Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Brille- og linsetråden !


Kurt P

Anbefalte innlegg

Har nettopp hatt Kronisk betent talgkjertel i øyelokket og lurer på om det er anbefalt og skifte mnd-linsene  som jeg brukte da jeg fikk det. Har brukt de 1 uke.

 

Bør jeg skifte til nye?

8809201[/snapback]

 

Nå har ikke jeg satt meg skikkelig inn i denne øyesykdommen her.. men har hatt øyekatarr og da fekk jeg beskjed om å bytte både linser og buret som jeg har dei i. Dette for å unngå at bakterier ikke blir videreført.. og at det kommer igjen

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei, har hvert å sjekket synet nå, jeg hadde skjev hornhinne på ett av øyene mine. Og det gjør at jeg sliter litt med hodepine og ikke ser helt som jeg skal osv. Jeg ser ikke så veldig positivt på dette med briller (bortsett fra at synet mitt blir bedre såklart) å vise meg foran venner og folk med briller, har tenkt å bare bruke de hjemme. Så jeg bare lurte på om det går ann å kjøpe linser for folk med skjev hornhinne ??

Lenke til kommentar

de brukes i en måned men du tar dem av om natten og har dem i en rensende væske. Er du tørr på øynene fra før kan det føles mer ubehagelig med måneds enn med dagslinser. Antar at slike spesiallinser også koster litt mer enn vanlige månedlinser. Men snakk med nærmeste optiker, feks brilleland som jeg er fornøyd med

Lenke til kommentar
de brukes i en måned men du tar dem av om natten og har dem i en rensende væske. Er du tørr på øynene fra før kan det føles mer ubehagelig med måneds enn med dagslinser. Antar at slike spesiallinser også koster litt mer enn vanlige månedlinser. Men snakk med nærmeste optiker, feks brilleland som jeg er fornøyd med

8963523[/snapback]

 

Men er det noe vits å kjøpe briller da ?.. jeg tenker at hvis disse månedslinsene er ubehaglige, vil jeg sikkert bare bruke de til trening osv.

Lenke til kommentar
de brukes i en måned men du tar dem av om natten og har dem i en rensende væske. Er du tørr på øynene fra før kan det føles mer ubehagelig med måneds enn med dagslinser. Antar at slike spesiallinser også koster litt mer enn vanlige månedlinser. Men snakk med nærmeste optiker, feks brilleland som jeg er fornøyd med

8963523[/snapback]

 

Men er det noe vits å kjøpe briller da ?.. jeg tenker at hvis disse månedslinsene er ubehaglige, vil jeg sikkert bare bruke de til trening osv.

8965080[/snapback]

 

Briller er alltid fint å ha... Det er greit å ta månedslinsene av om kvelden slik at øyene får hvile seg til neste dag. Og da er briller bra å bruke. Vist du blir mye tørr på øyene så vil jeg anbefale comfort dråper.. Tar 1-2 dråper på hvert øye

Lenke til kommentar
de brukes i en måned men du tar dem av om natten og har dem i en rensende væske. Er du tørr på øynene fra før kan det føles mer ubehagelig med måneds enn med dagslinser. Antar at slike spesiallinser også koster litt mer enn vanlige månedlinser. Men snakk med nærmeste optiker, feks brilleland som jeg er fornøyd med

8963523[/snapback]

 

Men er det noe vits å kjøpe briller da ?.. jeg tenker at hvis disse månedslinsene er ubehaglige, vil jeg sikkert bare bruke de til trening osv.

8965080[/snapback]

 

Briller er alltid fint å ha... Det er greit å ta månedslinsene av om kvelden slik at øyene får hvile seg til neste dag. Og da er briller bra å bruke. Vist du blir mye tørr på øyene så vil jeg anbefale comfort dråper.. Tar 1-2 dråper på hvert øye

8965536[/snapback]

 

Hehe, takk for gode råd. Blir sikkert bra dette:P

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-v6cLnSOv3V

Hei.

