Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Brille- og linsetråden !


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fikk ikke linser først i år, og jeg er 16 år nå og er 17 over nyåret som kommer.

 

 

hmm, jeg har da -2.00 og -2.50 i linser

 

og Øyelegen min sier jeg kunne tatt laseroperasjon.

 

Vil dette da fjerne mitt behov for linser? moren min sier noe bull som om han sa de kunne korigere synet mitt slik at de ble mer nærmere hverandre slik at det ble biligere å produsere linser til meg.

 

Problemet mitt er at jeg egentlig ikke stoler så fryktelig mye på henne, siden hun er ganske (sorry mamma) dum.

 

hun er liksom bare bra på det hun gjør, og det er å vaske gamle folk i røva (ja, hun er sykepleier på gamlehjem).

 

Det jeg hørte var : "ved laseroperasjon vil du se så bra (så viste han meg i det kinkye apparatet de har, og jeg så perfekt slik jeg gjør med linsene) og så sa han noe rabalder jeg ikke husker" <--- to år siden, og moren min og jeg diskuterer fortsatt.

 

alt oppsumert :

 

Noen som vet hva laseroperasjon gjør med øynene og kan fordype litt slik at jeg forstår bedre?

 

eller gi meg en liten pekepinn jeg kan lese på :D

Lenke til kommentar

Ved laseroperasjon korrigerer de linsen i øyet ditt så tilnærmet 0/0 som de klarer. Du er derimot ikke garantert å få feilfritt syn, og det er mulig du må bruke lesebriller etter en slik operasjon. Synet vil også forverres på naturlig måte etter som du blir eldre, så du må kansje ta flere operasjoner, eller starte med briller/linser igjen etter en stund.

 

Selve "inngrepet" gjøres på noen minutter under lokalbedøvelse, og du går hjem samme dagen. De tar først ene øyet, også andre øyet etter fjorten dager, for å hindre infeksjoner.

Endret av likferd
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei!

 

Kjøpte mine første briller i dag, innfatning fra Dolce & Gabbana. Nok om det. Hadde -0.75 på høyre øye og -0.50 på venstre. Optikeren jeg var hos anbefalte at jeg skulle bruke briller, så konklusjonen ble til at jeg trengte hvilebriller. Grunnen er mest fordi jeg må myse når jeg ser på TV og er forran en dataskjerm. Ellers når jeg skal ut og gjøre andre ting så vil jeg mest sannsynlig la de ligge hjemme.

 

Utrolig fornøyd, myser egentlig ikke i det hele tatt og ser mye bedre! :)

Lenke til kommentar

Hvor mye kosta brillene ? :)

 

Briller kjøpte jeg som hvilebriller i Januar til hvilebriller, men brukte kun linser og gjør det ennå. I Januar hadde jeg da -0,75, nå har jeg 2,50 når jeg tok synstest i September. Men nå er det kun linser på meg ass :)

 

Fikk brukt brillene engang når jeg så på tv ikke mer, nå er det for dårlig styrke i dem :p

Lenke til kommentar

Brillene kostet 1911,- og glassene 1200,-. Ble litt dyrt, men jeg ønsket da et par kule briller som jeg ser bra ut med, kan du si. Totalt 3200,- med synstest og arbeid i tillegg. Fikk litt avslag, hehe.

 

Alt i alt er jeg veldig fornøyd egentlig! Selve brillene er svarte og dama i butikken sa at de passet veldig bra på meg. Kanskje brillene ''skriker'' litt mye med sine ''D&G''-bokstaver på siden, men det får vel bare være så. Det var ikke derfor jeg valgte brillene, tro meg, men for at de så pene ut og passet godt på meg. :)

Endret av Onyx
Lenke til kommentar

Godt å høre. Hos Argus-Syn koster det visst 10.000,- per øye.

 

Dette er jo selvsagt verdt prisen, men det er jo selvfølgelig ikke alle som har tilgang til en så stor sum med penger. Derfor brillevalget og linsebruken. Men selvsagt, over lengre tid med kjøp av linser, så ender man jo opp med en stor sum. Så i hovedsak er egentlig briller den beste utveien. Men ser man igjen på en annen side - ødelegger man brillene, så er man i begynnelsen igjen!

