Gå til innhold

1557 Guiden (Råtass til under 8500kr.?)


Anbefalte innlegg

OBS! Gammel tråd, men noe av innholdet stemmer enda.. markedet har endret seg veldig hva angår pris siden tråden ble startet!

 

 

Kjøp barebook`en: 1557AL fra netshop.no

denne er nøyaktig den samme som 1557GLS, bare med andre farger og uten det idiotiske panelet med knapper for cd-avspilling når maskinen er av..Spiller ikke noe rolle om disse mangler da høytalerne på 155x serien suger uansett..

Og får du levert en 1557A som er produsert etter Q3 2004 får du ATI9700 istende for ATI9600 (begge med 64MB RAM)

 

Men ikke heng deg så mye opp i dette, er bare max +-10%forskjell i 3D ytelsen mellom 9700 og 9600, og de ekstra 64MB (for 2200kr. mer) du får på den dyreste GLS`en med 128MB er ikke verdt pengene uansett hvis du tenker deg litt om.. enig? for de 2200kr. kan du f.eks kjøpe: GPS + Power inverter (så du kan lade i bil) + bluetooth adapter og trådløs mus (og enda ha litt til overs til godteri)

..eller kanskje enda bedre, hva med 4 ekstra batterier? (til 580kr.pr.stk hos advance) Da har du en driftstid på over 22timer.. ypperlig til hytteturer o.l.

 

Var litt forvirret ang. det med AL og ALS, mange av webshoppene som bruker forskjellige navn, men det dreier seg om samme varen. Da jeg kjøpte min stod det sxga og AL hos leverandør, men den jeg fikk hadde 1557ALS på merkelappen til Aopen og sxga+ skjerm (1400x1050). 1557A serien leveres kun i to konfigurasjoner, en med xga og en med sxga+ skjerm. Så ikke la deg skremme av dette!

Den ble også levert med det nye batteriet som har 10% mer kapasitet (4400mAh)

 

5550kr.+ frakt hos netshop.no)

 

Konfigurasjonen under er bare ett eksempel, men med denne barebooken blir det billig samma F*** :w00t:

 

Resten av delene kjøper du hos psdata, dvs:

- DVD+-RW dual layer til 1116kr

- 512MB DDR400 til 965kr.

- Wlan 54Mbits Mini-PCI 341kr.

- 80GB 5400RRPM harddisk 1271kr.

- ContryKit (norks tastatur og strømkabel) 217kr.

- CPU 1,7GHz dothan 2325kr.

---------------------------------

Totalt inkl.frakt = 11950kr.

 

..hos psdata.no: Tundra+ frakt = 14200kr. Dette betyr i realiteten at du har betalt 2200kr. ekstra for 64MB mer med VGA minne og det dumme CD-avspillings panelet du aldri kommer til å bruke uansett..

 

Pc`en skrur du sammen på under en time..

 

Min endte på 10200kr.inkl. frakt, da med 512MB (brukt DDR333) og Celeron M 1,5GHz til 800kr., men ellers helt lik den over! Skal kjøpe 2,0GHz dothan når prisen er nede på 2000kr., litt ut i neste år.

 

Går du for en 40GB harddisk, 256MB RAM, CD-RW/DVD og dropper wlan skulle den ikke ende på så mye over 8500kr. inkl. frakt

 

Delene i forslag, men linkene fungere ikke lengere da psdata har forandret wep configen sin nylig, jeg gidder ikke å fikse disse, og skal du se detaljene kan du bruke søk funksjonen påsiden til psweb din lathans:

Barebook: Aopen 1557ALS

ContryKit: Norsk tastatur og Strømkabel

Harddisk: Samsung 80GB, 5400RPM, 8MB

DVD+-RW Dual layer: Aopen DVD Recorder +/- Dual For 1556/1557 (4x)

CPU: Intel Mobile CPU Pentium M 735 1.7GHz 2M Boxed "Dothan"

Wlan: Intel PRO/Wireless 2200 MiniPCI 802.11g 54Mbps

Minne: Apacer Memory 512MB DDR400

 

