Gå til innhold

Halloween i Norge - Galt eller riktig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
La folk velge selv, ja for all del. Jeg vil bare hindre reklamekukene i å skape irrasjonelle behov.

Det er viktig å beskytte sauene mot seg selv, ikke sant?

Der kom det sedvanlige anti-elitisme argumentet gitt.

 

Det handler ikke om å beskytte folk, men å hindre reklamekukene i å skap ett irrasjonelt behov. Man er ikke sau fordi man biter på reklamen. Dagens reklame er resultatet av årevis med seriøs forskning om hvordan å påvirke forskjellige folk.

Lenke til kommentar
Det er blitt skapt et marked  - ja. Markedet er ikke engang mettet. Så la folk få velge selv, det er ikke tvang om å feire halloween. :)

Poenget er jo at handelsstanden skaper ett behov man tidligere ikke har hatt for å få folk til å forbruke mer og mer og mer som man ikke trenger.

 

Hva mener du med at markedet ikke er mettet? Prøver du å si at det er mulig å sakpe ett enda større behov blant enda flere mennesker?

 

La folk velge selv, ja for all del. Jeg vil bare hindre reklamekukene i å skape irrasjonelle behov.

Riktig, markedet er ikke mettet. Kanskje vi er klare for flere tradisjoner? :)

 

Ingen tvinger deg til å høre på reklamemennene du snakker om. Reklame og kommunistisk TVANG er to HELT forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Riktig, markedet er ikke mettet. Kanskje vi er klare for flere tradisjoner? :)

 

Ingen tvinger deg til å høre på reklamemennene du snakker om. Reklame og kommunistisk TVANG er to HELT forskjellige ting.

Så med at markedet ikke er mettet mener du at det fremdeles er mulig å skape irrasjonelle behov?

 

Nei, det er ikke direkte tvang. Reklamekukene er mye smartere enn som så. Her lurer man behov inn i skallen på folk. Det er ikke noe bedre at man skaper det inntrykket at barn er tapere om de ikke er med halloween enn at man tvinger de til å kjøpe dyre drakter.

 

På sitt beste får reklame folk til å føle at uten produktet deres, er du en taper ... Barn er veldig følsom for dette. Hvis du forteller dem at de skal kjøpe noe, yter de motstand. Men hvis du forteller dem at de blir en dust hvis de ikke kjøper, så har du oppmerksomheten deres. Du åpner følelsesmessige sårbarheter, og det er veldig lett å gjøre det med barn, fordi de er de mest følelsesmessig sårbare.
Lenke til kommentar
Hva vil du fram til?

At klassekampen ingår i din definisjon av reklamekuk. Eller er klassekampen noe vi faktisk trenger?

Reklamene til Klassekampen er for det første veldig uskyldige, for det andre så er ikke klassekampen ett irrasjonelt behov.

 

Dog, kaffekopper med det kommunistiske manifest i Marx håndskrift på er ett irrasjonellt behov.

 

Men jeg klarer ikke å se linken mellom Klassekampens vervekampanje og det at man skaper behov for å feire halloween.

Lenke til kommentar
Men jeg klarer ikke å se linken mellom Klassekampens vervekampanje og det at man skaper behov for å feire halloween.

Mulig jeg forhåndsdømmer deg, men jeg sitter med et inntrykk av at du vil forby reklame.

Det hadde vært fint. Eventuelt så kan vi avgiftsbelegge reklame så kraftig at det blir ulønnsomt.

Lenke til kommentar
Det hadde vært fint. Eventuelt så kan vi avgiftsbelegge reklame så kraftig at det blir ulønnsomt.

Et ikke så dumt forslag egentlig. Her er det viktig å skille mellom markedsføring og reklame. Å bli kvitt all den hodeløse reklamen, som kun har til formål å øke et allerede alt for stort forbruk, hadde nok vært både miljøet og forbrukerne til gode.

Lenke til kommentar
Det er blitt skapt et marked  - ja. Markedet er ikke engang mettet. Så la folk få velge selv, det er ikke tvang om å feire halloween. :)

Poenget er jo at handelsstanden skaper ett behov man tidligere ikke har hatt for å få folk til å forbruke mer og mer og mer som man ikke trenger.

 

Hva mener du med at markedet ikke er mettet? Prøver du å si at det er mulig å sakpe ett enda større behov blant enda flere mennesker?

 

La folk velge selv, ja for all del. Jeg vil bare hindre reklamekukene i å skape irrasjonelle behov.

Riktig, markedet er ikke mettet. Kanskje vi er klare for flere tradisjoner? :)

 

Ingen tvinger deg til å høre på reklamemennene du snakker om. Reklame og kommunistisk TVANG er to HELT forskjellige ting.

hele poenget vårt (mitt og olsen) er at, nei, det er ingen som tvinger DEG eller MEG til å høre på "reklamen". Dessverre er ikke ungene like smarte...enkelt og greit. Unger er lettpåvirkelige. Det er da vitterlig ulovlig å rette markedsføring direkte mot barn også(?)...det er en grunn til det...

 

(prøv å forklare til en liten 5åring som står og griner at han ikke får halloween effekter fordi det er en kunstig feiring som ikke har opphav i norsk tradisjon, men er noe handelsstanden har stelt i stand for å tjene mer penger...Da får du gjennomslag... :roll: )

 

Snart vil dem (butikkene) vel ha oss til å feire "thanksgiving" også... :no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...