Gå til innhold

Pentium 4 670 utsettes?


Anbefalte innlegg

Hva er det egentlig som feiler dere? At det ikke går an å ha en diskusjon om Intel/AMD uten at det blir personangrep av det er helt latterlig! :thumbdown:

 

Edit: For å holde meg til topic så syns jeg at det er synd at Intel utsetter dette enda litt. Om de også hadde kommet med en CPU med x86-64 støtte snart så hadde Microsoft måttet få ut fingeren i større grad med Windows XP 64

Endret av Spirograf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
At du da klarer å få dette til å bli min feil er ganske fantastisk

Haha, du er utrolig. Sier ikke mer om denne saken, folk får gjøre opp sin egen mening. :no:

Akkurat i denne saken vil jeg heller påstå at du er utrolig , for om du leser alle postene så er det riktig som det blir påpekt at det var Simen1 som dro frem Intel .

Om dette er feil så kan ikke jeg lese .

Lenke til kommentar

Noen småting,

 

Intel har da x86-64 klart de, Xeon (på nocona aka prescott) kjerne har shippet med dette i lange tider, kombatible chipsetter er og på plass, så det er ikke x86-64 som er problemet

 

Intel ser åpenbart ikke verdien av å "innføre" det på skrivebord enda... og jeg tror jeg vet hvorfor:

- x86-64 er en fjær i hatten til AMD, PR-messig (nytten av det (eller mangel på) er en annen diskusjon.

- x86-64 har så godt som ingen software støtte (og jeg mistenker at en av grunnene til at dette går sent er bl.a. liten praktisk effekt).

 

Simen1: Intel har mange arkitekturer å låne fra, bl.a. P-M som ytelsemessig er fullt konkurransedyktig men og har ett effekttap som er en brøkdel av alle konkurrenter i samme "ytelsesjikte". Vi på utsiden har sett på denne som kronprinsen lenge, med mindre Intel har noe enda bedre på lur så regner jeg absolutt med at de har trukket den samme konklusjonen :)

Lenke til kommentar
Simen1: Intel har mange arkitekturer å låne fra, bl.a. P-M som ytelsemessig er fullt konkurransedyktig men og har ett effekttap som er en brøkdel av alle konkurrenter i samme "ytelsesjikte". Vi på utsiden har sett på denne som kronprinsen lenge, med mindre Intel har noe enda bedre på lur så regner jeg absolutt med at de har trukket den samme konklusjonen :)

P-M er en glimrende CPU, men jeg har hørt rykter om at den er vanskelig og dyr å skalere. Er det noen som har noe mer innsikt angående akkurat dette?

 

AtW

Lenke til kommentar

Som Dollar og Knick Knack sier så tror jeg at, Intel tar en om vent apple. Der alle desktop CPUene har blitt bærbar cpu. G3, G4, G4e, og snart G5.

 

P4 har vist seg å ikke vært levedyktig mot P-M. P-M er den CPUen som kommer til å ta over helt for intel sin CPU avdelingen for alt untatt hevy servere, og andre sære ting.

 

P-M er fremtiden og de må forsatt klare å få den til å bli 64bit, samt on die memory controlers for DDR2.

 

P.S Hvis meg den CPUen som kan knekke en Dorthan 2,1Ghz i en bærbar. Svaret er INGEN.

 

Intel jobber ræven av seg, grunnet at de vet dettet. De haler ut tiden, og levere vel en ca 2,5Ghz Dhortan for stasjonære maskiner når nummereringen har kommet inn under huden til folk. Og når de har klart å produsere en slik prosessor. Det er mine 0,02$

Lenke til kommentar
levere vel en ca 2,5Ghz Dhortan for stasjonære maskiner når nummereringen har kommet inn under huden til folk. Og når de har klart å produsere en slik prosessor. Det er mine 0,02$

Jeg ville tro den siste setningen er cluet, kan ikke se at Intel har noe å tjene på å hale ut tid nå. De ligger litt etter AMD, så jeg vil tippe de jobber så fort de kan.

 

AtW

Lenke til kommentar
P-M er en glimrende CPU, men jeg har hørt rykter om at den er vanskelig og dyr å skalere. Er det noen som har noe mer innsikt angående akkurat dette?

 

AtW

P-M er en bra mobil arkitektur det... Men den har også enkelte svakheter. klokke messig yter den omtrent likt med AMD sin Athlon64 arkitektur.

 

Den største svakheten jeg kan nevne her nå er meget dårlig FP ytelse i forrhold til Athlon64 og til og med Pentium4

 

Er ikke tvil om at "Dorthan" med 2Mb L2 cache er stor og dyr å produsere

Lenke til kommentar
Intel ser åpenbart ikke verdien av å "innføre" det på skrivebord enda... og jeg tror jeg vet hvorfor:

- x86-64 er en fjær i hatten til AMD, PR-messig (nytten av det (eller mangel på) er en annen diskusjon.

- x86-64 har så godt som ingen software støtte (og jeg mistenker at en av grunnene til at dette går sent er bl.a. liten praktisk effekt).

 

Simen1: Intel har mange arkitekturer å låne fra, bl.a. P-M som ytelsemessig er fullt konkurransedyktig men og har ett effekttap som er en brøkdel av alle konkurrenter i samme "ytelsesjikte".

Dothan 2,0GHz (21W average, ?W max) yter sånn ca likt eller noe under AMD's Mobile 3400+ (?W average, 35Wmax). Det er litt vanskelig å sammenligne siden de oppgir antall watt forskjellig, men de er i hvertfall ikke langt unna hverandre. (Jada 9/10 eller 10/9 er også en brøk)

 

Det at x86-64 ikke har noen softwarestøtte eller har noen merkbart bedre ytelse er direkte feil. Alle de testene jeg har lest med 32bit Linux vs x86-64 linux og Windows XP vs Windows XP 64bit beta har testet en rekke programmer med 64bit-støtte. Kort oppsummert så var ytelseforskjellen alt fra 0 til ca 60% med et gjennomsnitt på ca 20%. Det må vel sies å være ganske betydelig. I hvertfall minst like betydelig som f.eks forskjellen i CPU-hastighet mellom en Athlon64 3200+ og en 3700+ eller mellom en P4 3,0GHz og en P4 3,6GHz. Det er altså ikke til å kimse av. Jeg har også sett lister over programmer som støtter x86-64 og de listene er temmelig mange, med mange kjente programmer. Lista blir nok garantert mye lengre den dagen Windows XP 64-bit lanseres. Mange venter nok med å oppentliggjøre støtten til da og bruker tiden til å finpusse og optimalisere 64bit-versjonene sine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...