PS! Den var lettere å bygge enn stasjonær PC

 

1. Pakk ut varene

2. Sett cd-rom i ledig slott, skru den fast med en skrue (følger med)

3. Åpne lokket som skjuler Harddisk, sett harddisk inn og skru fast

4. Sett wlankort i mini-pci slot, når du hører "klikk" er den på plass, sett så fast antennene (2 små plugger).

5. Skru opp luken som skjuler RAM slot, set RAM inn, her hører du også lyden "klikk" når den er i posisjon.

6. Sett inn CPU, skru fast kjøler/heatpipe

7. Sett tastaturledningen ned i plugg på hovedkort, dytt tastaturet ned på plass

8. Koble til poweradapter og slå på maskinen

9. Trykk "power on", eject CD-rom, putt i den Piratkopierte Win XP cd`en din..

10. maskinen booter opp, legg in OS

 

*ArticOC vil opplyse om at piratkopiert software er ulovlig og tar ikke ansvar for følgene det måtte få for personer som benytter seg av dette*

 

Lovlydige borgere som ikke ønsker å bruke penger på å kjøpe operativsystem kan benytte seg av følgende: Linux (Fedora Core2) Med denne får du også en stoor officepakke og masse annen nyttig software.. Programvaren legges inn på samme måte som WinXP og man booter den rett fra CD-rom

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PS bygger faktisk sine barebones utelukkende med Apacer minne, grunnet mye kompatiblitets-issues med Geil i bærebare/stasjonaer maskiner, ble jeg fortalt.

 

Uansett, denne tården skulle vaert på plass for 5-6 uker siden, nå sitter jeg med en 1556K, oppgradert til 1GB ram (som som har kostet meg over 11K) ;)

Lenke til kommentar
PS bygger faktisk sine barebones utelukkende med Apacer minne, grunnet mye kompatiblitets-issues med Geil i bærebare/stasjonaer maskiner, ble jeg fortalt.

 

Uansett, denne tården skulle vaert på plass for 5-6 uker siden, nå sitter jeg med en 1556K, oppgradert til 1GB ram (som som har kostet meg over 11K) ;)

Surt! Men jeg ville ikke risikere å måtte stå i "kø", så derfor la jeg ikke ut denne guiden før jeg hadde alle delene i hus selv..

 

Sorry!

 

Det eneste som var forskjellen på den jeg bygget til 10000kr. og eksempelet over var:

- 512MB (brukt DDR333 ram)

- Celeron M 340 1,5GHz

Lenke til kommentar
PS bygger faktisk sine barebones utelukkende med Apacer minne, grunnet mye kompatiblitets-issues med Geil i bærebare/stasjonaer maskiner, ble jeg fortalt.

 

Uansett, denne tården skulle vaert på plass for 5-6 uker siden, nå sitter jeg med en 1556K, oppgradert til 1GB ram (som som har kostet meg over 11K) ;)

Den er jeg ikke helt med på, ser PSdata bruker mye Geil i pc`ene sine!

Lenke til kommentar
*bump* :-)

 

Ingen som hadde noen synspunkter på dette? vil nødig at noen som skal kjøpe seg bærbar og er på budsjett skulle gå glipp av tipset!

burde nesten stått som sticky i en periode denne her..

folk får sikkert med seg tipset, men de trenger kanskje ikke mer info?

nice work

Det måtte vel isåfall være hvordan man monterer saken:

 

1. Pakk ut varene :p

2. Sett cd-rom i ledig slott, skru den fast med en skrue (følger med)

3. Åpne lokket som skjuler Harddisk, sett harddisk inn og skru fast

4. Sett wlankort i minipci slot, når du hører "klikk" er den på plass, sett så fast antennene (2 små plugger).

5. Skru opp luken som skjuler RAM slot, set RAM inn, her hører du også lyden "klikk" når den er i posisjon.

6. Sett inn CPU, skru fast kjøler/heatpipe

7. Sett tastatur lednigen ned i plugg på hovedkort, dytt tastaturet ned på plass

8. Koble til poweradapter og slå på maskinen

9. Trykk "power on", eject CD-rom, putt i den Piratkopierte Win XP cd`en din.. ;)

10. maskinen booter opp, legg in OS

 

