Gå til innhold

Hjelp meg med skjermkort prosjekt =D


Fr3drik

Anbefalte innlegg

Heisann, jobber med et prosjekt om skjermkort som jeg skal fremvise på skolen. Har kommet godt i gang, men leter etter inspirasjon og stoff jeg kan skrive om. Har noen no'n ideèr så fyr løs :]

 

Det jeg har fått med meg så langt:

- Hva er et skjermkort

- Oversikt på skjermkortet (stickytråden til Zyrecks(stavefeil?))

- Litt utvilking

- Utrykk og begrep

- Skjermkort i dagens samfunn (aktuelle kort ect)

- Valg av kort (ati, nvidia)

- Hjemmekino, bruk av TV-kort og flere utganger.

 

Mer stoff = ja takk! :]

Takker på forhånd.

 

Edit: La til et punkt

Edit2: Ingen som gidder å komme med noe? :\

Endret av Fr3drik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta med forskjellige bruksområder, annet enn spill:

 

* Aksellerert MPEG-dekoding (filmavspilling)

* CAD/CAM (her bør du nevne 3D labs og 17.000,- kroners kortet deres...)

* Design - bruker gjerne flere skjermer

 

Du bør også nevne noe om at man med PCI ekspress som også har stor UPLOAD hastighet til skjermkortet, så jobber man (både ATI og Nvidia) med å gjøre GPU til en hjelpeprosessor under 3D-rendering (Maya, Renderman etc...) MAO. det blir et utvidet bruksområde for skjermkort fremover...

 

I historisk perspektiv kunne du jo si litt om at mange har bukket under i "The Graphic Wars". Før 3D kom på banen, var det jo S3 som så og si hadde monopol, med Trident, ATI og Matrox som spilte annenfiolin.

 

Her var det vel mange fine forslag... ;)

Lenke til kommentar

Ta med litt spennende historie også, hvordan S3 pleide å være dominerende, men ble hengende etter. Nå, mange år senere kommer de tilbake og prøver å ta over! Men er de sterke nok? har de det som trengs? only the future will tell... (sett på mystisk musikk når du sier det) og seks'ern er i boks :D

 

 

(har faktisk et S3 i maskina nå mens jeg venter på X800 Pro VIVO)

Lenke til kommentar

Du bør vel også ta med at den største produsenten av grafikkbrikker faktisk er Intel, som har ca 70% av markedet. De produserer utrolige mengder brikker til hovedkort med innebygget grafikk. Duger overhodet ikke til spilling, men det finnes horder av kontor-pcer der ut som kjører Intel-grafikk. Søk, så finner du sikkert en artikkel eller tre om det her på hw.no.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Du bør vel også ta med at den største produsenten av grafikkbrikker faktisk er Intel, som har ca 70% av markedet. De produserer utrolige mengder brikker til hovedkort med innebygget grafikk. Duger overhodet ikke til spilling, men det finnes horder av kontor-pcer der ut som kjører Intel-grafikk. Søk, så finner du sikkert en artikkel eller tre om det her på hw.no.

Intel? Heh, det viste jeg ikke.

Men logisk høres det jo ut.

 

takker

Lenke til kommentar
btw, brukte man ISA slot på skjermkort før?

ISA (International Standard Architecture, 8bits) ble brukt først, deretter EISA (Extended ISA, 16-bits interface, hele 11MB/sek throughput), så kom VESA eller VL-BUS (evt LocalBus). Etraskt gurgle-søk burde gi deg svar på hva det var god for, det var ihvertfall 32-bits, og ble introdusert like før PCI-bussen. PCI i første generasjon var/er 32-bits, 33/25 MHz, og med maks 133MB /sek. båndbredde. Helt revolusjonerende når det kom.

 

BTW: Går du inn på dette, må du også ta med at i "gamle dager" hadde vi først svart/grønn skjermer, deretter CGA med 4-farger, EGA med 16 og så VGA med hele 256 farger!

Endret av hilram
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...