Gå til innhold

Hvorfor velge linux?


Anbefalte innlegg

Da bør Slackware være midt i blinken. Det er en av de få, kanskje den eneste distroen som som er helt ren for "windows-look". Her må det meste av konfigurasjon gjøres på "gamlemåten", gjennom konfigurasjonsfiler. Men så er Slackware kanskje den kjappeste linux-distroen også. Den ligner mer på *BSD/Unix enn de andre linux-distroene, men har samme støtte for multimedia-enheter som de andre linux-distroene.

Slackware er da ikkje den eneste. Gentoo er, spør du meg, overlegen slackware. I Gentoo er alle pakkene kompilert på maskinen, noe som i teorien gjør den raskere en prekompilerte pakker, som bl.anna slackware benytter.

 

Dionysos :evil:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så sant som det er sagt. Det å f.eks. spille Quake III Arena i Linux, er en fryd. Jeg prøvde også en UT2004 demo for linux. Det fungerte greit. Det som er synd, er at ATI har fokusert mest på DirectX, og ikke så mye på OpenGL. Her er nVidia klart best. Og i hvert fall når det kommer til Linux-drivere. Med dagens ATI-drivere for linux, vil ikke Doom 3 engang kjøre hvis datamaskinen har et ATI-kort, og operativsystemet er linux. Doom3 kjører kun på skjermkort fra nVidia, da nVidia lager mye bedre linux-drivere enn ATI.

Lenke til kommentar
Ble intressert etter jeg fikk så mange svar. Må inrømme det at jeg har ikke prøvd linux noe særlig, brukte vel redhat en dag eller to for 4 år siden : p

 

Noen annbefalinger ang distroer osv? Hvilke versjoner, hvor osv.

Hadde vært artig å komme litt igang med linux, finne ut litt. Hvilken versjon/distro er best for en gjennomført windows bruker?

 

Gjerne et fint grensesnitt ; )

Er du nybegynner, anbefalse distroer som Mandrake, Fedora og SuSE. Disse er alle brukervennlige og lette å starte med. Alle har et godt utvalg av wizards og grafiske brukergrensesnitt. Alle leveres med alt man trenger av grensesnitt, men liker best Gnome, da denne ikkje er så lik på Windows som KDE er. Men dette er en smaksak. Både Gnome og KDE har mye "eye candy" og lar seg konfigurere i alle retninger.

 

Om man er ute etter en meir seriøs distro, kan eg anbefale Gentoo. Denne er vanskelig å installere, men når det er gjort er det en knalldistro. Slackware er også ganske bra.

 

Dionysos :evil:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

Jeg installerte Debian i 1996. Jeg fikk influensa, og måtte holde meg hjemme fra forelesninger en ukes tid, og hadde aldri testet Linux.

 

Så jeg tenkte, what the hell, jeg kan prøve. Jeg hadde endel trøbbel med Debian, og på den tiden var det ikke plug and play, alt måtte kompileres inn, men det gikk tilslutt.

 

Jeg gjorde det for å lære noe nytt, og siden har jeg brukt Open BSD til min server, Redhat og SuSE v.9.1 på laptop og hjemmemaskin. Det er morro å lære noe nytt :)

 

Tilogmed kona bruker linux nå, og hun er ikke spes. datakyndig.

 

Med de nye distroene er installeringen kjempe-enkel, pent interface og det er enkelt å konfigurere systemet.

 

Nå klarer jeg meg ikke uten :) Men jeg har dual-boot, med Windows, så jeg kan spille. Det er min oppfatning at multimedia er mye enklere under Windows enn linux. Kaller windows-boksen min for Wintendo :)

Endret av Slettet-10579
Lenke til kommentar
Jeg installerte Debian i 1996. Jeg fikk influensa, og måtte holde meg hjemme fra forelesninger en ukes tid, og hadde aldri testet Linux.

 

Så jeg tenkte, what the hell, jeg kan prøve. Jeg hadde endel trøbbel med Debian, og på den tiden var det ikke plug and play, alt måtte kompileres inn, men det gikk tilslutt.

 

Jeg gjorde det for å lære noe nytt, og siden har jeg brukt Open BSD til min server, Redhat og SuSE v.9.1 på laptop og hjemmemaskin. Det er morro å lære noe nytt :)

 

Tilogmed kona bruker linux nå, og hun er ikke spes. datakyndig.

 

Med de nye distroene er installeringen kjempe-enkel, pent interface og det er enkelt å konfigurere systemet.

 

Nå klarer jeg meg ikke uten :) Men jeg har dual-boot, med Windows, så jeg kan spille. Det er min oppfatning at multimedia er mye enklere under Windows enn linux. Kaller windows-boksen min for Wintendo :)

Hehe

 

Stilig, da kan vel alltids jeg lære også.