 

Dette er vel en smaksak og i den grad man har problemer med synet. Selv har jeg lest om de som har over -2.00 og opp til -4.00. Det må være veldig plagsomt. Godt at det finnes slike muligheter i alle fall. :)

Lenke til kommentar
Jeg må ut med 21000 for å få det gjort i Praha. Sjekk på www.lasikreise.no

Jeg har tro på at dette er minst like bra og gjerne bedre enn det som en får i Norge. Utstyret de har der nede finnes ennå ikke i Norge. Tiden vil vise hvor bra det egentlig er :) 16.januar reiser jeg :)

Er det utsyret som de har i Tsjekkia bedre enn i Norge? Da tenker jeg teknologi-messig. :)

 

Uansett. Du får ha en god tur og en god behandling i Praha. Jeg øsnker deg lykke til og et godt syn videre på nyåret!

Lenke til kommentar
Jeg må ut med 21000 for å få det gjort i Praha. Sjekk på www.lasikreise.no

Jeg har tro på at dette er minst like bra og gjerne bedre enn det som en får i Norge. Utstyret de har der nede finnes ennå ikke i Norge. Tiden vil vise hvor bra det egentlig er :) 16.januar reiser jeg :)

Er det utsyret som de har i Tsjekkia bedre enn i Norge? Da tenker jeg teknologi-messig. :)

 

Uansett. Du får ha en god tur og en god behandling i Praha. Jeg øsnker deg lykke til og et godt syn videre på nyåret!

 

Stemmer, det er kun 10 klinikker i europa som har utstyr som utfører "skalpellfri" laseroperasjon. Legen i Tsjekkia var en av de første i Europa som har tatt dette i bruk og dette har pr. dags dato enda ikke kommet til Norge. Når dette utstyret kommer til norge, vil en slik opperasjon koste fra 40000 og opp. Jeg skal ikke gå så mye mer inn på detaljer, men alt finner en hjemmesidene til lasikreise samt andre sider rundtom på nettet.

 

P.S.

Her er link til klinikken som skal utfører grillinga http://www.goc.cz/EN/

Endret av Beinet1
Lenke til kommentar

For min del funker det ikke med 24/7-linser. Hadde de en periode, men hver morgen tok det ca 5 min før jeg så klart, og det føltes liksom "feil" å sove med dem (antagelig siden jeg hadde brukt månedslinser noen år allerede). Det endte med at jeg fikk infeksjon på øyet. Yeee!

 

Nå går det i vanlige månedslinser, men er ofte jeg kunne tenkt meg å bytte til dagslinser! Å sitte i et roskildetelt og styre med månedslinserlinser er ikke drømmesituasjon! Jeg får dessuten alltid bank av optikern fordi jeg er så dårlig til å kni på linsene om kvelden. Gjør det egentlig aldri.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jeg må ut med 21000 for å få det gjort i Praha. Sjekk på www.lasikreise.no

Jeg har tro på at dette er minst like bra og gjerne bedre enn det som en får i Norge. Utstyret de har der nede finnes ennå ikke i Norge. Tiden vil vise hvor bra det egentlig er :) 16.januar reiser jeg :)

Er det utsyret som de har i Tsjekkia bedre enn i Norge? Da tenker jeg teknologi-messig. :)

 

Uansett. Du får ha en god tur og en god behandling i Praha. Jeg øsnker deg lykke til og et godt syn videre på nyåret!

 

Stemmer, det er kun 10 klinikker i europa som har utstyr som utfører "skalpellfri" laseroperasjon. Legen i Tsjekkia var en av de første i Europa som har tatt dette i bruk og dette har pr. dags dato enda ikke kommet til Norge. Når dette utstyret kommer til norge, vil en slik opperasjon koste fra 40000 og opp. Jeg skal ikke gå så mye mer inn på detaljer, men alt finner en hjemmesidene til lasikreise samt andre sider rundtom på nettet.

 

P.S.

Her er link til klinikken som skal utfører grillinga http://www.goc.cz/EN/

 

 

Nå er det gjort, sverer på spm og deler erfaringer på denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=878616&st=20

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...