Gå til innhold

Hvorfor velge linux?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lurer akkurat på det samme, derfor holder på i disse dager å legger inn Mandrake og SuSE på en PC. Hittil har jeg ikke all verdens erfaring, men Linux ser ofte penere ut og iøyensynlig reagerer raskere iforhold til Windows. Har også funnet ut at det er stor forskjell på brukervennligheten til de ulike Linux-distroene (f.eks Mandrake er overlegent SuSE når det gjelder "newbie" funksjoner)...

Lenke til kommentar
Ikke gidd å dra gratis argmentet ettersom alle brenner windos anyway ^^;

Prat for deg selv! :p

 

Kjører original Windows XP, men har allikevel lyst til å teste ut Linux - ikke for å spare penger, men for å se hva som er bedre/dårligere.

Vel, mesteparter (tror jeg da) har vel ikke orginalt OS. =p

Lenke til kommentar

Hovedgrunnen til å velge linux fremfor windows er hvis du vil ha/trenger funksjonalitet linux gir, som ikke windows gir. Du kan også velge linux fordi du er enig i filosofien bak (lisensen etc) eller fordi du rett og slett synes det er kult.

 

[edit]

Også er det pris da. Ikke nødvendigvis så mye på OSet i seg selv, men for linux finnes det mange gratis programmer med funksjonalitet du måtte betalt mange tusen kroner for i windows miljøet.

Endret av Mr-CEO
Lenke til kommentar

Jeg velger linux (Slackware, selvfølgelig) av følgende grunner:

Skreddersydd system

Ikke noe overflødige ting man ikke trenger

Stabilitet

God sikkerhet når det kommer til lagring

Ekstremt god plassutnyttelse av diskene

Hastighet

Sikkerhet, generelt

Lære seg et skikkelig operativsystem (slackware er ganske likt BSD/unix)

 

Og ja, bruke et annet operativsystem enn det makkverket windows. Jeg holdt på å miste alle filene mine da partisjonstabellen gikk fløyten på en av lagringsdiskene da de var formatert i NTFS.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Hovedgrunnen til å velge linux fremfor windows er hvis du vil ha/trenger funksjonalitet linux gir, som ikke windows gir. Du kan også velge linux fordi du er enig i filosofien bak (lisensen etc) eller fordi du rett og slett synes det er kult.

Hvilken funksjonalitet gir linux bedre enn windows?

Lenke til kommentar

Jeg forsøkte meg på Redhat for 4-5 år siden, og fant fort ut at Linux ikke var noe for meg den gangen. Ble drittlei av å lese guider og readme.txt for å finne ut hvordan jeg installerte pakker etc... Jeg vil dobbeltklikke på et ikon og så gjør maskinen resten.

 

Utifra det lille jeg har sett av Mandrake 10 så ser det veldig mye bedre ut. Internett, mail, TV-kort og alt fungerte fra første sekund - noe som ikke alltid kan sies om WinXP.

 

SuSE Linux 9 derimot har jeg allerede fått en bismak av - selv etter bare rundt 1 times bruk... altfor tungvint og for mange alternativer - selv om man velger "automatic" install...

Lenke til kommentar
Da virker det jo helt bak mål, når man har windows, som egentlig er overlegent bra.

HVA er det Windows er overlegent bra på?

 

Sikkerhet? Fleksibilitet? Valgfrihet til å velge de tingene man selv ønsker å bruke?

 

Linux er ikke så utsatt for angrep som Windows, men dette vil jo komme etterhvert som flere bruker Linux. Å kunne velge hvilke pakker man ønsker å installere er også en fordel - aner ikke hvor mange ganger jeg har avinstallert og trøblet med å fjerne IE, MSN etc...

Lenke til kommentar
Altså ikke fordi linux er bedre eller egnet til en spesiell type drift osv. ?

 

Da virker det jo helt bak mål, når man har windows, som egentlig er overlegent bra.

etter min mening så er ikkje windows overlegent bra!!!! eneste grunnen til at eg ikkje har gått over til linux er fordi eg spiller mye spill. noe som windows er EXTREMT mye mer egnet til. enn ennen grunn til att eg ønsker linux framfor windows er litt større frihet når det gjelder å "skreddersy" linux til mitt bruk. da du kan forholdsvis enkelt endre kode i linux noe du ikke kan med windows!

 

pluss at rundt om i verden finnes det tusenvis av brukergrupper som gjør det meget lett å få hjelp!