Jeg har til nå brukt briller i 5 - 6 år og er ganske lei. Kunne tenkt meg å konvertere til linser. Er det noen som kan anbefale hvilke linser jeg kan kjøpe til en ikke alt for dyr penge?

 

Jeg har sett en del på linser via internett, og funnet noen mulige. Men jeg er ikke sikker på kvalitet etc. F.eks disse linsene ( LINK ), er de av veldig dårlig kvalitet siden de er så billige?

Finner linser som er flere ganger dyrere. Er de mye bedre?

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar

Valg av linser er utrolig individuelt, gå til en optiker og sjekk synet. Og deretter prøv ulike merker der, brilleland har vært greie for meg, men jeg kan tenke meg at alle de store selskapene er greie. De små lokale pleier ikke å ha mulighet til å la deg prøve mange forskjellige linsemerker.

 

Det er viktig at du finner et merke som passer deg

Lenke til kommentar
Men jeg er ikke sikker på kvalitet etc. F.eks disse linsene ( LINK  ), er de av veldig dårlig kvalitet siden de er så billige?

Finner linser som er flere ganger dyrere. Er de mye bedre?

 

Takker for svar.

9027335[/snapback]

 

Jeg brukte Focus Dailies før, jeg vil si at de er ganske OK.

 

Husk å ha linsene av 30 minutter om morgen/kveld, ellers kan du få infeksjoner.

 

Jeg har vært veldig dårlig på dette, men så sa optikeren at jeg hadde en begynnende øye-infeksjon, så da begynte jeg også med det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-v6cLnSOv3V

Men er det slik at jeg helst bør snakke med optiker først ?

Eller går det an å bestille rett fra nett? Noen som har erfaringer?

Evt. Er det viktig at jeg tar en ny synstest? Den siste ble tatt for ca. 1 år siden.

Lenke til kommentar
Men er det slik at jeg helst bør snakke med optiker først ?

Eller går det an å bestille rett fra nett? Noen som har erfaringer?

Evt. Er det viktig at jeg tar en ny synstest? Den siste ble tatt for ca. 1 år siden.

9029937[/snapback]

 

Synstest er et must, kjipt å ha linser for et halvt år med feil styrke. Og det du sparer på nett kan ofte oppveies av hjelp og fleksibilitet til butikker.

 

Det er utrolig deilig å kunne prøve x antall merker gratis, få gratis linse og brillekontroll, gratis opplæring av linser, gratis utskiftning av linser du har igjen ved endring av linsestyrke, ha samme optiker i alle norges større byer om noe skulle skje osv osv. Du betaler litt ekstra for å kjøpe i butikk, men jeg vil nå si at på noe så viktig er det verdt det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bumper denne tråden i håp om noen tips.

 

Vært til synstest nå for første gang på et par år. Har vært aktiv linsebruker med månedslinser (som tas av om nettene), og har ikke hatt noe merkbart problem med det.

 

Skal jo egentlig teste hvert år men grunnet mye flakking på studier og jobb har dette rent ut i sanden.

 

I dag får jeg beskjeden om at styrken fremdeles er noenlunde den samme, men at jeg nå har 96% synskvalitet på venstre øye og bare 60% på høyre øye. Fikk kort og godt sjokk, og skal tilbake på sjekk neste uke hos en ny optiker. Er det fortsatt ille så er det rett til øyenlege.

 

Jeg lurer fælt på hva dette er for noe, og optiker visste egentlig ikke. Øynene mine viste litt tegn til overbruk (jeg sovna med dem på senest i går, men gjør ikke dette ofte, og jeg skulle få nye linser som pustet bedre, men utover dette var det ikke noe i veien for at jeg kunne fortsette å bruke linser.

 

Har noen erfaring med hva denne plutselgige droppen i synskvalitet (altså ikke styrke, men kvalitet, skjønte ikke opplegget helt selv) kan skyldes? Det er fortsatt noen uker til jeg evt. kan få time hos øyelege, og jeg er noenlunde bekymra over å "plutselig" ha 60% synskvalitet på ett øye, spesielt siden jeg virkelig ikke kan si å ha merket noe særlig til dette i hverdagen.

