Gå til innhold

kun 2 år garanti på skjermkort?


larsipan

Anbefalte innlegg

Hei, har hatt krøll med mitt GAINWARD g4ti4200 nå i ca 2 år + 45dager..

fikk stadig rare farger over hele skjermen ved boot eller etter en liten stund i windows... trodde i lengere tid at det var noe galt med hovedkortet som forøvrig var oxo nytt fra komplett..(kjøpte i deler som de satt sammen for meg ca.12000kr), men orka ikke å sende inn til rep. da det funket mesteparten av tiden. Så når jeg kom hjem fra sommerferie i år til der jeg studerer, skulle jeg slå på pc`en, men da hadde HK tatt kvelden...noen få ganger kom jeg inn i windows uten at harddisken mistet strøm... sjekka harddisk i en annen pc, og der funket den perfekt... da jeg brukte HK programmet probe, viste det at volten på HK varierte masse, helt til den datt under 10v (fra 12v), og harddisken mistet strøm og win xp hang seg.

 

Igjen valgte jeg ikke å klage men kjøpte heller en ny shuttle far komplett, + dvd-brenner og ny amd64 prossesor. Jeg gledet meg til jeg fikk systemet, men opplevde at skjermkortet hadde de samme problemene. Det låste seg ofte, og med synlige fargespekter over hele skjermen...

 

Her om dagen bestemte jeg meg for å ta kontakt med komplett, ikke for å klage på mitt gamle asus a7v333 HK, men på skjermkortet...

Forklarte dem alt, (kanskje litt mer konkret enn denne kort versjonen) og fikk svar dagen etterpå...

Der forklarte de kun rutinene for retur, men til slutt stod det:

"NB! Det er 2 års garanti på skjermkort."

 

Vil det si at jeg ikke kan få mitt kort sjekket og evt. få det erstattet?? og hvis de ikke får feil, at jeg må ut med masse penger?

 

Hvor mange år er det garanti på HK?? kanskje jeg heller skal sende inn det??

 

Dårlig at man får to ustabile deler og at man ikke kan få dem erstattet, selvom det har gått relativ lang tid...Jeg har jo egentlig bare spart dem for bry, ved å prøve å få det til å virke sev...(med forskjellig og alle ny drivere!)

 

har dessuten hørt at det har vært mange problemer med asus A7v333 HK og gainward geforce4 kort...Noen som kan bekrefte at det stemmer??

 

mvh

Larsipan

 

(Håper noen er på mitt lag:) hehe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du sender inn en del for reparasjon og den ikke er ødelagt koster det deg en 200kr eller noe syns jeg å huske. Ikke all verden altså.

 

Jeg anbefaler deg å prøve å teste skjermkortet/Hket hos en kamerat og se om du får samme problemer der. På den måten finner du ut hvilken del som du kan være sikker på at er ødelagt og sender inn denne på reklamasjons-retten din. Fullstendig gratis selv om garantien har gått ut ;)

Lenke til kommentar
Reklamasjonsretten er derimot 2 år lovfestet av norske myndigheter. Reklamasjon har også fastsatte betingelser. Det har ikke garanti.

Reklamasjon er 2 år for vanlige varer og 5 år for varer som er ment å leve betydlig lengre enn 2 år ;)

 

Edit: Okay, jeg tok feil. 2 år, ikke 3 :)

 

Anyway, jeg syns i alle fall ikke at det er logisk at et skjermkort ikke er laget for å holde mer enn 2 år. Hør med Komplett hva de praksiserer på reklamasjonsretten på dette punktet

Endret av Blib
Lenke til kommentar

En annen ting som man har glemt her er at man må reklamere innen 3mnd fra men oppdager problemet, etter det mister man reklamasjonsmuligheten på produktet. Er overrasket over at komplett/kundebehandleren faktisk ikke nevner det der og det skulle vel bevise at de ikke kan loven så godt som de burde.

 

MEN, siden de ikke veit om det her så sender du selvsagt en mail tilbake og påpeker at et skjermkort er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år, faktisk vesentlig lenger enn 5 år også. Komplett tar derfor uten tvil feil når de ikke vil ta den inn. De SKAL gjøre det :evil:

 

Edit: leif, du er uønsket her, get it? :mad:

Endret av ernie85
Lenke til kommentar
husk at reklamasjon gjelder "produksjons feil" og ikke slitasje.