Lenke til kommentar

Windows kan være utrolig kranglete iblant. Windows kunne være ekstremt ustabilt før. De har klart å rette opp i en del av feilene (skulle bare mangle), men fremdeles er det svakheter. NTFS har noen stygge feil, beskrevet ovenfor. Hvis jeg kopierer f.eks. 80 GB til en NTFS-formatert disk, blir ting borte, men hvis jeg gjør samme kopieringen til en ext3/ReiserFS/UFS2(unix filsystem), blir ikke en eneste fil borte.

 

Eneste grunn til at windows har slått igjennom, er at det er blitt lagt altfor stor vekt på brukervennligheten, og latt det gå ut over funksjonalitet og stabilitet.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Da virker det jo helt bak mål, når man har windows, som egentlig er overlegent bra.

HVA er det Windows er overlegent bra på?

 

Sikkerhet? Fleksibilitet? Valgfrihet til å velge de tingene man selv ønsker å bruke?

 

Linux er ikke så utsatt for angrep som Windows, men dette vil jo komme etterhvert som flere bruker Linux. Å kunne velge hvilke pakker man ønsker å installere er også en fordel - aner ikke hvor mange ganger jeg har avinstallert og trøblet med å fjerne IE, MSN etc...

Windows er lett, alle kan bruke det, fungerer til alt (spill, programvare, server osv).

Brukervenlig, fint og oversiktlig design osv osv. Det er en grunn til at windows følger med ferdigPC'er og ikke linux, eller hva?

 

= P

Lenke til kommentar
Hovedgrunnen til å velge linux fremfor windows er hvis du vil ha/trenger funksjonalitet linux gir, som ikke windows gir. Du kan også velge linux fordi du er enig i filosofien bak (lisensen etc) eller fordi du rett og slett synes det er kult.

Hvilken funksjonalitet gir linux bedre enn windows?

Jeg vil påstå at linux egner seg mye bedre på små sexy server :)

JEg mener man får bedre ytelse og sikkerhet ved å bruke en gammel PC som server med linux enn du ville fått med windows.

På en spillmaskin er windows best (de fleste spill er laget mtp windows), men skal man feks programere noe tror jeg de fleste vil foretrekke ett *nix miljø.

Lenke til kommentar
Det er vel en grunn til at microsoft har slått gjennom, og ikke andre?

MS var veldig tidlig ute, og opparbeidet seg et stort forsprang før Linux kom skikkelig på banen. Tenk når Kina kommer skikkelig på nett - tviler sterkt på om det nødvendigvis blir Windows som blir valgt.

 

Dessuten har forhandlere verden over bidratt til det som ligner på monopol - ikke ofte man ser Elkjøp/Lefdal/Dell selge PC'er med Linux.

 

Det som er BRA med Windows er brukervennligheten for helt normale brukere som bare vil sjekke saldoen og legge kabal eller skrive et dikt. I tillegg er jo de aller fleste spill avhengig av Windows for å fungere.

 

Det jeg ser for meg er at jeg har to boot-valg - Windows for spilling og Linux for all annen PC-bruk.

Lenke til kommentar
Da virker det jo helt bak mål, når man har windows, som egentlig er overlegent bra.

HVA er det Windows er overlegent bra på?

 

Sikkerhet? Fleksibilitet? Valgfrihet til å velge de tingene man selv ønsker å bruke?

 

Linux er ikke så utsatt for angrep som Windows, men dette vil jo komme etterhvert som flere bruker Linux. Å kunne velge hvilke pakker man ønsker å installere er også en fordel - aner ikke hvor mange ganger jeg har avinstallert og trøblet med å fjerne IE, MSN etc...

Windows er lett, alle kan bruke det, fungerer til alt (spill, programvare, server osv).

Brukervenlig, fint og oversiktlig design osv osv. Det er en grunn til at windows følger med ferdigPC'er og ikke linux, eller hva?

 

= P

Feil!!!!

 

det kommer flere og flere produsenter som leverer maskiner med linux pre installed!!!!!

Lenke til kommentar
Windows er lett, alle kan bruke det, fungerer til alt (spill, programvare, server osv).

Brukervenlig, fint og oversiktlig design osv osv. Det er en grunn til at windows følger med ferdigPC'er og ikke linux, eller hva?

 

= P

Det er en del folk som aldri skulle eid en PC. En del av dem får brukersupport til å vri seg av smerte og rive av seg håret. Og ja, selvfølgelig, det er flest spill til windows når 90% av verdens befolkning bruker det, og mange hardware-produsenter lager enhetsdrivere til windows og ekskluderer andre operativsystem. Men det begynner å komme spill til Linux også.

 

Edit: En del maskiner kommer med Linux ferdiginstallert, som nevnt over.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...