde. Arten har egenskaper som gjør den overlevelsesdyktig.

 

 

 

Hva er naturlig utvalg?

 

De sterkeste og best tilpassede overlever og fører arten videre, slik vil arten utvikle seg slik at den bedre og bedre overlever i sitt miljø.

 

Hva er kunstig utvalg?

 

At vi på kunstig vis griper inn og bestemmer hvem som skal overleve, slik at vi kan tilpasse en art i en kunstig retning.

 

Gidder ikke legge hjernen i bløt for å huske resten. :mrgreen:

Lenke til kommentar

3b) Nei, energien blir først brukt til å "rive" molekylene fra hverandre. Hydrogenbindingene holder molekylene sammen.

 

4a) Med fellingsreaksjoner kan vi lage bunnfall, som kan vise oss om et salt er lett- eller tungtløselig.

 

 

 

 

Fritt fra min ofte sviktende hukommelse!

Lenke til kommentar
Hva skjer hvis vi tilfører is med temperatur 0 ºC, energi i form av varme?

Øker temperaturen med en gang?

Nei, energien blir brukt til å forandre vannets (isens) tilstand (form), dvs at energien blir brukt til å smelte isen til vann, deretter begynner temperaturen (i vannet) å stige.

 

Du løser litt kopperklorid (CuCl2) i vann og setter en positiv og en negativ elektrode ned i løsningen.

I) Hvilke stoffer blir dannet ved de ulike elektrodene?

 

 

II) Hvordan kan vi påvise disse stoffene?

 

 

III) Skriv reaskjonslikningene for det som skjer ved hver elektrode.

I Cu blir negativt ("mister" et elektron), Cl blir positivt ("får" et elektron). Tar jeg ikke helt feil går elektronene i strøm fra - til + og de negative atomene (Cu) vil da samle seg ved den positive elektroden, mens de positive atomene (Cl) vil samle seg ved den negative elektroden. Cu vil bli til et tynt lag med kobber (metall) på elektroden, mens Cl vil bli til klorgass i form av bobler som enten "fester" seg på elektroden eller bobler opp.

 

IIICuCl2 + aq -> Cu- + 2Cl+ + aq

 

 

:blush: altfor treig

(er bittelitt usikker på I, kan noen bekrefte??)

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg kjeder meg...

 

Hva er en populasjon?

 

Naturens vesener er delt inn i flere klasser: individer, arter, familier, slekter, klasser og ordener. En populasjon er (som nevnt flere ganger) mengden arter innenfor et økosystem/habitat.

 

Hva styrer en populasjonsvekst?

 

Det er fire faktorer: fødsel, innvandring, død og utvandring.

 

Hva vil det si at bæreevnen i et område er nådd?

 

Det største antall individer av en art et område kan holde liv i.

 

Hva mener vi med at en art er tilpasset miljøet? Gi et eksempel

 

En art kan utvikle seg til å tilpasse seg omgivelsene sine. Ta for eksempel giraffen sin lange hals; de lever i områder med høye trær.

 

Hva er naturlig utvalg?

 

Survival of the fittest - Den mest tilpassede overlever. Darwin nevnte disse fire faktorene:

 

V - Variasjon

O - Overproduksjon

K - Konkurranse

N - Naturlig utvalg

 

Konkurransen innenfor et område vil resultere i at den mest tilpassede overlever (nei, ikke den "sterkeste")

 

Hva er kunstig utvalg?

 

Ved kunstig utvalg er det vi mennesker som bestemmer hvilke egenskaper som får overtaket.

 

Hva er årsaken til at nye arter kan oppstå? Gi gjerne et eksempel

 

Egenskapene til individer blir ofte gradvis forandret. Noen hurtigere enn andre; det avhenger av hvor hyppig endringen av miljøet skjer. Si at vi har en fugle-art sekludert på en øy. Flyr halvparten bort på en annen øy med andre omgivelser vil de bli nødt til å forandre seg eller dø ut.

 

Hva er årsaken til at vann er et godt løsemiddel?

 

Vann er en dipol. Vannets pluss- og minusladninger kan rive løs f. eks. ionebindinger, så lenge kreftene (ta hvis du kaster vann på noe) er større en ionebindingen.

Lenke til kommentar
  • 11 år senere...

TRENGER HJELP TIL PRØVE I MÅRRA, plis

 

Genmodifisering - definisjon

Genmodifisering av mikroorganismer – eksempler og metode s. 237

Genmodifisering av planter og dyr – eksempler og metoder.

Genmodifisert mais – trygt eller ikke? Sammenlign argumenter og diskuter muligheter og utfordringer omkring GMO mais.

Er GMO –mat tillatt i Norge

 

Kloning

Kloning av gener

Kloning av planter

Kloning av dyr

Kloning av mennesker

Gi eksempler og forklar metoder som benyttes.

 

(Medisinsk bruk av bioteknologi – prøverørsteknikk, fostervannsprøver, stamceller, gentesting)

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...