Så om det er en slitedel som er gåen, så kan du nok ikke reklamere...

Om ting slites alt for fort så kan det vel sees på som en produksjonsfeil. F.eks den gangen Abit hadde vifter med glidelager på chipsettet. Viftene begynnte å ule pga slitasjen i viften etter alt fra 3-12 måneder. Dette var noe som skjedde på nesten alle hovedkort. Det samme kan vel sies om den gangen Abit (igjen) hadde fått tak i noen billige og effektive kondensatorer som de plasserte på alle hovedkortene sine en stund. Etter et par år kom det fram at produsenten av kondensatorene hadde stjelt halve oppskriften til noen superkondensatorer fra en konkurrent. Den halvdelen de ikke hadde fått rappet inneholdt informasjon om hvordan man skulle unngå korrosjon og isolatorkollaps i kondensatorene. Hovedkortene konket ut i fleng på grunn av dårlige kondensatorer. De hovedkortene som ble brukt 24/7 fikk feilene først. Dette var lenge ansett som "slitasjeskader".

 

Og for å sette det på spissen: Hva med mobiltelefonprodusenter som bevisst bruker materialer som korroderer raskt selv i vanlig luft med vanlig luftfuktighet på 30-80%. Mange mobiltelefoner tåler rett og slett ikke å bli pratet i, eller å bli medbrakt pga fare for temperatursvingninger.. Kjøpsloven sier helt klart at reklamasjon gjelder så lenge produktet har vært normalt brukt av brukeren. Er ikke mindre temperatursvingninger, pust (fuktig luft), og normal luftfuktighet på 30-80% normal bruk? Skal vi virkelig la oss herse med av produsentene som påstår at vi har utsatt de for fukt? Akkurat som om vi dursjer med mobilen? Nei, jeg synes det går for langt når de ikke står til ansvar for produkter som er brukt på _normal_ måte og likevel feiler.

Lenke til kommentar

Offtopic:

Når det gjelder mobiltelefoner så har de i generelt 1års garanti, 2års reklamasjon.

Siemens sine mobiler har 2 års garanti og 5 års reklamasjon.

 

Ontopic:

Slitedeler gen. sett har ingen garanti. og er ting støtskadet eller vannskadet så sier det seg selv ;)

 

Om produsentene bruker dårlig materiale får være opp til dem, men dette vil bli kjent rimelig fort og folk vil da holde seg unna dette merket (Håper ihvertfall jeg at de gjør). Hvis kundene forsvinner, så burde kanskje produsenten tenke andre tanker.

Lenke til kommentar

De fleste skjermkortprodusentene gir mellom 1 og 3 års garanti, drit å bruke forhandlern ( i ditt tilfelle komplett.no )til retur, da de som oftest har LITE peiling på garantien på de forskjellige produktene sine (merkelig nok, men sant).

 

Ta kontakt med Gainward heller. Jeg vet at både hercules, asus og creative har 3 års garanti.

 

Og jeg syns det er elendi av en moderator å komme med "bastante påstander", uten å sjekke fakta. Henviser til

"Garantien er normalt 3mnd til 1 år, men det varierer fra produsent til produsent."

 

Hvis man ikke vet, så burde man enkelt og greit holde kjeft.

 

 

Så Larsipan, ta denne linken, så ringer du komplett å kjører "det er 3 års garanti" oppi trynet på dem, eller ta kontakt med Gainward sjøl. Merk * hvor det står Geforce 2,3og 4 ;)

 

Dette gjelder forsåvidt alle dere der ute :w00t: , sjekk GARANTIEN HOS PRODUSENTEN og så sjekk hos forhandler.

 

RMA er kjapt og greit uansett hvilken produsent man bruker. Er kun forhandlere som er trege. Du kan forsåvidt ta kontakt med Gainward.se å høre hva de har å si :)

Endret av Gunlab
Lenke til kommentar

hvor står så dette ? "vanlig garanti" ? er litt rart at alle "store" produsenter gir OVER 1 år med garanti ?

