Gå til innhold

His dark materials


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blablabla. Yndlingsbøkene mine.

 

Jeg elsker hvordan Pullman klarte å skrive noe så antireligiøst; hvordan bøkene hans skled inn i alle verdens barneavdelinger og toppet utallige leselister ... hvordan religiøse personer skrøt og forgudet blasfemisk hykleri...

 

Disse to sitatene av Pullman sier litt om hva dere har i vente tror jeg:

 

"I have said that His Dark Materials is not fantasy but stark realism, and my reason for this is to emphasise what I think is an important aspect of the story, namely the fact that it is realistic, in psychological terms. I deal with matters that might normally be encountered in works of realism, such as adolescence, sexuality, and so on; and they are the main subject matter of the story – the fantasy (which, of course, is there: no-one but a fool would think I meant there is no fantasy in the books at all) is there to support and embody them, not for its own sake. Daemons, for example, might otherwise be only a meaningless decoration, adding nothing to the story: but I use them to embody and picture some truths about human personality which I couldn't picture so easily without them. I'm trying to write a book about what it means to be human, to grow up, to suffer and learn. My quarrel with much (not all) fantasy is it has this marvellous toolbox and does nothing with it except construct shoot-em-up games. Why shouldn't a work of fantasy be as truthful and profound about becoming an adult human being as the work of George Eliot or Jane Austen?"

 

"Once you get over the clever literary tricks, you can get back to proper storytelling. The value of writing books for children is that they couldn't care less if you're Jeffrey Archer or Dostoyevsky. All they want to know is what happens next."

 

Det er en vanskelig kombinasjon, men det funker bra som et helvete. Og nå skal denne Chris Weitz mishandle bøkene med New Line Cinemas store pengesummer i tillegg. Best å komme i gang med mesterverket.

Lenke til kommentar

Du kan tolke det som et direkte angrep på religion om du vil... forkledd som barnebok. Men det er ikke så brutalt heller da, men Pullman er ikke akkurat sparsom i kritikken av religion. Gud skal dø, i boka og i virkeligheten.

 

Det er heller ikke hjernedød fantasy akkurat. Som det går frem i det ene sitatet er ikke Pullman særlig glad i fantasy heller; men å bruke det som virkemiddel for å gjenspeile vår egen virkelighet – det gjør han. Fantastisk bra også. I bunn og grunn er det bare en måte å fremheve realismen i historien om Lyra føler jeg.

 

Det verste er at man foruten dybden har en uutholdelig spenning. Det tok bare noen få dager å få unnagjort de to første bøkene for min del i alle fall.

 

Og det er en uvane å stille seg speptisk til bøker en ikke har hørt om før. At du ikke hadde hørt om His Dark Materials, kan jeg ikke tyde annet av enn at du slettes ikke er oppdatert. Den gjennomsnittlige bokhandel har den... biblioteker, osv. I England var det den mest populære boka en stund.

 

Og husk at dere må lese den før filmatiseringen av den første delen setter til å herje norske kinoer.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Jeg leste denne serien for ikke altfor lenge siden. Jeg synes bøkene er nydelig skrevet og er like høyt hoppe som Harry Potter bøkene. Det eneste jeg ikke likte ved denne boken var at det var så mange personer man ble kjent med og før man ble virkelig glade i dem døde de. Denne serien er også mye tristere enn andre bøker jeg pleier å lese så med alt det triste som skjedde satte denne serien et veldig dypt spor i meg... Virkelig bra triologi, så dere som ikke har lest den burde virkelig gjøre det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...