Ikke tenkt på dualboot, men da er det vel ikke noe som holder meg igjen for å prøve linux seriøst når jeg kan switche til ms for å spille :]

 

Takker for bra svar @ alle ^^;

Lenke til kommentar
I Slackware er det slik at de fleste programmer må kompileres på maskinen, fordi det rett og slett ikke finnes ferdigkompilerte pakker som fungerer tilfredsstillende. Dessuten bruker Slackware samme pakkesystem som FreeBSD.

Portage til Gnome er overlegent alt. Man trenger kun å skrive

emerge pakkenavn

så lastes programmpakken ned fra internet og kompileres automatisk. F.eks om man vil installere apache, skriver man kun emerge apache. Da lastes source pakka til apache ned og kompileres. Er det noen pakker som trenges av apache, lastes også disse ned og kompileres. Alt bare med å bruke en kommando. Genialt enkelt, ganske enkelt genialt.

 

Dionysos :evil:

Lenke til kommentar
I Slackware er det slik at de fleste programmer må kompileres på maskinen, fordi det rett og slett ikke finnes ferdigkompilerte pakker som fungerer tilfredsstillende. Dessuten bruker Slackware samme pakkesystem som FreeBSD.

Portage til Gnome er overlegent alt. Man trenger kun å skrive

emerge pakkenavn

så lastes programmpakken ned fra internet og kompileres automatisk. F.eks om man vil installere apache, skriver man kun emerge apache. Da lastes source pakka til apache ned og kompileres. Er det noen pakker som trenges av apache, lastes også disse ned og kompileres. Alt bare med å bruke en kommando. Genialt enkelt, ganske enkelt genialt.

 

Dionysos :evil:

Ligner veldig på FreeBSD Ports, hvor man bare trenger å gå inn i passende mappe, taste inn "make install clean" og la maskinen gjøre resten.

Lenke til kommentar
I Slackware er det slik at de fleste programmer må kompileres på maskinen, fordi det rett og slett ikke finnes ferdigkompilerte pakker som fungerer tilfredsstillende. Dessuten bruker Slackware samme pakkesystem som FreeBSD.

Portage til Gnome er overlegent alt. Man trenger kun å skrive

emerge pakkenavn

så lastes programmpakken ned fra internet og kompileres automatisk. F.eks om man vil installere apache, skriver man kun emerge apache. Da lastes source pakka til apache ned og kompileres. Er det noen pakker som trenges av apache, lastes også disse ned og kompileres. Alt bare med å bruke en kommando. Genialt enkelt, ganske enkelt genialt.

 

Dionysos :evil:

Ligner veldig på FreeBSD Ports, hvor man bare trenger å gå inn i passende mappe, taste inn "make install clean" og la maskinen gjøre resten.

Høres ut som om man må kunne alle kommandoene, blir ikke det i seg selv vannskelig?

Lenke til kommentar

hmm.. har lest postene nå. og trangen til linux øker... vet ikke hva trådstarter ønsker men jeg formaterte laptoppen på minutte..

driver å installerer et såkalt "desktop OS" de hadde et greit motto så jeg valgte de.

motto : "We make Linux WORK for YOU!"

 

eneste jeg ikke får til nå er å legge til wlan driverne..

noen som vet hvordan??

 

os : Xandros 2.0

 

mvh Dwagon

Lenke til kommentar

Skal du første prøve Linux, så vill jeg anbefale deg å teste ut slackware som stigfjel sier, det er vell den eneste distronen som er fri va xp looken! Det blir ikke det samme å prøve f.eks en mandrake distro der man bare installerer så er det bære å tut å kjør. Prøv slack, og sett deg nøye inn hvordan du skal konfiguer denne distroen slik du vill ha den. Og det er desidert den raskeste Linux distroen til nå! Er i hvertfall min mening!

Lenke til kommentar
Hvordan gjøre noen forbanna:

Løp inn i en bank, med en tranflaske i hånda, og skrik: "DETTE ER TRAN!" Effekt forsterkes ved hjelp av en finnlandshette.

Offtopic, men ..

Beste jeg har lest noen gang

= D

Det var vel noen russ som gjorde det en gang hvis jeg ikke husker feil :!:

Var ikke det en aprilsnarr for en tid tilnake..? :hmm:

:D

Lenke til kommentar

Anbefaler SuSE, Gentoo eller Fedora om du skal leke og lære.

Fedora er unstable-utgaven av "la oss teste alt vi kanskje vil ha senere"-utgaven av RedHat Enterprise Lunix (som koster penger). Gentoo er litt knotete og kan være litt ustabilt om du ikke bruker tid på å optimisere det. SuSE er veldig nybegynnervennlig, men det er mange CDer og utrolig mye skit som du aldri vil komme til å trenge.

 

Når du begynner å lære litt mer og vil sette opp maskin som funker skikkelig, gå for Debian, Slackware eller BSD.

 

Lunix egner seg bra for visse kontor-ting, programmering og koding. Med litt drahjelp herfra Battlefield.nos Linux Gaming Guide kan du spille det meste på Lunix også. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...