 

Btw ang hovedkortet ditt, asus har 3 års garanti på sine hovedkort, så vil ikke komplett hjelpe deg så bruker du RMA rutinene til asus. Smurf deg over til asus sine sider å se der.

Lenke til kommentar
hvor står så dette ? "vanlig garanti" ? er litt rart at alle "store" produsenter gir OVER 1 år med garanti ?

 

Btw ang hovedkortet ditt, asus har 3 års garanti på sine hovedkort, så vil ikke komplett hjelpe deg så bruker du RMA rutinene til asus. Smurf deg over til asus sine sider å se der.

det er lovfestet at visse elektroniske komponenter SKAL ha 1 års garanti.

Lenke til kommentar
Jeg syns forøvrig dette hørtes ut som et psu problem da men... jaja

Ja med en dårlig psu så får man rare farger over hele skjermen :thumbup:

 

Har sjøl hatt ti kort med rare farger over hele skjermen og vet du hva ?!? det var faktisk noe galt med skjermkortet og ikke psu'en, ER IKKE DET HELT UTROLIG!!!! :D

 

Og jeg synes ærlig talt at all synsing, burde moderers bort, er ikke folk nok forvirret ?

Lenke til kommentar
hvor står så dette ? "vanlig garanti" ? er litt rart at alle "store" produsenter gir OVER 1 år med garanti ?

 

Btw ang hovedkortet ditt, asus har 3 års garanti på sine hovedkort, så vil ikke komplett hjelpe deg så bruker du RMA rutinene til asus. Smurf deg over til asus sine sider å se der.

det er lovfestet at visse elektroniske komponenter SKAL ha 1 års garanti.

Og så kom vi inn på bastante påstander.

 

Det står ingenting om garanti i loven, det er noe produsenten gir forbruker.

Reklamasjon dermot står det noe om i kjøpsloven.

 

Kan du la vær å uttale deg mer ?

Lenke til kommentar
Jeg syns forøvrig dette hørtes ut som et psu problem da men... jaja

Ja med en dårlig psu så får man rare farger over hele skjermen :thumbup:

 

Har sjøl hatt ti kort med rare farger over hele skjermen og vet du hva ?!? det var faktisk noe galt med skjermkortet og ikke psu'en, ER IKKE DET HELT UTROLIG!!!! :D

 

Og jeg synes ærlig talt at all synsing, burde moderers bort, er ikke folk nok forvirret ?

syns en mod burde gi deg en 7 dagers ferie, men ok :)

 

on topic:

 

Dårlig psu:

 

Fører til dårlig tilførsel av strøm, noe som kan få flere komponenter til å fungere drålig / ikke fungere i det hele tatt. At HK får levert utsabil 12v/5v får meg til å peke på mulig(MULIG) psuproblem, da et skjermkort ikke har noen innvirkning på 12v/5v.

 

Dårlig strømtilførsel til et skjermkort, kan få kortet til å tulle ganske mye. F.eks.. hvis du har et kort med 4pins-molex som må kobles til.. prøv å dra den ut.. skal du se hvor bra kortet ditt fungerer med for lite strøm.. ;)

 

*edit* Er du heldig, starter det opp, men med maaaange fine farger. ELLER, det starter ikke opp i det hele tatt :)

 

gunlab: forøvrig, les HER

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
hvor står så dette ? "vanlig garanti" ? er litt rart at alle "store" produsenter gir OVER 1 år med garanti ?

 

Btw ang hovedkortet ditt, asus har 3 års garanti på sine hovedkort, så vil ikke komplett hjelpe deg så bruker du RMA rutinene til asus. Smurf deg over til asus sine sider å se der.

det er lovfestet at visse elektroniske komponenter SKAL ha 1 års garanti.

Og så kom vi inn på bastante påstander.

 

Det står ingenting om garanti i loven, det er noe produsenten gir forbruker.

Reklamasjon dermot står det noe om i kjøpsloven.

 

Kan du la vær å uttale deg mer ?

noen gang hørt om forbrukerloven ? Les igjennom den.. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...