 

Har optikeren blingsa og tatt feil, eller har jeg en sykdom av noe slag?

Lenke til kommentar
Har nettopp hatt Kronisk betent talgkjertel i øyelokket og lurer på om det er anbefalt og skifte mnd-linsene  som jeg brukte da jeg fikk det. Har brukt de 1 uke.

 

Bør jeg skifte til nye?

8809201[/snapback]

Har kulen gått vekk enda, eller må du få den fjernet kirurgisk?

Når jeg fikk diagnostert det samme fikk jeg først antibiotika, før jeg så ble sendt til øyelege som opererte det vekk(i går), og jeg går nå på en ny runde med antibiotika, som har den fine effekten at synet blir "blury" på øyet. Så jeg kan egentlig ikke tenke meg at du bør bruke linser i hele tatt under noe slikt, siden det er snakk om å forhindre bakterier etc i å spre seg. Bruker du øyedråper og linser omhverandre vil det vel være begrenset hvor mye det hjelper.

 

Nå bruker jeg hverken briller eller linser nå, men jeg tror ikke det kan være særlig optimalt å bruke linser når øynene renner titt og ofte.

 

Har du evnt spørsmål rundt det er det bare å sende en PM. :)

 

stonebro: Du blir vel videresendt til øylege for å dobbelsjekke, men har du f.eks søsken med de samme problemene?

Endret av Ueland
Lenke til kommentar
stonebro: Du blir vel videresendt til øylege for å dobbelsjekke, men har du f.eks søsken med de samme problemene?

9098730[/snapback]

 

Nei, dog nærsynthet er det mer enn nok av i familien.

 

Vi får se. Jeg får ny optikertime til uka, og dersom den andre optikeren kommer til samme resultat er det rett til øyelegen ja. Men dette skremte meg litt for å si det slik. 60% er ganske lite, og du merker ikke så mye til det med begge øynene åpne siden du rett og slett venner deg. Det har også gått veldig fort - ca. 2 år, maks 3 dersom dette ikke kunne ha blitt oppdaget ved standard linsekontroll (altså synstest med linser på). Var egentlig bare "flaks" at jeg gikk for en mer grundig synstest denne gangen...

Lenke til kommentar

Jeg sliter av og til veldig med å få satt på linsene. Er det noen som har tips? Jeg har for lengst vent med til å ta på øyet med fingrene, det er ikke problemet, men de vil ofte ikke feste seg på øyet. Jeg har prøvd flere kombinasjoner som jeg kan tenke meg uten resultat. Min prosedyre er dusj->hente en pakke dagslinser og åpne de, legge alufolien over så det ikke svever støv nedpå mens jeg vasker hendene grundig og skyller godt av såpen->lufttørke hendene ved å vifte de febrilsk før jeg prøver å ta på linsene.

 

I 7 av 10 tilfeller vil jeg slite med å få satt linsen på, spesielt på høyre øye. Av og til får jeg ikke de på i det hele tatt og kaster linsene og blir mektig irritert. Jeg snuser og har til og med prøvd å vente en time eller flere før jeg tar på linsene i tilfelle det økte blodtrykket fra nikotinen gjør det vanskeligere.

 

De gangene jeg får de på med en gang er det helt greit, men om jeg sliter litt og gjør noen forsøk først så vil jeg i halvparten av tilfellene reagere med en voldsom tåreflom og blodrøde øyne og øyet blir så følsomt at jeg ikke alltid klarer å ta av igjen linsen og må legge meg i fosterstilling og bite i tunga mens jeg venter på det gir seg (mildt overdrevet)

 

Jeg er ganske sikker på at dette er noe med teknikken min jeg gjør feil. Heftet fra brilleland hjelper meg ikke med dette, så jeg håper noen andre har begynnertips. Løser det seg ikke får jeg ta kontakt med brilleland igjen etterhvert. Heldigvis er jeg ikke så nærsynt at jeg ikke klarer å gå en dag uten korreksjon. Brillene har jeg også liggende på lur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...