*ArticOC vil opplyse om at piratkopiert software er ulovlig og tar ikke annsvar for følgene det måtte få for personer som benytter seg av dette*

 

Lovlydige borgere som ikke ønsker å bruke penger på å kjøpe operativsystem kan benytte seg av følgende: Linux (Fedora Core2) Med denne får du også en stoor officepakke og masse annen nyttig software.. Programvaren legges inn på samme måte som WinXP og man booter den rett fra CD-rom

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar

Jeg kan bekrefte at denne PC'n ser skikkelig lekker ut. Tynn, lett, stilren og god skjerm. Dette er i hvertfall mye bedre enn noen andre bærbare PC'er til under 10.000kr som jeg har sett. Må si jeg fikk skikkelig lyst på en slik selv, men må bare få skrapt sammen litt penger først.

 

Edit: Det var en post om en som anbefalte en biosoppdatering for å bedre ytelsen betraktelig. Jeg tror det gjelder denne PC'n også (Rett meg om jeg tar feil):

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=318005

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Jeg kan bekrefte at denne PC'n ser skikkelig lekker ut. Tynn, lett, stilren og god skjerm. Dette er i hvertfall mye bedre enn noen andre bærbare PC'er til under 10.000kr som jeg har sett. Må si jeg fikk skikkelig lyst på en slik selv, men må bare få skrapt sammen litt penger først.

 

Edit: Det var en post om en som anbefalte en biosoppdatering for å bedre ytelsen betraktelig. Jeg tror det gjelder denne PC'n også (Rett meg om jeg tar feil):

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=318005

Stemmer det 1557GLS, ALS og alle andre 1557 bruker samme BIOS.

 

Linker fixet!

Lenke til kommentar
hvordan er disse aopen barebook sakene på støy? er de stillegående? er vel bare cpu vifta og evt ei og annen annen vifte som kan støye, men hvordan er de? vurderer kjøpe meg en bærbar som jeg kan bruke på skolen, derfor er støy en viktig faktor for meg

Min 1557GLS (selvbygd) er 100% stille om jeg kjører den på laveste CPU hastighet, (Jeg har 1.4 Pentium-M 1mb cache) når jeg kjører maskinen på full klokkehastighet går vifta ca 5-10 sek hvert minutt.

 

Om jeg kjører et tungt 3d-spill øker vifta til høyeste hastighet også, kontinuerlig.

Lenke til kommentar

Nettopp fått min Netshop GLS 1,7/1GB/80GB/9700 osv... Har testa på forskjellige viftestyringsprogram, og også standarstyringa til BIOS, men uansett, så går vifta ca 10 til 15 sekund hvert 1 til 2 min på noe som oppfattes som høy til middels intensitet.

 

Meget skuffa :cry: ! Tror Compal CL56 er stillere...

Lenke til kommentar
bare et lite spørsmål, er du fornøyd med ytelsen til Celeron M 1,5Ghz ?? (for oss som er ute etter pc i budsjett klassen.. :blush: )

Yter bra den...

 

Uansett, så er den bare putta der midlertidig.. skal byttes ut med 2,0GHz dothan når prisene dropper ytterligere.. håper på ca.2000kr. iløpet av første halvdel av 2005.. pluss at jeg sikkert får en liten slant for den gamle.

 

Poenget med denne PC`en er at den ikke skal mangle 3Dytelse eller DVD- dual layer o.l Når jeg bygget min så tenkte jeg på at jeg skulle ha et godt utgangspunkt for oppgradering litt fram i tid, dessuten har jeg det ikke så travelt med å stappe inn den siste prosessoren før denne dropper i pris..

Da har man jo noe å glede seg til litt lengere fremover i tid også! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...